הגר”ד לאו: השנה מתיר לאשכנזים להתחתן בעומר כמנהג הספרדים

הרב הראשי: "פנו אלי זוגות ובעלי אולמות ובפיהם בקשה שבשנה זו ננהג לקולא. להתיר למי שנוהג כמנהג בני אשכנז להתחתן בימים שמותר להתחתן בהם לבני עדות המזרח. כהוראת שעה לשנה זו בלבד אני מאשר את הבקשה"
יוסף גרינבוים
כ"ג אדר התש"פ / 19.03.2020 14:21

לאור פניות רבות המגיעות ללשכתו של הרב הראשי הגר״ד לאו, פרסמה לשכתו ‘הוראת שעה’ בעניין חתונות בספירת העומר, כמו גם הוראה לגבי בתי הכנסת בשבת הקרובה.

“המאבק נגד נגיף הקורונה השפיע רבות על מהלך החיים הרגיל והתקין של כולם”, כותב הרב הראשי, “הדבר פגע מאוד בזוגות שאמורים להינשא בימים אלו.

“הוריתי שלא נכון הדבר לדחות את טקס עריכת החופה ויש לקיים זאת גם במספר מצומצם של נוכחים. את מסיבת הנישואין ניתן לערוך בשלב מאוחר יותר, כשהדבר יתאפשר.

“עדיין אני מציע לזוגות להקדים את החופה ולקיימה טרם החג, ולעבור את התקופה ואת חג הפסח כזוג נשוי כדת משה וישראל. לצערי, יש כאלה שהחליטו לדחות את טקס עריכת החופה”.

הרב הראשי מוסיף: מתוך הנחה שתוך תקופה, בסייעתא דשמיא, נחזור לשיגרה, פנו אלי זוגות ובעלי אולמות ובפיהם בקשה שבשנה זו ננהג לקולא. היות שישנם מנהגים שונים באילו ימים מותר להתחתן בימי ספירת העומר, להתיר למי שנוהג כמנהג בני אשכנז להתחתן בימים שמותר להתחתן בהם לבני עדות המזרח, וכן להיפך”.

לדבריו, “הבקשה שהגיע אלי אינה להתיר להינשא במשך כל ימי הספירה אלא אך ורק לאותם ימים שיש שנהגו בהם היתר גם לפי מנהג של בני עדה אחרת. ואדגיש, המדובר הוא למי שדחו את חופתם. מי שכבר ערך חופה יקיים את אירוע השמחה במועדים הקבועים”.

בעקבות כך קבע הגר”ד לאו: “כהוראת שעה לשנה זו בלבד אני מאשר את הבקשה, רק לגבי ימי ספירת העומר הבעל”ט”.

על בתי הכנסת כתב הרב הראשי: “במענה לשאלות, הוראתי היתה כי אין לסגור את בתי הכנסת, אלא החובה היא להתנהל באופן שעומד בדרישות ובהנחיות שהוציא משרד הבריאות.

“באופן מעשי, כל עוד לא יצאה הוראה אחרת, ניתן וחשוב להתפלל בבתי הכנסת, אולם יש לחלק את באי בתי הכנסת למספר מניינים, תלוי בכמות המתפללים, שבכל מנין יהיו רק 10 מתפללים. כמו כן, חובה לשמור על מרחק של לפחות שני מטר בין איש לרעהו ולאוורר את חלל בית הכנסת כראוי. יש להקפיד על ריחוק בין העולה לתורה לבין בעל הקורא הגבאי יעמוד מחוץ לבימה.

“אנשים מבוגרים או הנמצאים בסיכון אסור להם להגיע לבית הכנסת, ויתפללו בביתם בזמן שהציבור מתפלל. במידה ולא מתקיימים תנאים אלו יש לצאת ממבנה בית הכנסת!”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות