גורם מדיני בכיר מבטיח: תהיה החלת ריבונות, העיכוב טכני

גורם בכיר בפמליית נתניהו על דחיית החלת הריבונות: "האמריקנים לא מוכנים לאשר מפה חלקית, אלא מלאה ובפעם אחת. אנחנו מציעים ללכת צעד צעד ובשלבים" • ''אין ויכוח על המהות, הבאנו הכרה של הנשיא בהתיישבות" • הארץ: מי שעודד את נתניהו 'לגנוב סוסים' היה שגריר ארה"ב פרידמן
אריה ריבקינד
ד' שבט התש"פ / 30.01.2020 18:02

גורם מדיני בכיר בפמליית ראש הממשלה התייחס בצהריים (חמישי) לעסקת המאה והעיכוב בהחלת הריבונות.

”לתוכנית טראמפ הוקדשו בשלוש השנים האחרונות מאות שעות עבודה. היו דיונים ממושכים על כל שורה ופרט. זה לא שלוש פגישות, היו מאות שעות כדי לנסות לקדם את הדבר הזה – הסכם מיטבי למען מדינת ישראל”, אמר הבכיר.

הגורם ביקש להתרכז בהיבטים החיוביים של התכנית: ”מה שהושג זה דבר ענק, הכרה של נשיא אמריקאי על הזכות לריבונות ישראלית על בקעת הירדן, צפון ים המלח והיישובים היהודים. הדבר הזה הושג, אין ויכוח, זה גם יהיה”.

הויכוח בין ישראל לגורמים בממשל הוא פשוט: נתניהו רוצה לספח קודם את בקעת הירדן, צפון ים המלח וההתנחלויות ביו”ש – ובפעימה שנייה את השטח שמקיף אותן. האמריקאים, לעומת זאת, רוצים רק פעימה אחת – מה שייקח זמן.

על העיכוב בהחלת הריבונות אמר הגורם: ”הבעיה היא בעיה טכנית פשוטה. השאלה היא שאלה פשוטה – האמריקאים אומרים שהנשיא הודיע על הזכות לריבונות, אבל הפעולה צריכה לקרות לדעתם לא בצורה של שלבים. אנחנו לעומת זאת רוצים לחלק את הדבר הזה לשלבים, כדי שנוכל לקדם כבר בקרוב את כל מה שאפשר לעשות כבר. אנחנו מסכימים על הכל, אין מחלוקת”.

הוא הוסיף: ”הם בראייתם רוצים לקבל את המצב המוגמר, ואנחנו מנסים להגיע איתם להבנה. עשינו דבר ענק. אם הייתי אומר לך לפני כמה שבועות שנשיא ארצות הברית יעמוד ליד ראש הממשלה ויכיר בדברים האלה. זה שינוי ענק. כעת זו שאלה טכנית”.

לדברי גורם מדיני נוסף בפמלייה: “אין שום אקט של החלת החוק שאפשר לעשות בלי שהאמריקאים יראו את המפה קודם. נעביר להם, הם יראו שאנחנו לא סוטים ממה שהוחלט, אז נוכל להתקדם. נראה להם הכל, על זה אין ויכוח, אנחנו רוצים להתקדם”.

גורמים ישראלים ואמריקנים אמרו ל’הארץ’ כי מי שעודד את נתניהו ‘לגנוב סוסים’ בדרך הזו, מיד בתום השקת התוכנית, היה שגריר ארה״ב בישראל דיוויד פרידמן שעשה זאת שלא על דעתו של ג׳ארד קושנר – ולא בפעם הראשונה – ולכן התקבל הברקס הפומבי מהממשל.

בתוך כך, ראש הממשלה התייחס לביקורת ולפיה הוא נסע “לאסוף” את נעמה בשביל צילום התמונות – ואמר: “כשהלכנו לפוטין זה לא היה פירוטכניקה אלא דברים משמעותיים שאנשים יבינו את משמעותם אם וכאשר יתפרסמו. הייתי נוסע אליו בכל מקרה כדי לעדכן אותו לאחר הדיונים בארה”ב”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות