ההסכם שחיסל את תעשיית שינוע גופות נפטרי הקורונה לישראל

מאז פרוץ משבר הקורונה הועלו לישראל, בעשרות טיסות של מטוסים פרטיים, מאות גופות של יהודים מחו"ל • תעשיית שינוע הגופות גלגלה מליונים ובעלי המטוסים חגגו • אבל הבוקר זה כנראה הסתיים: הסכם חדש שיזם זק"א יוזיל המחירים בכ-90% פחות ממטוס פרטי • יהודה משי זהב מספר
ישראל יוספי
ל' ניסן התש"פ / 24.04.2020 13:21

מאז התפרצות נגיף הקורונה העלו לישראל גופות של מאות יהודים שנפטרו ברחבי העולם, רובן מארצות הברית.

סביב הטסת גופות הנפטרים לארץ התפתחה תעשייה יצירתית שגלגלה עשרות ואילו מאות אלפי דולר לכל גופה, כאשר הטסה לישראל יכולה להגיע גם לסכום של 250 אלף דולר.

מאחר שחברות התעופה האמריקניות לא טסות לישראל, וגם אלו שכן – מסרבות להטיס ארונות של נפטרי קורונה במטוסיהן, ההטסה מתבצעת באמצעות מטוסים פרטיים, והמשפחות מגייסות כל הון בשביל לקבור את יקיריהן בישראל .

אולם, לאחר מאמצים רבים ופניות רבות מטעם מפקד היחידה הבינלאומית של זק”א מתי גולדשטיין לגורמים בארה”ב – הגיע האישור להטיס נפטרים מארה”ב. לפי ההסכם, ספק שינוע מטען מוכן לטפל גם בנפטרים מנגיף הקורונה, שיוטסו באמצעות אל על.

מתי גולדשטיין: “לצערי בגלל שחברת המטענים בארה”ב שעבדו עם חברת אל על לא הסכימו לשנע גופות נפטרים כתוצאה מנגיף הקורונה, נאלצו משפחות רבות לשלוח את הנפטרים לקבורה בישראל במטוסים פרטיים במחירים גבוהים מאוד.

“היום, לאחר ההסדר עם חברת מטענים חדשה, מחיר ההטסה של נפטר בטיסות המטען יהיה זהה למחיר הטסת נפטרים בשגרה – כ-90% פחות ממשלוח במטוס פרטי.

“מהיום כל משפחה שתרצה לקבור את יקירה בישראל תוכלו לעשות זאת בצורה מכובדת ובמחיר הוגן”.

שוחחנו עם יו”ר זק”א, יהודה משי זהב, על התעשייה שהתפתחה סביב העלאת הנפטרים ברחבי העולם.

מגיעות לכאן עשרות טיסות עם נפטרים מחו”ל. איך זה מתנהל?

“בגלל שכל הטיסות המסחריות הופסקו, וקיימים עשרות נפטרים בקהילות היהודיות שרוצים להביא אותם לארץ, כרגע מביאים אותם במטוסים פרטיים. קיבלנו אישור שאל-על יכולה להביא גופות, ובחמישי האחרון היא אכן הביאה 16 גופות מצרפת. מאירופה אין בעיה, מביאים גופות במטוסים פרטיים. אבל  אל על לראשונה הביאה 16 גופות מצרפת, אחרי שסידרנו שהם יקבלו את כל האישורים. אל על רוצה להטיס גם מארצות הברית, אבל כרגע קיימת טיסה אחת בשבוע, בימי ראשון, וזה לא מספיק. ‘אל על’ רוצה להביא יותר.

גופה שהגיעה מחו”ל. צילום: זק”א

החברות שמעמיסות את הגופות בארצות הברית לא מוכנות להעלות גופות קורונה. לעומת זאת המטוסים הפרטיים יש בעיה שברוחב של הדלת אי אפשר להכניס ארון. אז אורזים את הגופות בשקיות במקום בארונות. מביאים את הגופות לארץ בשקיות, זה תואם את הנוהל הבין-לאומי, אך לא תואם את הנוהל של משרד הבריאות שהוא רוצה שיביאו רק בארונות”.

איך מתירים כניסה בשקיות אם זה לא תואם את הנוהל של משרד הבריאות?

