האם חולים בקורונה שהחלימו יחלו שוב, ולמה אין חולים קשים חדשים?

פרופ' יורם לס: "נגיף תוקף פעם אחת והגוף מייצר חיסון והנגיף לא יכול לתקוף פעם שנייה" • בכיר במשרד הבריאות: "אנחנו בשלב למידה על הנגיף. אנחנו עדיין לא מבינים איך מתגלים כל יום כ-100 חולים חדשים, ולמרות זאת אין כמעט מקרים נוספים של חולים קשים"
ישראל יוספי
י' אייר התש"פ / 04.05.2020 01:08

השאלה הגדולה לגבי נגיף הקורונה (COVID-19) היא: האם אדם שהחלים מהנגיף יכול להידבק שוב?

רוב הנגיפים גורמים לנוגדנים במערכת החיסונית, כך שאדם שחלה והחלים נמצא עמיד מהנגיף וגם מוגן מהחשש להדביק אחרים. אולם, קיים חשש לגבי נגיף הקורונה כי מי שחלה והחלים עלול לחלות שוב, משום שהנוגדנים של הקורונה חיים זמן קצר יותר ואלי עלולה להתרחש הדבקה חוזרת.

זוכרים שבדרום קוריאה 91 אנשים שהחלימו מנגיף הקורונה חלו שוב? ביום שישי האחרון פורסם דוח של חוקרים במרכז הדרום קוריאני לבקרת ומניעת מחלות, לפיו המקרים שדווחו במדינה כביכול חולי קורונה חלו שוב בנגיף לאחר שהחלימו, נבעו מכישלונות בבדיקות. זאת משום שההבחנה כי הם החלימו הייתה שגויה לחלוטין ולא מדובר בהידבקות חוזרת.

מסקנתם הייתה: מי שחלה והחלים מנגיף הקורונה אינו יכול להידבק או לחלות שוב.

גם ביפן עלה חשש, לאחר שיפנית שחלתה בנגיף והוגדרה כמחלימה, חלתה שוב. גם שם המסקנה הייתה: התרחשה בעיה בבדיקה, ומאחר ולא הייתה נקייה מן הנגיף – לכן יצאה חיובית.

שאלה זו מהותית מאוד, שכן אם חולה שמחלים עלול להיות נדבק פוטנציאלי, לא תיוצר לעולם חיסוניות עדר – עד שיימצא חיסון. מציאת חיסון, במקרה כזה, תהיה קשה ותיקח זמן רב מאוד. אלא שבינתיים תרחיש זה אינו סביר.

חרדים 10 שוחח עם פרופ’ יורם לס, לשעבר  מנכ”ל משרד הבריאות ומרצה לרפואה באוניברסיטת תל אביב.:

האם חולה שהחלים מנגיף הקורונה יכול לחלות שוב?

“נגיף הקורונה מתנהג  כמחלה נגיפית רגילה.  נגיף תוקף פעם אחת והגוף מייצר חיסון והנגיף לא יכול לתקוף פעם שנייה. נגיף הקורונה הוא נגיף ככל הנגיפים. הגוף לא מאפשר לנגיף לתקוף פעם שניה. אין סיבה להניח אחרת”.

גם בכיר במשרד הבריאות, עמו שוחחנו, סבור כך: “נגיף הקורונה לא אמור לגרום להדבקה או חולי בפעם השנייה. אני מזכיר לציבור שגם בישראל היה מקרה כזה. החולים מספינת הקורונה ביפן שחזרו לישראל לאחר שהחלימו ויצאו שלילים ביפן, ובישראל יצאו חיוביים לנגיף. למזלנו אף אחד מהם לא הראה סימפטומים יתכן שזה היה אירוע של בדיקה מגבלתית, לאחר המחלה.

“הבדיקה לא נותנת ציון של חומרת החיוביות מעבר לתוצאה חיובי או שלילי. יכול להיות שמעבדה אחת תמצא את הדגימה כחיובית, ומעבדה שנייה או אפילו אותה מעבדה, תמצא אותה כשלילית”.

זה אומר שיש הדבקות  נוספות או תוצאות שגויות?

“יתכן שהתוצאה בבדיקה מצביעה על שאריות מהנגיף של חולה מאומת ולא בהדבקה נוספת או תוצאה שגויה”.

זה אומר שחולים בפועל יצאו שלילים בבדיקה ונמצאים ברחובות?

“לא. מי שיצא שלילי הוא שלילי ולא מפיץ את הנגיף. ומי שיצא חיובי יתכן שהוא לא חיובי באמת. זה אומר, שיכול להיות שהבריא ויתכן שנשארו לו שאריות מהנגיף ולכן יצא חיובי.

“משרד הבריאות נקוט בכל אמצעי זהירות, אנחנו בשלב למידה על הנגיף”.

למשל?

“למשל, אנחנו עדיין לא מבינים איך מתגלים כל יום כ-100 חולים חדשים מאומתים, ולמרות זאת אין כמעט מקרים נוספים של חולים קשים, כבר יותר משבועיים. רואים זאת היטב במספר המונשמים, שיורד בהתמדה. למרות שבועיים של הקלות רציניות בהנחיות ובסגר, והתרופפות המשמעת בציבור”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לא מצאתם את מי לשאול על הקורונה חוץ מיורם לס?
    04/05/2020 02:01
    שמוליק
  1. המשוגע שטוען שזו רק שפעת