‘במחאה 365 ימים רצוף’: כשנציגי ‘דגל’ לא מחו על חילול השבת בפ”ת

במועצת העיר פתח תקווה התקיים דיון על הרחבת תחבורה ציבורית בשבת, אבל נציגי דגל נעדרו. למה? • עסקן ליטאי בפתח תקווה: "אנחנו מתחילים להתרגל לצרות. נציגנו אפילו לא חשו צורך להגיע לישיבת מועצה כדי למחות. מה הטעם? הם במחאה תמידית"
ד' שבט התש"פ / 30.01.2020 12:02

הייתם מאמינים ש’אם המושבות’ שהוקמה בידי חרדים, תפרוץ אף היא את חומת הסטטוס-קוו של השבת?

מאז נבחר ראש העיר רמי גרינברג, לא מפסיקות להגיע ידיעות מכיוון העיר המנומנמת, שנודעה עד לפני כשנה כעיר של דו-קיום בין חילונים לחרדים, ושמוסדות התורה הממוקמים בתחומה היו תמיד משופעים בכל טוב מכל הבחינות.

מי שהעלה את גרינברג  אל כס הראשות הייתה ש”ס, שתמכה בו בכל הכוח. הליטאים, שהתנגדו לו, מסתובבים עד היום עם ‘בטן מלאה’ על האיש.

בעוד הגורמים הרשמיים של ‘דגל’ בעיר מסרבים להתייחס לנושא השבת, יש עסקנים שפותחים פה.

לדבריהם, הפגיעה בשבת החלה עם התנכלות לצופרי השבת, שחלק ממפעיליהם קיבלו דו”חות. העירייה, מצידה, מציגה תלונות של תושבים שהדבר מפריע להם. “אבל האווירה כבר עכורה, התחושה שלנו, התושבים, היא שמתנכלים לנו. הש”סניקים מתלוננים פחות, נו טוב, הם תמכו בראש העיר. אבל לדעתי גם הם לא ממש מרוצים, גם אם לא יודו בכך”, אומר גורם בעיר בשיחה עם חרדים 10.

המתח הנוכחי עלה לאחר שנציג מועצה הציג הצעה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. ראש העיר בוחן הפעלת תיגבור של מוניות שירות, לעומת המצב כיום – הן מבחינת שעות והן מבחינת אזורי הפעילות.

“נפרץ הסטטוס קוו”, אומר בכאב העסקן החרדי.

למה נציגי ‘דגל’ לא הגיעו לישיבת מועצת העיר כדי למחות? “צריך לשאול אותם”, הוא אומר. “אבל אם אני מבין נכון, הם מוחים מהרגע שגרינברג התיישב על הכיסא, הם לא צריכים להכריז בכל בוקר – אנחנו מוחים. כל מי שגר בעיר יודע מה המצב, עד כמה החרדים לא מרוצים, ולא משנה כמה ראש העיר יצהיר שהוא ‘שוויוני’.

“פריצת הסטטוס-קוו היא עוד קו אדום שאותו חצה ראש העיר – ושש”ס תשמח עם הבחירה שלה. אגב, צריך להזכיר לנציגי ש”ס, שנציג שלהם, דוד מנחם, יושב כסגן ראש עיריית רמת גן על כיסאו יפה-יפה, ולרגע לא חשב לפרוש, רבני ש”ס גם לא הורו לו לפרוש. מי שמדברים, שיטלו נא קורה מבין עיניהם. אנחנו ב’דגל’ התרענו קודם לבחירתו שהאיש לא יהיה בחירה טובה עבור הציבור החרדי. מי בש”ס הסכים בכלל להקשיב?”

הנה המסמך שהציג סרחיו גולצמן, חבר מועצת העיר:

תחת הכותרת “הצעה נגדית לסדר בנושא בחינת הפעלת מיזם ההיסעים בשבת” – כותב גולצמן: “כפי שנאמר בעבר, ראש העיר רמי גרינברג, יחד עם גורמי המקצוע הרלוונטיים ברשות, בוחנים את הפעלת מיזם ההיסעים בשבת ואת הרלוונטיות שלו עבור תושבי פתח תקוה.

במסגרת הבחינה נציין כי מדובר במיזם הכרוך בעלויות גבוהות של עשרות מיליוני שקלים בשנה אשר יושתו על תקציב הרשות.

לצד זאת, נחיצותו של המיזם החינמי נבדק אל מול מכרז מוניות השירות המורחב של משרד התחבורה, אשר אמור להיכנס לפעילות בחודשיים שלושה הקרובים, ועשוי לתת מענה דומה בשבת.

נציין בנוסף, כי מקדמת דנא פועלות מוניות שירות בשבת בעיר ללא התערבות הרשות. בהתאם לכך, ראש העיר בוחן את מכלול השיקולים הכרוכים בהפעלת המיזם וככל שיעלה בו צורך הוא יופעל באזורים הרלוונטיים בפתח תקווה”.

לעסקנים האשכנזים בעיר יש תלונות על גרינברג, לא רק בגלל השבת.

“זר לא יבין מה עובר על פתח תקווה בשנה האחרונה וכמה אנחנו סובלים”, הוא אומר. “הנה למשל מסמך שכל מוסד נדרש לאחרונה לחתום עליו, ועוד בנוכחות עורך דין”.

הנה נוסח המסמך:

“אני הח”מ עמותת אשר מנהלים את מוסדות החינוך המפורטים להלן בעיר פתח תקווה, מצהירים ומתחייבים בזאת כדלקמן:

  1. כי ההקצאה טרם אושרה עפ”י כל דין.
  2. כי התלמידים שייקלטו למוסדות החינוך יהיו תושבי פתח תקווה בלבד.
  3. כי ככל שיעלה בבדיקת העירייה כי קיימים תלמידים שאינם תושבי העיר פתח תקוה תהא רשאית העיריה לפעול לביטול ההקצאה/השכירות לעמותה וכן לא להעניק לעמותה תמיכות.
  4. כי במידה ויהיה רישום מועט ו/או לא יהיה רישום למוסד החינוכי ו/או העירייה תזדקק למבנה לצרכיה יוחזר הנכס לחזקתה הבלעדית של העירייה שתהא רשאית לעשות בנכס כרצונה, ובין היתר לעשות בו שימוש בעצמה ו/או להקצותו לצד ג’ על מנת שזה יעשה בו שימוש.

הצהרתנו והתחייבותנו זו הינה בלתי חוזרת ותחיב את העמותה ו/או חליפיה”.

“זה מביש בכל קנה מידה”, הוא אומר. “אבל אנחנו מתחילים כנראה להתרגל לצרות הללו. נציגנו אפילו לא חשו צורך להגיע לישיבת מועצה כדי למחות. מה הטעם? הם במחאה תמידית, מזה שנה, 365 ימים, רצוף”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות