“אבידה גדולה לדור כולו, מעמודי התווך של עולם התורה” I מספידים

הראשל"צ הגר"י יוסף: ''הרבנות הראשית לישראל חייבת לרב בקשי דורון את תקומתה המחודשת בעשרות השנים האחרונות'' • הגר"ד לאו: "הסתלקותו הערב מותירה חלל גדול בעולם היהודי" • ח"כ מיכאל מלכיאלי מש"ס: "חש הערב עצב נורא"
יוסף גרינבוים
י"ט ניסן התש"פ / 12.04.2020 23:54

נשיא מועצת חכמי התורה, חכם שלום כהן, קיבל הערב (ראשון) בצער גדול את הבשורה המרה על פטירתו של הראשל״צ הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ״ל ואמר: ״היה בעל יסורים כל חייו. זו אבידה גדולה לדור כולו״.

הרב הראשי ונשיא בית הדין הגדול הגר”ד לאו והראשל”צ הגר”י יוסף ספדו לראשל”צ הגר”א בקשי דורון זצ”ל.

הראש״ל הגר”י יוסף אמר: “עולם הרבנות התורה וההלכה איבד את אחד מעמודי התווך שלו הראשון לציון הרב הראשי לישראל הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצוק״ל. אוי לו לדור שאיבד כלי חמדתו, או לה לספינה שאבד קרבניטה, המשיך את שושלת הראשונים לציון לדורותיהם, זך השכל והרעיון.

“זכינו להכירו עוד כאשר כיהן כראש הקיבוץ בישיבת פורת יוסף והרביץ תורה בתלמידים שהשתוקקו לקבל תורה מפיהו, שיעוריו בישיבה היו מלאים בפלפול חד, ובספריו הרבים חתר לשלב את השיטות, השיטה הליטאית בה למד בישיבת חברון, עם השיטה ההלכתית הספרדית כפי שלמד ממרן אאמו״ר זיע״א היה מפורסם בכוחא דהיתרא כפי מסורת גדולי ספרד ולאמיתה של תורה.

“עם השנים התמנה ע״י מרן אאמו״ר זצ״ל לרב העיר בת ים, ובשנת תשל”ה הביא לבחירתו לרב ראשי לחיפה , בה כיהן כעשרים שנה, בשנת תשנ״ג נבחר לראשון לציון הרב הראשי לישראל והוביל את מהפיכת הכשרות ברבנות הראשית, הנהיג וסידר את כלל מחלקות הרבנות מהמסד ועד הטפחות, הרבנות הראשית לישראל חייבת לו את תקומתה המחודשת בעשרות השנים האחרונות. תנחומיי למשפחתו יחד עם כל בית ישראל אשר אבלים את לכתו. ויה״ר שיבולע המוות לנצח וימחה ה׳ דמעה מעל כל פנים אמן”.

צילום: מרק ניימן לע״מ

הגר”ד לאו ספד: “יחד עם כל בית ישראל מתעטף באבל בערב הקשה הזה עם הסתלקותו לגנזי מרומים של הראשון לציון, הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול הגאון הגדול רבי אליהו בקשי דורון זצ”ל ששימש בין היתר כרב בערים בת ים וחיפה.

“הגר”א בקשי דורון כיהן כנשיא בית הדין הגדול ועמד בראשות מוסדות תורה רבים בהם צמחו תלמידי חכמים מופלגים. עמד לימין רבני ודייני ישראל בעצה ותושיה.
הסתלקותו הערב מותירה חלל גדול בעולם היהודי.

“נמשיך עם כל בית ישראל להעתיר בתפילה לבורא עולם שישלח רפואה שלמה לכל החולים ויסיר מאיתנו את המגיפה הקשה הזו”.

ח”כ מיכאל מלכיאלי מש”ס: “חש הערב עצב נורא, כמובן בפן הכללי, הרב זצ”ל היה דמות מרתקת אשר שילבה ידענות אדירה של תורה, ספריו בהלכה נמצאים ברבים מהיכלי התורה, אבל גם בפן הפרטי, בשנים האחרונות הגעתי להתייעץ ולהתברך בביתו פעמים רבות.

“הרב היה במשך שנים אחד מרבניה המשפיעים של תנועת ש”ס והשר דרעי היה נועץ בו רבות.

“אין ספק כי זהו ערב קשה מאד. איבדנו אדם גדול שהיה בנוסף לכל גם גאון במידות, החיוך והעצה שלו תחסר לי ולרבבות שומעי לקחו לאורך עשורים רבים”.

צילום: באדיבות המצלם

שר הביטחון נפתלי בנט: ”הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי דורון הלך כעת לעולמו בתום מאבק עיקש בנגיף הקורונה. הרב היה איש חסד ונתינה, שפעל רבות לקירוב לבבות בעם ישראל. מוסדות בנין אב ודבי אליהו שהקים מסמלים את מורשתו, מורשת של אהבת העם והתורה.

”בשמי ובשם מערכת הביטחון, אני מבקש לשלוח תנחומים למשפחה בשעה קשה זו. עם ישראל כולו מחבק אתכם. יהיה זכרו ברוך”.

יו”ר סיעת ש”ס ח”כ יואב בן צור: ”המומים וכואבים את לכתו של זקן הראשל”צים הגאון הרב אליהו בקשי דורון זצ”ל הרב הראשי לישראל לשעבר. הרב היה מורה דרך לרבים, סמל לענווה ולצניעות ונצר לדור דעה. ‘וְכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל יִבְכּוּ אֶת הַשְּׂרֵפָה אֲשֶׁר שָׂרָף ה'”.

תנועת ש״ס פרסמה הודעת אבל מיוחדת: “מבכים מרה את פטירתו של האי גברא רבא, זקן הראשונים לציון ומבכירי עולם הרבנות והדיינות בישראל, הרב הראשי לישראל לשעבר הגאון הגדול רבי אליהו בקשי דורון זצוק״ל, אשר השיב הערב את נשמתו הטהורה ליוצרה לאחר שהזדכך בייסורים קשים ומרים והוא כבן פ׳ שנים.

“המנוח זצוק״ל קנה את חוק לימודו בישיבות הקדושות וכיהן עשרות שנים כרבם של הערים בת ים וחיפה, שם הקים עולה של תורה וחולל בהן מהפכה תורנית עצומה. בקיאותו הגדולה במכמני התורה יחד עם מסירותו לכלל הביאה את מרן רבנו עובדיה יוסף זצוק״ל לתמוך בו למשרת הראשון לציון והרב הראשי לישראל.

“במשך שנות כהונתו האדיר את מעמד הרבנות בישראל והביא את דבר ה׳ זו הלכה לכלל הציבור ופעל להאהיב שם שמיים על הבריות.

צילום: יעקב כהן

“העמיד תלמידים הרבה בישיבות ‘בנין אב’ ו’דבי אליהו’ ובת”תים שהוקמו על ידו. חיבוריו התורניים העמוקים כמו שו״ת בניין אב ששה כרכים בהלכה ובאגדה זכו למקום של כבוד בכותל המזרח התורני.

זכה לראות דור ישרים מבורך, צאצאים יראי ה׳ הממשיכים דרכו ברבנות ובהרבצת התורה, וכן נינים ובני נינים כ״י.

“מועצת חכמי התורה ותנועת ש״ס אבלים יחד עם כל בית ישראל על האבדן הגדול לעולם התורה והרבנות, וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה׳”.

השר לשירותי דת הרב יצחק וקנין ספד: ”עולם התורה וההלכה איבד הערב את אחד מפוסקי הדור הראשון לציון הרב הראשי לישראל הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצוק״ל. אוי לה לספינה שאבד קרבניטה, הרב זצ”ל המשיך את שושלת הראשונים לציון לדורותיהם.

”זכיתי להכירו באופן אישי ולהתייעץ איתו כשכיהן כרב ראשי ואב”ד בחיפה הרב היה מגדלור שמשך אליו רבים שבאו להתייעץ עימו ולשמוע ממנו דעת תורה. דרכו ההלכתית באה לידי ביטוי בספרי ההלכה שלו שו”ת בנין אב”.

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ’: ”כאב עצום על תלמיד חכם, איש תורה וחסד, מנהיג. מחובר לכל חלקי העם והוביל בתפקידיו עמידה איתנה על כבודה של תורה. הראשון לציון הרב בקשי דורון נתבקש לישיבה של מעלה, חבל על דאבדין ולא משתכחין”.

ח”כ יולי אדלשטיין: ”הרב אליהו בקשי דורון, הראשון לציון והרב הראשי לשעבר, נפטר הערב מנגיף הקורונה. הרב התבקש לישיבה של מעלה כשהוא מותיר אחריו מורשת של גדלות תורנית עצומה, המשולבת ללא הפרד באכפתיות לעסקי ציבור באהבה ובאמונה. חבל על דאבדין ולא משתכחין”.

ח”כ ניר ברקת: “‏אני שולח תנחומים למשפחת בקשי דורון, וכואב עם כל עם ישראל על פטירתו של הרב הראשי לשעבר הרב אליהו בקשי דורון זצ״ל, מנגיף הקורונה.
יהי זכרו ברוך, פועלו ומורשתו הרוחנית יהיו איתנו לעד”.

שרת המשפטים לשעבר, ח”כ איילת שקד: “‏הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי דורון, מגדולי הדור, הלך לעולמו בשל מחלת הקורונה הארורה. הרב היה איש של נתינה גדולה לעם ישראל. עשייתו המפוארת, מפעלי החסד והתורה שהקים, פעילותו לקירוב לבבות, אהבת הארץ והתורה ימשיכו את מורשתו לדורות הבאים.

“שולחת תנחומי למשפחתו ולתלמידיו. יהי זכרו ברוך”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות