בדרך לניצחון? 31% משוכנעים שתקום ממשלת ימין, רק 9% שמאל

לפי סקר 'ישראל היום' ו'מאגר מוחות', הימין מתחזק - והפער בין ביבי לגנץ מתרחב: 14% הפרש • כמה בוחרים שינו דעה בגלל הקמפיינים? מה חושב הציבור על מערכת הבחירות - מלוכלכת או משעממת? ומה המניע שדוחף את בוחרי הליכוד ומה את בוחרי כחול לבן? (רמז: שניהם ביבי)
אריה ריבקינד
ג' אדר התש"פ / 28.02.2020 00:07

הסקר האחרון של ‘ישראל היום’ ו’מאגר מוחות’ למערכת הבחירות לכנסת ה-23 עומד בסימן ההתחזקות של הליכוד בפרט וגוש הימין בכלל. הדבר מצביע על ראשיתה של מגמה, אולם מבחינת התוצאות של הגושים – חוסר ההכרעה נמשך גם כעת.

אחרי שבמהלך כל קמפיין הבחירות הובילה כחול לבן בבטחה על הליכוד, שינוי המגמה הביא לכך שכעת נמצאות שתי המפלגות במצב של שוויון מוחלט: 33 מנדטים  כל אחת, לו הבחירות היו מתקיימות היום.

עוד עולה מהסקר – שהוא האחרון המתפרסם בעיתון לפי החוק – כי מצביעי כחול לבן פחות מתעניינים בזהות המועמד העומד בראש המפלגה, וכי השיקול המרכזי שלהם הוא רצונם להחליף את נתניהו.

אז מה מספר המנדטים הצפוי לכל מפלגה?

על פי הסקר הליכוד וכחול לבן תקבלנה כל אחת 33 מנדטים, הרשימה המשותפת 14, העבודה־גשר־מרצ 9, יהדות התורה 7, ימינה 9, ש”ס 8 וישראל ביתנו תקבל שבעה מנדטים.

עוצמה יהודית לא עוברת את אחוז החסימה.

הפרשן מתי טוכפלד מציין, כי העבודה־גשר־מרצ לא נחלשה בסקר, למרות המתקפות האגרסיביות האחרונות של כחול לבן.

גוש הימין־חרדים עולה במנדט אחד לעומת הסקר הקודם – ל־57 מנדטים. גוש השמאל נחלש ל־42 מנדטים, ובצירוף ליברמן מגיע ל־49 – רחוק מהיכולת להקים ממשלה ללא צורך בתמיכת ח”כים מהרשימה המשותפת.

בשאלת ההתאמה לראשות הממשלה – הפער בין נתניהו לגנץ ממשיך להתרחב: 49% אמרו שנתניהו מתאים יותר, בעוד 35% אמרו שגנץ.

נתון מעניין: 1% מאלה שאמרו שיצביעו ליכוד סבורים שבני גנץ הראוי ביותר. לעומת זאת, 5% ממצביעי כחול לבן אמרו שנתניהו המועמד הראוי ביותר.

עוד שאלה שבדק הסקר: האם השתנו דעותיהם של הבוחרים בעקבות הקמפיינים והאירועים שהתרחשו בשבועות האחרונים.

התוצאה מפתיעה: 12% אמרו ששינו את דעתם במהלך הקמפיין. זהו נתון גבוה יחסית. 9% מתומכי הליכוד אמרו ששינו את דעתם, ואילו מבין תומכי כחול לבן מדובר ב־11%.

ומה חושב הציבור על מערכת הבחירות האחרונה?

44% סבורים שהיתה מלוכלכת. 32% אמרו שהיתה משעממת.

לגבי המניע של הבוחרים להצביע דווקא למפלגה שאת הפתק שלה הם מתכוונים לשלשל בקלפי – התגלו נתונים מעניינים:

הפקטור המשמעותי ביותר עבור בוחרי ליכוד הוא זהות ראש המפלגה (42%). בקרב בוחרי כחול לבן רק 26% אמרו כי ראש המפלגה הוא המניע העיקרי להצבעתם למפלגה זו.

28% אמרו כי הרצון למנוע ניצחון מהצד שמנגד הוא שמוביל את השיקולים שלהם להצביע כחול לבן.

במפלגת ימינה המניע המרכזי הוא מצע המפלגה (36%).

לשאלה האם העובדה שבישראל מתקיימות בחירות בפעם השלישית בתוך שנה השפיעה על רמת ההערכה למערכת הפוליטית, השיבו 69% כי ההערכה ירדה. 27% אמרו שלא השפיעה. 4% – מעניין מי הם – אמרו שהערכתם למערכת הפוליטית דווקא עלתה.

ומה לגבי התוצאות? 38% סבורים שפנינו לבחירות רביעיות. 31% משוכנעים שתקום ממשלת ימין. רק 9% מאמינים שתקום ממשלת שמאל.

הסקר נערך השבוע על ידי מכון ‘מאגר מוחות’ בהנהלת פרופ’ יצחק כ”ץ בקרב 1,040 נשאלים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בעלת זכות הבחירה בישראל. טעות הדגימה היא 3%.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות