“בני משפחה שלא גרים באותו בית לא יוכלו לחגוג סדר פסח ביחד”

ההגבלות החדשות נכנסו לתוקף ובמשטרה מבהירים: "לא נרדוף אחרי אנשים עם מטר, אם יסתובבו ברחובות אז עכבו אותם וישאלו איפה גרים, יבקשו תעודה" • ייפרסו מחסומים בכניסה לערים ובצירים מרכזיים • היועמ"ש של משרד הבריאות: "מבינים שיש טווח אפור שבו אנשים ינסו לרמות"
חרדים 10
כ"ט אדר התש"פ / 25.03.2020 16:36

הממשלה אישרה צעדים חדשים להתמודדות עם נגיף הקורונה – ובמשטרה נערכים לאכוף את ההנחיות וגם לחלק קנסות במידת הצורך.

במשטרה הבהירו היום (רביעי) כי חלוקת הקנסות לא תחל בדיוק בשעה 17:00, עם כניסת ההנחיות לתוקף.

במשטרה מסבירים: “נתאים את ההנחיות למציאות. כמו שנהגנו עד היום, אנחנו מגיעים, מזהירים, מסבירים. לא כול האזרחים מכירים את כל ההנחיות. אין לנו מטרה לחלק קנסות. יש לנו קודם כל מדיניות הסברה.

“ננקוט שיטה של אכיפה סובלנית, הסברה, חינוך, יש מטרה לייצר משמעת. אנחנו מניחים שנידרש פחות ופחות ככל שהציבור יתרגל לדבר. גם בפעמים הקודמות, רוב רובו של הציבור ממושמע. רואים את זה בכבישים, רואים את זה במקומות ההתקהלות הרגילים כמו ים, מספר האנשים בטל בשישים”.

גם השר לביטחון פנים גלעד ארדן הבהיר: “מדיניות האכיפה תהיה סובלנית ומכילה לאור המצב המיוחד והצורך להאבק יחד בהפצת הנגיף. המיקוד בימים הראשונים לאכיפת התקנות יהיה בהסברה לציבור”.

עוד אמר: “לאור המורכבות באכיפת התקנות, יש לתעד באמצעות מצלמות הגוף של השוטרים את מפגשי האזרח – שוטר בימים אלו. יש לחדד לציבור את החובה של נשיאת תעודת זהות / תעודה מזהה ביציאה מהבית בפרט בתקופה זו”.

ארדן הנחה לשלב גם את לוחמי האיש, מפקחי משרדי הממשלה ורשות הטבע והגנים בסיורים ובאכיפות: “בשלב זה יצטרפו כ-650 חיילי צה”ל לפעילות המשטרה ובהמשך המספר יגדל ל-3,600 אם ההסגר והגבלת התנועה תתרחב עוד יותר”.

במשטרה ציינו כי התקנות קובעות שתי עבירות חדשות בקשר לשהות של אנשים במרחב הציבורי.

הראשונה היא יציאה רק למטרות שנקבעו: “אדם שיצא מהבית שלא לאחת ממטרות האלה זה ייאכף בצורה של קנס מנהלי בשווי 500 שקלים”.

השנייה היא איסור לשהות במקומות מסוימים, אלא אם הם בטווח של 100 מטרים מהבית: “זו עבירה פלילית שתיאכף בצורה של קנס של 500 שקלים”.

איך השוטר יוכל לדעת שתושב נמצא 100 מטר ליד הבית שלו?

במשטרה אומרים: “לא נסתובב עם מטר ונרדוף אחרי אנשים. השוטר יצטרך לקרוא את המצב בשטח ולראות. אם אנשים יסתובבו ברחובות אז ייתכן שיעכבו אותם וישאלו איפה גרים, יבקשו תעודת זהות ויכולים גם לאכוף. יהיה מותר לצאת לצרכים חיוניים, יש מגוון שלם של פעילויות שניתן לצאת אליהם”.

במשטרה ציינו כי ייפרסו מחסומים מדורגים בכניסה לערים, ובצירים מרכזיים לאורך היממה. מטרת המחסומים היא הגברת הנוכחות, להראות שיש שוטרים גם מחוץ לערים ולא רק בתוכן. מחסומים שעושים בדיקת רשיונות, שבודקים שמבודדי בית לא מסתובבים.

עו”ד אורי שוורץ, היועץ המשפטי של משרד הבריאות, התייחס גם הוא לתקנות החדשות ואמר לחדשות 12: “בני משפחה שלא גרים באותו בית לא יוכלו לחגוג סדר פסח ביחד. יש פה קפיצת מדרגה גם להלכה וגם למעשה, הסעיף שנוסף כעבירה פלילית – להפוך את היציאה מהבית גם לעברה, יהיו קנסות מינהליים”.

לדבריו, “התוקף הוא לשבוע, אני מעריך ששבוע לא יספיק. אבל כיוון שהמגבלות על האוכלוסיה הן חסרות תקדים חשוב לנו להיות עם יד על הדופק כל שבעה ימים. אלא מקומות שצריך להקל קצת אז להקל. הוספנו את זה כחלופה עצמאית”.

הוא הוסיף: “אין מגבלה לנותני שירות אינסטלטורים, טכנאים חשמלאים וכדומה אבל המטרה היא לצמצם כמה שיותר. אנחנו מפחדים שזה ייצור מצב לא טוב מבחינת הדבקה אבל חייבים לאפשר פתרון, יכול להיות שזה ייבחן בהמשך”.

היועמ”ש הדגיש: “המגבלות על מקומות עבודה הן מקלות, לא צריך עדיין תעודה. בעתיד יכול להיות שינוי לגבי זה”.

בהתייחסות לאחת הסוגיות שעוררו מחלוקת בממשלה, הסביר: “תפילות לא יתבצעו במקום הרגיל אלא במקום פתוח עד 10 אנשים במרחק 2 מטר. התקהלות מסוג אחר כולל ספורט – לא מותרת. תפילות בשטח פתוח: בשכונה, בפארק, בכול מקום שהוא לא סגור”.

ל’כאן חדשות אמר: “במשרד מבינים שיש טווח אפור שבו אנשים ינסו לרמות ולטעון שהם נמצאים מחוץ לבית כי יצאו לקניות בסופר. המטרה היא להבהיר עד כמה המצב רציני וחשוב להישמע להוראות. מעריך שההנחיות יוארכו מעבר לשבוע”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות