ההסכם כולו עלול להתמוטט: האם יש סיכוי שנגיע לבחירות רביעיות?

מאבק נחוש של חברי יש עתיד ב'ועדת החילופים' גורם לעיכובים ממושכים - ומעורר דאגה בקרב בכירים בליכוד • האופוזיציה גם הגישה אלפי שאילתות למליאה • ובג"ץ מחכה מעבר לפינה • אריאל כהנא מישראל היום על הצפוי בימים הקרובים
חרדים 10
ג' אייר התש"פ / 27.04.2020 02:52

הקשיים בדרך להקמת ממשלת האחדות הם כה רבים, אומרים גורמים בכירים במערכת הפוליטית, עד שעדיין קיים סיכוי שהמהלך לא יבשיל ו”ישראל תגיע לבחירות רביעיות”.

לפי מאמר של אריאל כהנא ב’ישראל היום’, התחזיות הקודרות מגיעות בעקבות כישלונה של כחול לבן לנהל היום את ישיבת ‘ועדת החילופים’ שהוקמה הכנסת.

הוועדה, בראשות ח”כ איתן גינזבורג, אמורה להשלים בתוך זמן קצר מאוד הכנסת שינויים מסובכים בחוקי היסוד של עבודת הממשלה וראש הממשלה, אבל מאבק נחוש של חברי יש עתיד בוועדה, גרם לעיכובים ממושכים – ומעורר דאגה בקרב בכירים בליכוד.

כהנא מדגיש גם, כי  לקראת הדיונים במליאה, הגישה האופוזיציה אלפי הסתייגויות (!) שהדיון בהם עשוי להימשך מספר יממות. נוסף לאלה, בצמרת הליכוד מעריכים כי בג”ץ לא יימנע מהתערבות בחוקים שהכנסת משנה.

אחת ההערכות היא שבג”ץ יפסול את ‘החוק הנורבגי המדלג’ הכלול בהסכם הקואליציוני, מה שעלול להביא להתמוטטות ההסכם כולו. כמו כן, בג”ץ אמור לתת את דעתו בהרכב מורחב על סוגיית היותו של ראש הממשלה נתניהו נאשם בפלילים, ויתכן שיתערב גם בכך.

ביום רביעי הבא יפקעו 21 הימים האחרונים שבהם יכול אחד מחברי הכנסת להחתים 61 מחבריו על המנדט להקים ממשלה. כדי למנוע את ההליכה לבחירות, יידרשו 61 ח”כים לחתום עד אז כי הם ממליצים להעניק לנתניהו את המנדט.

כהנא מציין, כי  במידה ותהליכי החקיקה לא יושלמו עד אז, או ייתקעו בבג”ץ, יעמדו בני גנץ ואנשיו בפני ברירה קשה: לבחור בין חתימה על מסמך המעניק לנתניהו את המנדט להקים את הממשלה, למרות שההסכם הקואליציוני איתם עדיין לא קיבל תוקף חוקי, לבין הימנעות מחתימה ודרדור המדינה לבחירות רביעיות.

בנוסף, תיתכן אפשרות שיעניקו לנתניהו את המנדט אף שבהמשך בג”ץ יפסול חלק מההסכם שלהם עם הליכוד.

על רקע הקשיים האלה, נראה כי ההצבעה על החוקים החדשים בקריאה ראשונה  תהיה ביום שישי לפנות בוקר.

ביום חמישי הבא אמור נתניהו לקבל את המנדט להרכבת הממשלה, אך אין בכוונתו להשלים את ההליך לפני שיקבל אור ירוק מבג”ץ. אם יגיע האישור לכך, ההערכה בקרב בכירים במערכת הפוליטית היא שממשלת האחדות תקום בסביבות ה-13 במאי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות