אחי החרדים, אתם מחפשים עבודה. אתם לא מחפשים לעבוד

למיכה שולם יש מה להגיד לכם: חברים, גם אני ללא תואר אקדמאי, גם לי אין שום דוד או אבא מפורסם ומקושר. וגם אני לא "שייך" למשפחה דור שלישי בפוליטיקה או בחברה מסחרית ידועה. עבדתי קשה כל החיים שלי
מיכה שולם
א' אלול התשע"ד / 27.08.2014 03:38

אתמול הוזמנתי להרצות בפני צוות של ארגון חרדי שמטרתו הכוונת חרדים למקומות עבודה. נו, שאלתי את המנהל. על מה אתה רוצה שאמסור הרצאה?

“הבנתי שאתה מדריך אנשי מכירות לשיפור התוצאות שלהם”, אמר המנהל.

זה נכון, עניתי. אבל לא הבנתי -‏ במה אוכל לעזור לכם? הבעיה הרי שאין מקומות עבודה לחרדים, ובזה לצערי לא אוכל לעזור, טענתי בלהט.

“‏אז זהו, שלא”, הפטיר המנהל במרירות. “יש לנו לא מעט משרות פנויות שמתאימות למגזר שלנו”.

אז הכל נפלא, אמרתי. עדיין לא נפל לי האסימון.

“הבעיה היא שהחבר’ה שפונים אלינו, לא מוכנים לקחת את המשרות המוצעות….”

בטח בגלל שהן פחות משכר מינימום או עבודה בניקיון, הכרזתי בנימת ניצחון.

“אז זהו שלא”, הוא אמר שוב. “המגזר החרדי לא מוכן לעבוד במשרות ‘רגילות’ או ‘זוטרות’. כל אחד פותח עם הדיקלום ש’דוד שלי הוא יושב ראש מטה הבחירות של דגל’, או ‘בשכונה שלי אני סידרתי מכירות טיטולים מוזלת לאברכים’ –  ומיד מגיעה הדרישה לתפקיד ניהולי בכיר. עם שכר מפנק. ורכב. אה, וסלולארי על חשבון העבודה”.

אנחנו כמו אתיופים?

“אנחנו צריכים עזרה”, אמר המנהל. “תבוא להדריך את העובדים שלי איך לשכנע את החרדים שמגיעים אלינו שנמצא להם עבודה – לצאת לעבוד…”

ובתזמון מדהים ובהשגחה פרטית, פנה אלי במייל קורא של הטור הזה. ‏א’ שמו.

א’ שאל אם אוכל לסייע לו למצוא עבודה. “בתחום השיווק”, הוא קבע.

למה? “כי אני מתאים לזה”.

רגע לפני שהספקתי להשחיל מילה, הוא ציטט לי חבר טוב שלו, שלטענתו סיכם את כל הבעיות של המגזר החרדי: “אנחנו כמו אתיופים, הוא אמר. מציעים לנו עבודות רק בניקיון…”

לקח לי כמה שניות להתאושש ופצחתי בנאום ארוך, שאפשר לסכם במשפט קצר:

חברים, גם אני ללא תואר אקדמאי, גם לי אין שום דוד או אבא מפורסם ומקושר, וגם אני לא ‘שייך’ למשפחה דור שלישי בפוליטיקה או בחברה מסחרית ידועה. עבדתי קשה כל החיים שלי. התחלתי בתפקידי מכירה ‘זוטרים’ להחריד. צברתי ניסיון יקר מפז.

ובשביל שלא תחשבו שאני מתנשא, אז הנה הסיפור המלא: התפקיד הראשון שקיבלתי לאחר היציאה מהכולל (בגלל קשיי פרנסה ובהתייעצות עם רב ידוע) הייתה… סחיבת ירקות קלופים למטבחים מוסדיים, וניסיון לשכנע את הטבחים והשפים להשתמש בהם, למרות הסירחון שנדף מהשקים (בגלל חומר משמר).

רק לאחר כמה חודשים טובים התחלתי להבין שעדיף לשטוף את הירקות, ורק לאחר מכן להציג אותם לשפים, מה שהעלה את המכירות פלאים, וגם הביא לי קידום קטנטן.

למחרת הייתה לי שורה מנצחת בקורות חיים שלי שניבנו לאט-לאט.

לאחר שלוש שנים, קיבלתי תפקיד ניהולי קטן בתחום המכירות, בחברה אחרת לחלוטין.

ולאחר עוד שנתיים התקבלתי למשרת סמנכ”ל שיווק בחברה אחרת.

והיום אני בעלים של חברה לייעוץ עסקי ומרצה בתחום הדרכת אנשי מכירות ושירות, אחרי עבודה סיזיפית, קשה ורציפה, עם המון נפילות באמצע ועם המון הצלחות קטנות וציוני דרך.

עמידה ביעדים שווה יותר מתואר

אל תלכו להיות מנקים בבנייני משרדים. באמת.‏ תתחילו את העבודה הראשונה שלכם בתחום שאתם אוהבים ו/או חושבים שאתם מתאימים. ככה תוכלו ללמוד את התחום, לצבור ניסיון, ולמשוך תשומת לב, ככאלה שעשו משהו והצליחו בו (דעו ששורה כמו: עבדתי בחברת X בתפקיד Y ולאחר שלושה חודשים קיבלתי פרס הצטיינות על עמידה ביעדים… – שווה יותר מתואר או תיאורים מפוצצים על כישורים אישיים יוצאי דופן).

ותתפלאו, יש היום לא מעט גופים שעושים עבודה מקצועית מדהימה במציאת גופים עסקיים שמוכנים/מעוניינים להעסיק חרדים חסרי השכלה רלוונטית.

רק תלכו על זה.

תתחילו. והקב”ה יהיה בעזרכם.

צאו לעבוד. לא לעבודה :-).

בברכת פרנסה טובה (ובריאות איתנה!) ובתקווה שהפסקת האש מספר 382/1 חלק 56 א’ תחזיק הפעם קצת יותר משעתיים.

שלכם כתמיד,

מיכה שולם.

פניות הערות הארות רעיונות ובקשות ייענו בעז”ה באופן אישי ומלא. במייל: [email protected]

הדפס כתבה

8 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    צודק בכל מילה
    27/08/2014 10:09
    אברהם
  1. אני מוכח לומר שאין צודק ממך אני רואה סביבי חברים שיושבים ומחפשים עבודה המתאימה לגודל רוחם על אף שבחייהם לא עשו משהו ומאידך אני ועןד הרבה כמוני עובדים קשה מתמקצעים ומתקדמים צעד צעד ע”י נסיון והשתלמויות.

  2. עבודה
    27/08/2014 10:47
    משהו
  3. אל תבלבל ת’מוח. אנחנו רוצים לעבוד, ולעבוד קשה, אך לא רוצים להיות עבדים. בשוק העבדים (עבודה)

  4. אחלה
    27/08/2014 13:10
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. יפה

  6. כשאתה צודק, אתה צודק
    27/08/2014 13:19
    יעקב
  7. אכן זו הבעיה הכואבת של רבים בתוככי המגזר החרדי וזה נובע בעיקר מכך שעד לשלב בו יוצאים מהכוילל, אותו אברך לא רכש ולו טיפת השכלה הנוגעת לענייני כלכלה ו/או הכשרה מקצועית כלשהיא.
    זה בעוכרינו וב”ה שכיום ישנה התעוררות עצומה בנושא וישנם גופים רבים שמנסים בכל כוחם לפתוח את העיניים לנושא ולמצוא פתרונות.

    מעולה מיכה! (למה אין פה כפתור של “לייק”?)

  8. אינני מכיר את הכותב
    27/08/2014 22:31
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  9. יש גם חרדים עצלנים כמו כל מגזר אחר. אולי חינכו אותנו קצת יותר לגדלות האדם אבל לומר שיש מלא עבודות פנויות לחרדים זו השלייה.

  10. גזרתי ושמרתי
    27/08/2014 23:58
    א' קורא נאמן
  11. מיכה תודה

  12. שורש הבעיה
    28/08/2014 02:09
    יהודה
  13. הכותב מעלה נקודה נכונה וצודקת, אולם שורש הבעיה הוא לא עצלות או חינוך לגדלות האדם אלא ההתמודדות עם השאלה הציבורית והאישית שאיתה מתמודד כל אברך שעוזב את הכולל “במה החלפתי את ייעוד חיי” קשה לאברך שתורתו אומנותו וששאיפותיו היו לגדול לת”ח להחליף את דף הגמרא בעבודת שיווק פלאפונים או מים מסוננים או בעבודת כפיים כגון סחיבת מוצרים ונהיגה במשאית. גם אם הוא מבין ויודע ששאיפותיו לא יתגשמו בגלגולו הנוכחי הוא עדיין מרגיש בעבודה זוטרה פחיתות כבוד לשאיפותיו המקוריות הנעלות. מה עוד שמטבע הדברים הוא חונך משחר ילדותו להגיע להשגים באמצעות לימודי הרוח ולא בשום צורה אחרת. גם בחור ישיבה שהוא אתלט וספורטאי מעולה לא מקבל על כך אפילו גרם אחד של הערכה והכרה.
    לטוב ולמוטב זה אנחנו ואם זה צריכים להתמודד מציעי העבודות למגזר החרדי.

  14. אי אפשר לומר ככה בצורה גורפת,
    28/08/2014 10:55
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  15. אני עובד בתחום תעסוקת חרדים ויש הרבה מאד שמוכנים לעבוד בשכר נמוך וגם כאלה עם ניסיון אבל לא מצליחים למצוא או להתקבל