“הייתה פעילות סביב הנושא הזה, ד”ר חן קוגל מהמכון הלאומי לרפואה משפטית באבו כביר נתן חוות דעת שאין שום בעיה להביא גופות בשקיות. כרגע נארזים לפי פרוטוקול מיוחד. עכשיו עובדים לשנות את הנוהל לאפשר כניסה של גופות בשקיות ולא בארונות”.

הגופות של חולי לא מדבקות?

“יש מחלוקת. יש שאומרים שגופות לא מדבקות. פרופסור איתמר גרוטו ממשרד הבריאות אמר: רק אם פותחים את הגופה ועושים נתיחה זה מדבק. ככה לא”.

כמה גופות הובאו לישראל, וכמה משלמים עבור זה?

“להערכתי הגיעו כמה מאות גופות לארץ. יש כאלה ששילמו הרבה מאוד כסף, שבוע שעבר שלמו כ-250 אלף דולר לגופה של אדם אחד”.

מי מאשר את הכניסה של הגופות לישראל?

“אי אפשר להעביר גופה, בשגרה ועוד יותר בחירום, עד שמקבלים את החותמת של הקונסול של ישראל באותה מדינה, הקונסול לא חותם עד שאין את כל הנהלים של משרד הבריאות”.

צריך לאשר בתוך ישראל הכנסת גופות קורונה. מי אישר?

“מי שהוציא את הנוהל זה שר הבריאות, ומשרד הבריאות. יש החלטה של שר הבריאות, שאפשר להביא”.

אמרת קודם שנכנסו לישראל מאות גופות. כולם חולי קורונה?

“כ-250 חולי קורונה. ויש עוד כמות לא מבוטלת של גופות בארצות הברית שצריך להביא לארץ”.

גופות מחו”ל.  צילום: זקא

כמה להערכתך?

“כמות לא מבוטלת. למשל, בארצות הברית כרגע אין קירור בשדה התעופה. לא עובדים, כי יש קורונה. קוברים אותם בקבורה זמנית, עד שהטיסה מסתדרת וזה מאוחר יחסית ומביאים אותם לארץ”.

כמה עולה קבורה פה בארץ?

“חברה קדישא לוקחת עבור חלקת קבר. כשישראלי נפטר – המדינה משלמת עבור הקבורה. ישראלי שהיה בחו”ל מעל 12 חודשים מאבד את הזכויות שלו מהביטוח הלאומי, הוא צריך לקנות בעצמו. אותו דבר חו”לנקים. או שיש להם חלקת קבר שהם קנו בחיים, או כמו שרובם לא היה להם – ואז הם באים לחברה קדישא ואומרים להם תמכרו לנו.

“מה עושה חברה קדישא? כמו שהם עושים לישראלים. לישראלים הם אומרים תקברו בקירות וכוכים. אתם לא רוצים? תקנו בכסף מלא קבורת שדה. הם חוגגים על זה,  לוקחים 50-70 אלף שקל, יש איזו הגדרה בחוק כמה מותר לקחת. אבל כשמגיע יהודי מחו”ל שרוצה לקנות – אין דין ואין דיין, אין פיקוח בכלל. הם יכולים לקחת 300 אלף דולר ואף אחד לא יגיד להם כלום”.

שר הבריאות ליצמן לא רצה להתראיין לכתבה והסתפק בתגובה: “נקבע נוהל מסודר לפיו ניתן לקיים הטסת גופות בתקופה זו. חברא קדישא פועלת לפי נוהל זה בלבד בשיתוף משרד החוץ ורשות ההגירה . אין היסטוריה להדבקה מנפטרים למרות זאת מתמגנים לחומרא”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תעודת עניות לנו
    24/04/2020 15:10
    שייב
  1. כסף כסף כסף. האין קברים במצרים??

    חייתם בחו”ל בוילות -תקברו בחו”ל ותעלו במחילות

  2. בבאר שבע קוברים באדמה
    28/04/2020 10:32
    אסתר
  3. למה אין פיקוח על חברה קדישא???
    אלמלא מוראה של מלכות איש את רעהו חיים בלעו!
    בכלל, לנצל מצב מצוקה של משפחה יהודית זה דבר לא יפה בכלל.
    לפחות תושבי הדרום כמו באר שבע יכולים להיקבר באדמה כי יש עדיין מספיק אדמה לקבור בה