בית הנשיא: לביבי אין סיכוי להרכיב • גורם בליכוד: התעלם ממיליונים

הראל טובי, מנכ"ל בית הנשיא, הגיב לפניית השרים כ"ץ ולוין, והסביר מדוע נשיא המדינה ריבלין לא העביר את המנדט להרכבת הממשלה לנתניהו • לאחר שהמנדט הועבר לכנסת, התקשר נתניהו ליו"ר כחול לבן והשניים סיכמו: קודם ייפגשו צוותי המו"מ אחרי הצהריים וינסו להגיע להבנות
אריה ריבקינד
כ"ב ניסן התש"פ / 16.04.2020 16:14

מנכ”ל בית הנשיא, הראל טובי, שיגר היום (חמישי) מכתב לשר החוץ ישראל כ”ץ ולשר התיירות יריב לוין, ובו נימק את החלטתו השערורייתית של הנשיא רובי ריבלין שלא להיעתר לפנייתם ולא להעביר את המנדט להרכבת הממשלה לידי ראש הממשלה בנימין נתניהו.

במכתבו פירט טובי את השתלשלות העניינים מאז הבחירות, והבהיר כי ההחלטה התקבלה לאחר שהתברר כי אין לנתניהו סיכוי בעת הנוכחית להרכיב ממשלה.

“נשיא המדינה שקל גם את האמור במכתבכם שבנדון”, הבהיר טובי, “נוכח תמונת המצב שהתבררה בפניו, לפיה, בשלב זה לאף אחד מהמועמדים אין תמיכה של רוב חברי הכנסת, באופן המאפשר להם לקבל את אמון הכנסת ולהרכיב ממשלה, גם לא בדרך של ממשלת אחדות, ומתוך מחויבות לתכליתו של חוק היסוד, להביא להרכבת ממשלה שתיהנה מאמון הכנסת מהר ככל הניתן – נשיא המדינה אינו רואה אפשרות להגיע להרכבת ממשלה, ולפיכך הוא מעביר את תהליך הרכבת הממשלה לכנסת, שרשאית לפעול לפי סעיף 10(א) לחוק היסוד”.

טובי הוסיף: “יודגש כי סעיף 10(א) לחוק היסוד קובע כי רוב חברי הכנסת רשאים לבקש מנשיא המדינה, בכתב, להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על חבר כנסת פלוני, שהסכים לכך בכתב, והכל תוך 21 יום מיום הודעת הנשיא, ולפיכך, האפשרות לנסות ולהרכיב ממשלה תלוי ועומדת בפני ח”כ נתניהו ומפלגת הליכוד במסגרת סעיף זה”.

גורם בליכוד הגיב: “אין שום סיבה הגיונית להחלטה הזו. נתניהו הוא ראש המפלגה הגדולה בכנסת ועם 59 ממליצים. בדיוק כפי שנהג הנשיא בסיבוב הקודם כאשר לבני גנץ היו רק 54 ממליצים. הנשיא מתעלם מהצבעתם של מיליוני מצביעים שציפו שהמנדט יעבור לידי נתניהו, כפי החוק”.

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו התקשר היום ליו”ר כחול לבן, ח”כ בני גנץ, והזמין אותו לפגישה הערב. השניים סיכמו כי הצוותים ייפגשו קודם לכן.

במקביל, הוציאו כחול לבן והליכוד הודעה משותפת בה מסרו כי החלה פגישת צוותי המו”מ במטרה להקים ממשלת חירום לאומית.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות