פסק: ב’סדר’ השנה מותר להשתמש בתוכנת ‘זום’ לטובת הזקנים

שורת רבנים, חברי 'אגוד חכמי המערב בא"י' פרסמה פסק הלכה לפיו ניתן לערוך את ליל הסדר בנוכחות התוכנה הפופולרית - המאפשרת לחבר בין זקנים למשפחותיהם, אשר אינם יכולים לשהות במחיצתם • בין הנימוקים: "הצורך להסיר עצב מן הזקנים, לתת להם מוטיבציה להמשיך להיאבק"
יוסף גרינבוים
כ"ט אדר התש"פ / 24.03.2020 23:46

שורת רבנים – ובהם הרב אליהו אברז’ל ראב”ד ירושלים, הרב שלמה בן חמו רב העיר קרית גת, הרב יהודה שלוש מנתניה ועוד,  חתמו על פסק הלכה המתיר לערוך את ליל הסדר עם נוכחות תוכנת ‘זום’.

הפסק של ‘אגוד חכמי המערב בא”י’, מתייחס לאפשרות של עריכת ליל הסדר כאשר התוכנה נפתחת עוד לפני החג, וכך קשישים המנותקים מבני משפחתם עקב מגיפת הקורונה יוכלו לערוך את הסדר, כשהם רואים את בני המשפחה דרך התוכנה.

הרבנים קובעים בפסק הדין כי אין מקום לחשוש לסוגיית הפעלת התוכנה, מאחר שמדובר בהפעלת התוכנה מבעוד יום.

לפי הרבנים, בנוגע לחשש מ”עובדין דחול” יש להקל במקום מצווה, ובנוגע לחשש שיבואו להקל בנושא גם בימים טובים אחרים, הרבנים  קובעים שאין לחשש זה מקום מאחר שברור שהימים הללו הם שעת חירום וההיתר הוא לשעת חירום בלבד.

“חג הפסח הוא חג מיוחד”, כותבים הרבנים. “ובפרט ליל ההגדה שכולם רואים בו אירוע מיוחד שהוא ברית בין ה’ לישראל. עוד נראה, שרבים מבני ישראל הצעירים, אילולא הקשר שלהם עם הסבא והסבתא, אפשר שכלל לא יסבו לשולחן הסדר, ורק הקשר עם הסבא, יגרום להם להשתתף במצוות ההגדה ואכילת מצה”.

הרבנים מוסיפים:  “עניין נוסף יש בזה, והוא הצורך להסיר עצב מן המבוגרים והזקנים, לתת להם מוטיבציה להמשיך להיאבק על חייהם, ולמנוע מהם דיכאון ורפיון נפשי, אשר יכול להביא אותם להתייאש מן החיים”.

הרבנים קובעים: “על כן נראה לנו להתיר, תוך הדגשה שזה רק למצב חירום, ורק לצורך ליל הסדר תש”פ למי שזקוק לזה. וכשם שמתירים בשבת רפואה לחולה שאינו מסוכן, על מנת לרפא אותו ממחלתו, וכך זה”.

בימים אלה, כאשר אזרחי מדינת ישראל נמצאת בבתים והדרך היחידה לתקשר עם חברים ובני משפחה, מבלי להפר את הנחיות משרד הבריאות, זוכה תוכנת Zoom לפופולריות רבה.  התוכנה מאפשרת קיום שיחות וידאו קבוצתיות של עד 100 אנשים.

 

צילום: באדיבות המצלם
הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    דם עוללים ומצות יהודה אויבייך קמים עלייך לכלותך מבית ומחוץ ואין מושיע.
    25/03/2020 10:55
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. פיגוע ביולוגי שלא נראה עוד כמותו עדיין מתגלגל ברחבי עולמו יתברך,
    נשק הנגיף הקטלני שורד 17 יום על משטחים וסחורות .
    גם ממשל קומו כבר יודע גזע לבן ארור מפיץ הנגיף ברחובות ניו יורק
    בשכונות חרדיות . כמו כן טענו שלטונות צרפת הבוקר כי תחלואה והתפרצות
    חזקה גבוהה ביותר בשכונות היהודיות המעורר תהייה כי BDS
    פועל בשטח עוזר לעלילות דם והסתה.
    נעלו השערים והיסגרו בבתים עד צאת יום השביעי של פסח
    אין סחורות ואין דואר , ישמעאלים בשקט כי הנגיף עושה מלאכתו
    וידם בדבר , סגר ומצור כבד .

  2. בסד
    25/03/2020 15:36
    יוסי רוזן
  3. בסד
    בושה וכלימה אזויי ישנם רבנים עשיו ששמעו והזדעזעו .
    זה אמיתי? או פייק ???

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   27/03/2020 16:57

      שימשיכו להזדעזע. שילכו ללמוד הלכה כמו שצריך. יש מחלוקת על נושא חשמל בשבת ועל בסיס הפוסקים המתירים זאת עשו זאת לאחר שבררו שאין כאן עבדין דחול ועוד שהדבר מופעל מלפני כניסת החג.
      זה שהתרלנו שהרבנים של היום פחדנים וחסרי יכולת לבדוק דברים לעומקם ובגלל זה אוסרים עלינו אלפי דברים שמותרים מעיקר הדין זה בעיה אחרת. יש רבנים עם אופי שחוקרים, בודקים ופוסקים.
      הרי כולם יודעים שכשמדליקים את האור האור לא מגיע יש מאין אלא הוא מגיע ממעגל חשמלי בעזרת הסוויץ’ שמווסט את החשמל למנורה מכך שיש כאן העברה מאש לאש ומכאן פסקו חכמי המערב להיתר הדלקת אור ביום טוב. אם כי כאן בכלל מדובר על לפני ערב החג.