‘עשרות אלפים ירעבו’: דמי האבטלה יגיעו למובטלים החדשים לפני פסח?

משפטנים בקריאה לראש הממשלה ולשר האוצר: הורו למוסד לביטוח לאומי להעביר דמי האבטלה לשכירים עוד לפני הפסח • מנכ"ל המל"ל: "הביטוח הלאומי עובר לעבודה סביב השעון. נעבוד גם בערבים ובימי שישי, לא יהיה מצב שערב חג הפסח זכאים לא יקבלו המגיע להם"
שייע קליין
כ"ג אדר התש"פ / 19.03.2020 12:04

משפטנים פנו בקריאה לראש הממשלה ולשר האוצר להורות למוסד לביטוח לאומי להעביר את דמי האבטלה לשכירים עוד לפני הפסח – בהתאם להחלטות הממשלה. לדבריהם, סחבת במוסד לביטוח לאומי עתידה לעכב את התשלומים עד לאחר הפסח, ומשפחות רבות עלולות לרעוב בחג.

הפניה בוצעה לאחר שאורנה ורקוביצקי, סמנכ”לית קצבאות וגמלאות בביטוח הלאומי (המל”ל), רמזה בימים האחרונים על עומסים כבדים במיוחד המוטלים על עובדי המל”ל.

לדבריה, המל”ל ישתדל להעביר קצבאות הבטחת הכנסה לזכאים עד לחג הפסח, אך לא בטוח שיעמוד במשימה. “אנחנו נעשה את המקסימום, אבל הציבור צריך לקחת בחשבון שאנחנו יורדים לתפוסה של 50% מהעובדים, לפי ההנחיות. לצערי הרב זה ישפיע גם על משך הטיפול בתביעות. נעשה כל מאמץ לפנות את העובדים לטפל רק בזה עד פסח, כדי שמי שזכאי – יקבל”.

לדברי עו”ד מיכאל דקר, שותף במשרד עורכי הדין כהן דקר פקס & ברוש – דבריה של ורקוביצקי מדאיגים ביותר, מפני שהם רומזים על כך שמאות אלפי עובדים במשק היוצאים לחל”ת מיידי על פי ההוראות לשעת חירום שניתנו שלשום, לא יקבלו במועד את דמי האבטלה המגיעים להם על מחצית חודש מרץ, וזאת למרות שהממשלה קבעה בצורה נחרצת כי תשלומים אלה יינתנו במיידית לכל זכאי שידרוש אותם – עוד לפני הפסח.

כידוע, הממשלה החליטה לפני מספר ימים להעניק דמי אבטלה לכל עובד שעבד לפחות 6 חודשים עד הוצאתו לחל”ת או עד לפיטוריו – אם יגיש בקשה מתאימה למל”ל.

על פי הערכות מומחים, כחצי מיליון ישראלים מצאו את עצמם מובטלים או בחופשה ללא תשלום כתוצאה ממשבר הקורונה.

אך מדברי אורנה ורקוביצקי ניתן להבין כי כל הבקשות לדמי אבטלה יטופלו רק בתוך 30 ימים, וכפועל יוצא מכך מאות אלפי משפחות במדינת ישראל ייאלצו להעביר את חג הפסח וחופשת הפסח הקרבה באמצעות חצי משכורת בלבד – עובדה שמשמעותה – עשרות אלפי משפחות רעבות.

לדברי עוה”ד דקר, משרדו נאלץ להוציא לחל”ת למעלה מ-70% מהעובדים (30 מתוך כ-40) בשל הוראות הממשלה לצמצום מצבת העובדים במגזר הפרטי.

לדבריו, העובדים עלולים להתאכזב לכשיגלו כי מחצית שכרם, שהייתה אמורה להשתלם להם כדמי אבטלה כבר בתחילת אפריל, תגיע אליהם רק כחודש לאחר מכן – בתחילת מאי.

משרד עורכי הדין כהן דקר פקס & ברוש הוציא מכתב בהול שנמסר אתמול לידיהם של ראש הממשלה, שר האוצר, מנכ”ל המל”ל מר מאיר שפיגלר, ולאורנה ורקוביצקי, סמנכ”לית קצבאות וגמלאות במל”ל.

במכתב מבקשים עורכי הדין משר האוצר כחלון ומראש הממשלה נתניהו, לעמוד בדבריהם, ולדאוג שמיליוני בית ישראל יחגגו את הפסח ברווחה למרות מגפת הקורונה והמגבלות הקשות שהיא הביאה עימה.

כמה שעות לאחר משלוח המכתב התייחס מנכ”ל המל”ל מאיר שפיגלר לדברים בתקשורת: “לא תהיה בירוקרטיה ולא יהיה מצב שזכאים ׳יפלו בין הכיסאות׳. לצורך כך הביטוח הלאומי הוכר ׳מפעל חיוני׳ והחורג מהמגבלות שהוטלו על המגזר הציבורי”.

לדבריו “הביטוח הלאומי עובר לעבודה סביב השעון 24/7 וכול עובדי הביטוח הלאומי גוייסו ויעבדו במשמרות, גם כדי למנוע שעובדים יידבקו בקורונה. נעבוד גם בערבים ובימי שישי, לא יהיה מצב שערב חג הפסח זכאים לא יקבלו המגיע להם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מסע הפחדה
    19/03/2020 15:15
    אלדד
  1. קודם, בואו נעשה מסע הפחדה תקשורתי, שכולם יהיו משוכנעים שהם *לא* יקבלו את זה, ושהם הולכים לרעוב עוד מעט, קודם שעוד נולדה התרנגולת שמתעתדת להטיל את הביצה.