יהדות התורה התנגדה לסעיף הריבונות בהסכם הקואליציוני

בשעות שלפני החתימה על ההסכם הקואליציוני התחוללה דרמה: יהדות התורה התנגדה לניסוח שדרש ח"כ יריב לוין - של תמיכה מוחלטת בכל עמדה של ראש הממשלה בנושא החלת הריבונות • בעקבות כך המילים "המתואמת עם ארה"ב" שולבו בתוך ההסכם • גם ש"ס קיבלו את עמדת גפני
חרדים 10
כ"ד אייר התש"פ / 18.05.2020 14:52

ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו בשבוע שעבר בין הליכוד לבין שאר המפלגות שמים דגש על מהלך הריבונות בישוביים יהודים ביו”ש והחלת הריבונות על בקעת הירדן.

אלא שמדיווח של טל שניידר ב’גלובס’ עולה, כי בשעות שלפני החתימה התחוללה דרמה קטנה, כאשר סיעת יהדות התורה התנגדה לניסוח שנדרש על ידי נציג הליכוד במו”מ, יריב לוין, של תמיכה מוחלטת בכל עמדה של ראש הממשלה בנושא החלת הריבונות.

הסעיף הרלוונטי בהסכם הקואליציוני, סעיף 11 קובע כך: “יהדות התורה מתחייבת לתמוך בכל עמדה של ראש הממשלה, המתואמת עם ארה”ב, הנוגעת באופן ישיר או עקיף לעניין החלת הריבונות בממשלה ו/או בכנסת ובכלל זה בוועדות הכנסת ובהצבעות במליאת הממשלה והכנסת”.

לפי הדיווח, המילים “המתואמת עם ארה”ב” שולבו בתוך ההסכם, לפי דרישה שהעלו ביהדות התורה ובמיוחד דרישתו של ח”כ משה גפני מדגל התורה.

בימים שלאחר החתימה על ההסכם, בכירים ביהדות התורה אמרו לסביבתם: הסעיף הזה “נכפה עלינו”.

גפני שילב את המילים “המתואמת עם ארה”ב” מתוך הנחה שאם הדברים יתרחשו רק בהסכמת ארה”ב, ישראל לא תדהר קדימה עם החלטות חד צדדיות, אלא ישקלו גם אינטרסים איזוריים נוספים, עמדה הדומה לעמדותיהם של שר הבטחון גנץ ושר החוץ אשכנזי.

לפי הדיווח, בהסכם הקואליציוני עם ש”ס, הגיעו לניסוח זהה, כאשר השר אריה דרעי ואריאל אטיאס, מנהל המו”מ, קיבלו את העמדה של יהדות התורה.

גם השר ליצמן, הסכים עם הניסוח, ועמדתו בנושא ריכוך הסעיף, כך שהמהלך יהיה מתואם עם ארה”ב, היתה דומה לעמדתו של גפני.

שניידר מציינת, כי ראשי הסיעות יהדות התורה וש”ס – ליצמן, גפני ודרעי – נוהגים להביע בפומבי עמדות מדיניות ימניות, מתוך חיזור אינטנסיבי אחרי הקול הימני-דתי במדינה הנוטה יותר לימין. כלומר, מניעי השיח על סיפוח בציבור החרדי, הם למטרות קמפיין, לרוב.

גפני התחזה ל’ימני’ – וחטף תגובות עוקצניות מהכתבים

ח”כ משה גפני, אפילו יצא במהלך הקמפיין האחרון לחזר אחר קולות חרד”לים בגוש עציון, וביקר ביישובים מיצד, מעלה עמוס וכוכב יעקב-תל ציון.

דרעי אף הוא יצא לאירוע קמפיין בבקעת הירדן והביע תמיכה פומבית בסיפוח.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות