איך נכתב פסק הדין של בג”ץ באורך 19 עמודים נגד אדלשטיין תוך שעה?

נשיאת בית משפט העליון הסבירה איך השופטים הצליחו לכתוב פסק דין כה ארוך בזמן כה קצר: ''התבסס על שלוש שעות הדיון שהתקיימו מוקדם יותר באותו היום'
אריה ריבקינד
ב' ניסן התש"פ / 27.03.2020 14:01

נציב התלונות על השופטים אורי שוהם דחה תלונה שהוגשה נגד נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, בה נטען כי החלטת בג”ץ שחייבה את יו”ר הכנסת לשעבר יולי אדלשטיין לקיים הצבעה על תפקידו – נכתבה עוד לפני שאדלשטיין הגיב להצעת השופטים.

הדיון בעתירה נגד יולי אדלשטיין  התקיים בפני הרכב מורחב של חמשה שופטים, וביום שני בערב פרסם בג”ץ פסק דין בן 19 עמודים, בו קבע כי על יו”ר הכנסת אדלשטיין לכנס את המליאה להצבעה על מחליפו בתוך 48 שעות.

פסק הדין הארוך פורסם תוך שעה לאחר שניתנה לאדלשטיין אפשרות להגיב לדרישה של השופטים לכינוס המליאה. שכן, יו”ר הכנסת הגיש את תשובתו בשעה 21:10 את עמדתו שהוא מתנגד להחלטה ולהפתעת כולם תוך שעה בדיוק כבר פורסם פסק הדין.

פסק הדין התעלם כמעט לחלוטין מכתב הטענות ודבריו של יו”ר הכנסת.

על רקע זה הגיש ארגון ‘בצלמו’  את התלונה לנציב שוהם. בתלונה אף צוין כי בעבר קבע הנציב במקרה דומה כי פסק דין שנכתב קודם שמיעת שני צדדים מהווה הפרה של כללי האתיקה.

נשיאת בית המשפט העליון חיות השיבה, בתגובה, לנציב כי הדיון התקיים במשך יותר משלוש שעות, “וזאת לאחר שעמדות הצדדים הוגשו לבית המשפט בכתב ולאחר שניתנה הסכמה של המשיבים לדון בעתירות כאילו הוצא בהן צו על תנאי”.

חיות הוסיפה: “הדיון בעתירות הסתיים בשעות הערב ובאותו שלב היו בפני בית המשפט מכלול טענות הצדדים בכתב ובעל פה לרבות טענותיו של יו”ר הכנסת אדלשטיין שהובאו באמצעות היועץ המשפטי של הכנסת…וניתן היה לכתוב את פסק הדין”.

הנשיאה חיות הבהירה לנציב שוהם: “כתיבת פסק הדין נעשתה רק לאחר שהיו בפני בית המשפט העליון מכלול טענות הצדדים בכתב ובעל פה, וכי עמדתו של אדלשטיין התבקשה (ביום שני) אך ורק ביחס להצעה שהעלה בית המשפט בניסיון ליתר את הצורך במתן פסק הדין”.

שי גליק, מנכ”ל בצלמו מסר, כי  הנשיאה מודה כי היא אכן לא התייחסה כלל לדבריו של יו”ר הכנסת.

היועהמ”ש של בצלמו, עו”ד מיכאל ליטווק, אומר כי לא יעלה על הדעת כי לאחר שבית המשפט ידרוש תגובה מיו”ר הכנסת לאחר שהדין כבר נחרץ וכאשר לתגובה אין כל משקל.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חצופה!!
    27/03/2020 15:46
    יהודה
  1. אלטע קלאפטע, מדברת כמו מי שרגיל שכולם נתינים שלו