“למה לרסק לי את כל המשפחה?” • סיפורה של נערה בלי סמינר

במשרד החינוך מתעקשים ש"כל הבנות משובצות", אבל על הקו מתייפחים הורים: "הילדה שבורה ומתרסקת" • שרי רוט מגוללת, באמצעות סיפורה המטלטל של משפחה מכובדת, מה עובר על משפחות מהרגע שמילאו טפסי הרשמה, דרך המכתב מבשר הרעות - ועד הזעקה: "למה לא עוזרים לי"
ט"ז תמוז התשע"ז / 09.07.2017 22:11

עשרות שיחות טלפון, רוויות דמעות, ממשיכות לזרום בימים אלה, בזו אחר זו. על הקו הורים מתייפחים, העומדים מול בנותיהם, שהחופש הגדול שלהן נהרס עוד בטרם החל.

שוב ושוב מערכת חרדים 10 פונה לבקש את תגובת הגורמים האחראים במשרד החינוך – שמתעקשים: כל הבנות משובצות. ההורים הם שמתעקשים שלא להסכים לשיבוץ שהוחלט עליו.

זו הסיבה שהחלטתי לפרסם את שיחת הטלפון שקיימתי הערב.

שימו לב לסיפור המעניין: על הקו הייתה אם לבת, משפחה טובה במיוחד המתגוררת בקריית ספר. רק כדי למנוע את הזיהוי (רק זה עוד חסר לילדה) אדלג על הפרטים. אבל האמינו לי: אחרי שביררתי על המשפחה מדובר בסלתה ושמנה של יהדות ספרד המעטירה. משפחה של בני תורה, הבנים בישיבות מובחרות ביותר, כל בני המשפחה במשרות תורניות חשובות, וכך הלאה.

את הלימודים בבית הספר היסודי עשתה הילדה באחד מבתי הספר במודיעין עילית.

אחותה הגדולה למדה בסמינר ‘פוירשטיין’, כך שאך טבעי היה שאחותה הלומדת בכיתה ח’ תירשם אף היא לאותו סמינר בו הצליחה האחות הבוגרת. וכך עשו ההורים: מילאו כבר באמצע השנה את טפסי ההרשמה, הגיעו לראיון, ושיגרו את הילדה למבחן.

עד כאן הכול זרם כשורה.

התקלות החלו בסביבות חודש אדר.

המכתב הראשון שנחת בבית ההורים בישר להם ש”מחוסר מקום לא תתקבל בתם לסמינר” הנחשק.

“חוסר מקום” הוא נימוק בלתי חוקי, שאסור לכתוב להורים. כיוון שכך, זמן-מה לאחר מכן התקבל מכתב נוסף. והפעם? בתכם לא עברה את הבחינות בציון מתאים.

עכשיו, לך תוכיח. את המבחן מעולם לא קיבלו ההורים לידיהם, למרות בקשותיהם החוזרות ונשנות. כעקרון, אפשר ‘למכור’ כל ‘לוקש’ שרוצים על הציון שקיבלה או לא קיבלה התלמידה.

“זה נכון שהילדה שלי לא 10, גם לא 9, אבל היא 7-8 בהחלט. היא ילדה שמשקיעה מאוד הרבה בלימודים, ממש לא ילדה שאפשר לומר שנכשלה במבחן בציונים של 5 או 6. זה לא קרה, אני בטוחה”, אומרת האם בשיחה, רועדת. ולא, למרות השיחות רוויות הכאב הרבות אותן אני מקבלת, כל מקרה מצליח לזעזע אותי מחדש.

סמינר, נערה, חרדית

זה פשוט בלתי נתפס. בנות ישראל טובות שבויות בידי מנהלי סמינרים, ששיקוליהם מסתכמים ב’מיתוג’, ‘יוקרה’ ועוד שלל נימוקים שאין קשר בינם לבין חינוך בנות ישראל.

צחוק הגורל הוא שבתקופה מסוימת סייעה האם למנהל הסמינר. לא אפרט איך ומה, כדי למנוע זיהוי, אבל גם סיוע זה לא עמד לטובתה כדי להכריע את הכף.

האם הרחקת הבת היא על רקע עדתי? אני מנסה להבין ממנה, והיא מתלבטת בתשובתה.

כל ילדיה התקבלו בכבוד במוסדות אשכנזים, והיא ממש לא מבינה מדוע דוחים את הבת הקטנה שלה. “אולי עברו את מכסת הקבלה של עדות המזרח”, היא אומרת לי את המשפט המצמרר.

כאן המקום לשבח את הנשמות הטובות בסיפור. פי האם מלא בשבחים לשתי נשים, עובדות מחלקת החינוך. האחת – מנהלת המחלקה, אפרת אשכול, והשנייה עובדת המשרד – שרה אופנהיימר. “שתי נשמות טובות, שעשו הכול כדי לעזור לי. למרות שלא הצליחו. עצם ההקשבה שלהן, הרמת הטלפון בשעות לא שעות כשהן מאזינות לי, מתקשרות בשבילי למשרד החינוך ולמנהלים, הם עשו הכול – ממש הכול למעני ולמען בתי”, מספרת האם.

וכמו תמיד, חשוב להעלות על הכתב שבחים מהסוג הזה, כדי לעודד אחרים לפעול. אחרי הכול, לא כולם ‘רעים’ בסיפור העצוב הזה של האפליה בסמינרים.

“ממש לקראת היום האחרון של הרישום, יצא לי לדבר עם אפרת. היא הייתה בחופשת לידה, אבל לא הפסיקה לעזור לי. קחי את עצמך לידיים, אמרה לי, רוצי תירשמי לעוד סמינר ואל תתחנני לחסדי המנהל שלא רוצה לקבל את הבת שלך. ידעתי שהיא רוצה רק לטובת העניין, והחלטתי להקשיב לה. מיהרנו למלא טפסי רישום לסמינר ‘הגר’, סמינר שגם הוא מצוין, במודיעין עילית”.

בשנה שעברה עלה שמו של סמינר ‘הגר’ כאן באתר’חרדים 10, בעקבות סנקציות כלכליות שהפעיל כלפיו משרד החינוך. זה היה מעט מדי ומאוחר מדי, באשר הסנקציות הופעלו רק ימים אחדים לאחר פתיחת שנת הלימודים, ולאחר שבנות לא מעטות ישבו מייבבות בבכי בביתן. בסופו של דבר נכנע המנהל וקיבל את רוב התלמידות.

“בדקה ה-99 רצתי לסמינר ‘הגר’, מילאתי טופס רישום, וכאן מתחיל פרק ב’ בסאגה. המנהל החליט – לא מקבלים. יום אחד הגעתי בהפתעה לסמינר, התיישבתי מול המנהלת, הרבנית הגר, היא דווקא עשתה עלי רושם טוב.

“אמרתי, גם אם הילדה לא 100 בלימודים, המשפחה טובה, הילדים מעולים, את יודעת שיש לנו שם טוב, תקבלי לי את הילדה”.

“תביני”, אומרת  לי האם בשיחה. “אין לי בבית רדיו, אין פלאפונים לא כשרים, אני הולכת עם פאה, כלומר לא לפי פסקי הרב עובדיה”, כאילו שפסקי הרב עובדיה יוסף זצ”ל הם חסרון. אבל זה, כנראה, מה שהצליחו להטמיע בראשם של הורים מיואשים.

חרדיות, תלמידות, סמינר

“נפרדנו בצורה יפה, יום רדף יום, העניינים התגלגלו. מכתבים החלו לזרום, מהמועצה, ששיבצה אותי לפי בקשתי בסמינר ‘הגר’, אל משרד החינוך, שכתב לסמינר ודרש לקבל אותי, ושוב חוזר חלילה – סירוב מהסמינר, דרישה ממשרד החינוך ותכלס, החופש הגדול החל כבר מזמן, אבל לבת שלי אין סמינר לשנה הבאה! והיא יחידה מכיתתה! תחשבי איזו הרגשה זו.

“קיבלתי טלפון מאחד מהמשגיחים בישיבה הקטנה של הבן שלי – ישיבה אשכנזית מעולה, ששאל האם יש איזושהי בעיה בבית. סיפרתי לו מה קרה עם הילדה, והוא סיפר שחש שמשהו מעיק על האח. הילדה לא יוצאת לשום מקום, היא מדוכאת בבית, עוד מעט ‘בין הזמנים’ בישיבות, הבנים יבואו, ולא נוכל לצאת לשום מקום עם ההרגשה המעיקה הזו”.

פנייה שלנו אל המחוז החרדי במשרד החינוך זכתה לתגובה: “כל הבנות במודיעין עילית משובצות”. זה אולי נכון. על הנייר הן משובצות. אבל בפועל, הן משובצות עם עיניים בתוך חבילת ‘טישו’.

בירור מעלה שבעיר מודיעין עלית  יש כמה עשרות תלמידות שטרם שובצו. כלומר, יתכן שבניירת של משרד החינוך הן מופיעות כמי ששובצו, אף כל עוד המנהלים אינם מצייתים לשיבוץ הזה – מה הועילו חכמים?

ניסיון לארגן את ההורים לקבוצת כוח, שתעמוד כמקשה אחת מול משרד החינוך – נכשל. “יש פחד גדול, הורים רועדים. אף אחד לא מעז לפנות”.

“יום אחד”, מספרת האם, “הרמתי טלפון למפקחת אסתר חרך. היא אמרה לי: אני מתנצלת, לא ידענו שזה מה שיקרה, מבחינתנו הילדה שלך משובצת – רק שהמנהל לא מוכן לקבל. הוא טוען שרק אליו ‘זורקים’ את כל הבנות ה’חלשות’, שזה לא נכון, כמובן”.

את הערעור על אי קבלת הילדה לסמינר ‘פוירשטיין’ שלחו ההורים בר”ח ניסן. מתי קיבלו את התשובה השלילית, לפיה הערעור לא התקבל? רק לפני שבועיים.

מדוע הערעור לא התקבל? כי הילדה חלשה. אפשר לראות את המבחן? אז זהו, שממש לא.

“כבר כמה ימים שהיא לא עונה לי לטלפון. היא מפקחת של משרד החינוך, וזכותי לדעת מה קורה עם הבת שלי, אבל אין עם מי לדבר”, אומרת האם.

בשלב מסוים ביקש המנהל הרב רפאל שמסיוף מסמינר ‘הגר’ להעביר אליו את רשימת התלמידות של כל הסמינרים, כדי שיוכל להיווכח שלא רק אליו שלחו את ה’חלשות’.

מודיעין עלית

“הביאו לו, הוא ראה במו עיניו את הרישום, ובכל זאת סירב להיכנע”, היא מספרת. אגב, בשנה שעברה עתר המנהל לבית משפט, ויום לפני הדיון, ולא לפני שהופעלו עליו סנקציות כלכליות – הוא נכנע, כאמור.

“הוא אוהב לשחק על נפש הבנות”, טוענת האם טענה קשה, אולי קשה מדי, אבל אני לא יכולה לדון אותה, במצבה ובצערה.

“הילדה שבורה ומתרסקת מיום ליום. החברות כבר הולכות לקנות תלבושות אחידות, אני לא יודעת איזו תלבושת לקנות לה כי לכל סמינר תלבושת אחרת. יש פעילויות של הסמינרים, היא תקועה בבית. אפילו ספרי לימוד אני לא יכולה לקנות לה, יש הבדלים בין בתי הספר”.

יש לה בטן מלאה גם כלפי בית הספר היסודי.

“איפה המנהלת שתתקשר להתעניין מה עם הבת שלי? איפה מחנכת כיתה ח’? לא אכפת להן? הן הרי יודעות שלא מדובר בבת של 5-6, אלא בבת של 7-8! למה הן לא מנסות לעזור?”.

במודיעין עילית, אגב, בהוראת המרא דאתרא הגאון רבי מאיר קסלר, לא פותחים את שנת הלימודים עד שכל הבנות לא מסודרות. “אבל למה להגיע עד לפתיחת שנת הלימודים כשהבת שלי יושבת בוכה בבית? למה לרסק לי את כל המשפחה?” – היא שואלת ודומעת.

הדפס כתבה

8 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אפליות
    10/07/2017 04:32
    סיון
  1. לצערינו בכל מקום השחיתות חוגגת ואין מה לעשות. הפער בין דברי התורה וההלכה לבין ההתנהגות במציאות הוא בלתי יאמן.
    הבת שלי מורה בבית ספר. מורה מצליחה ואהובה ביותר. השנה המנהלת פיטרה אותה ובמקומה נתנה את העבודה לילדה צעירה ממנה ובלתי מנוסה אבל מיוחסת בקהילה וממשפחה בעלת ממון. כאשר פניתי למנהלת בלי ידיעת בתי כדי להבין על מה ולמה היא טענה שבתי לא יודעת ללמד . עכשיו, כיצד אני יכולה להוכיח אם היא דוברת אמת או לא? אולי בתי באמת לא יודעת ללמד ?אבל מצד שני אולי היא מורה מוכשרת ביותר שפוטרה בבגלל שמקום העבודה קרץ לילדה פרוטקציונרית?אין בידי שום דרך להוכיח כלום ולכן כך המצב ישאר. כלומר לא רק שבתי נותרה בלי עבודה היא גם מסתובבת בהרגשה שהיא לא מסוגלת להיות מורה טובה . מה שלדעתי ולדעת הרבה מהסובבים ומהורי התלמידות כלל לא נכון.
    ולזאת יקרא שחיתות ושפיכות דם ואין בידי הנפגעים לעשות דבר!!!!!
    מה שהאנשים האלה העוסקים בצרכי ציבור צריכים לזכור תמיד: יש דין ויש דיין!!!! האדם יראה לעיניים והקב”ה רואה ללבב. אין מתפקידנו לחשב חשבונות שמיים ואנו נאלצים לבלוע ולשתוק אבל מהיושב במרומים לא נעלם דבר.

  2. הצעה פשוטה
    10/07/2017 11:28
    תור הזהב
  3. שרי , תציעי לאסור על המנהל ללמוד וללמד את תורת חכמי ספרד לאורך הדורות וכשיראה שכמעט ואין לו מה ללמד יחוייב לקבלה

  4. ההורים
    10/07/2017 19:53
    מאיר
  5. קשה מאוד כל הזמן לשמוע סיפורים קשים כאלה. אבל השאלה היא הפוכה מדוע אתם ההורים גזענים? מדוע לא מתאים לכם לפתוח סמינר ספרדי מצליח שאליו ירשמו כל הבנות המעולות שלכן? מדוע הגאווה שלכן שבנותכן תחת סמינר אשכנזי? מדוע אתן מתביישות במסורת הנפלאה שלכן? וכיון שקו המחשבה שלכן כזה אז האחריות על האומללות של בנותכן מוטל עליכן.

    • יוסי   11/07/2017 13:08

      הסיבה שהספרדים שולחים למוסדות אשכנזים .זה בגלל שכל הבנות הספרדיות הטובות הולכות לשם ומימלא נשארות לסמנרים הספרדים כל הפחות מוצלחות .
      ביום שסמנרים אשכנזים לא יקבלו אף בת ספרדיה
      וכל הבנות ינותבו לסמנרים ספרדים . אז הבעיה תיפטר . (האפשרות השניה . שיהיו בנות שהם “נחשון”
      שיבינו שכדאי להם ללמוד בסמינרים ספרדים מאשר להתחננן . אבל הסיכוי לקח קלוש ואת הסיבה לכך אני משאיר לך להבין לבד …)

  6. אמא כאובה
    11/07/2017 13:26
    אמא כאובה
  7. כואב נורא, אי אפשר להבין את הסבל של ההורים
    אין קשר לרקע עדתי אנחנו אשכנזים ועברו סבל נורא עד שהילדה שובצה.
    הבעיה בסמינרים קשה אבל יש לפחות אכיפה של משרד החינוך.
    בישיבות בחור שהוא לא גאון לא מתקבל!! אפילו שהוא צדיק ומתמיד
    ואין ועדה עירונית שמשבצת לבסוף. יש היום מאות בחורים
    שלא יודעים באיזה ישיבה גדולה ילמדו שנה הבאה!
    צריך להקים את זעקת בחורי הישיבות, שם המצב גרוע פי 10

  8. למה לרסק לי את כל המשפחה
    12/07/2017 16:32
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  9. לצערנו,אין חדש תחת השמש.האפליה נמשכת והמשפט הקשה של מכסה למשפחות ספרדיות במודיעין עילית מצמררת ואינה יהודית.איפה אהבת ישראל?!היכן תורת ישראל?! “ואהבת לרעך כמוך”מצוה חשובה מהתורה.די…..עם האפליות הגזעניות.השיבו את בנות ישראל לספסל הלימודים.אין צורך בתוספת רוע וכתמים לעם ישראל. פרשת ילדי תימן בלקן ומזרח עם כל החדשות המסעירות כל נפש יהודי.מזעזע!!!!”והאמת והשלום אהבו”…ימים גדולים אלו מחייבים כל יהודי לחשבון נפש פרטי ולאומי.מאחלת לכולנו בשורות טובות וכל בנות ישראל יוכלו להתכונן לשנה הבאה ככל התלמידות בישראל.אמן!

  10. מחדל ענק של המחוז החרדי ושל זהבי
    12/07/2017 23:23
    אסתי
  11. אני מכירה בת למשפחה אשכנזית מחשובי המשפחות בגבעת זאב החדשה שאינה משובצת עדיין.
    יש כאן מחדל ענק של המחוז החרדי בכל הקשור לשיבוץ הבנות מחוץ לירושלים.

    • מיטל   21/12/2017 21:04

      זה פשוט שערוריה הבת שלי בבית מתחילת שנת 2017 אף אחד לא מתעניין .הבת טובה ורוחנית מתפללת 3תפילות הולכת לכותל אכשיו כבר מאבדת הרגלי למידה ההינו ב 5סמינרים והיא שובצה לאחד הסמינרים ואף אחד לא מקבל הפקרות מוחלטת