מלכיאלי הטיח בנגיד: למה הצהרת שאם חרדים לא יעבדו יעלו מיסים?

ועדת הכספים קיימה היום דיון על  תקציב בנק ישראל • הנגיד: "עד היום הצמיחה באה בצורת גידול בשיעורי התעסוקה כמעט בכל המגזרים, למעט נשים ערביות וגברים חרדים" •
מלכיאלי: שמדינת ישראל, שתפסיק לבנות תקרות זכוכית לגברים החרדים שכן רוצים להשתלב"
אריה ריבקינד
כ"ג טבת התש"פ / 20.01.2020 15:47

ועדת הכספים קיימה היום (שני) דיון על  תקציב בנק ישראל.

במסגרת הדיון, הציג נגיד בנק ישראל, פרופ’ אמיר ירון, סקירה כלכלית, בה התייחס למצב במשק, לגרעון, ליחס החוב – תוצר, לפריון, לתעסוקת מגזרים ולנושאים נוספים.

יו”ר הוועדה פתח את הדיון: “אנחנו שמחים לארח כאן את הנגיד לראשונה, במסגרת הסדר שנקבע בעבר, אנחנו לא מאשרים את תקציב הבנק, אך הוא מוצג לפנינו. לצד כך נבקש לקבל תמונה כללית, ולקבל תשובות, כמו למשל מה קורה עם נושא תמלוגי הגז”.

נגיד בנק ישראל, פרופ’ אמיר ירון: “המשק בשנים האחרונות צמח באופן נאה, התחזית היא שב-2020 צפויים להיכנס להאטה מסוימת, גם כתוצאה מהירידה בשכר העולמי וכן בשל התקציב הפיסקאלי.

“יש שיעור צמיחה נאה של השכר, יש התמתנות בקצה, אנחנו מנסים לראות מה נתוני הקצה של שוק העבודה. שוק העבודה הדוק אך לא ממשיך להתהדק. השיעור בקצה יורד, אך עדיין גבוה. צריך לבחון כאן לאן המגמות הולכות”

לעניין האינפלציה ציין פרופ’ ירון: “לקראת 2018 יש עלייה קלה לכיוון יעד האינפלציה, שנת 2019 הסתיימה ב-0.6 אחוז, בנק ישראל כל הזמן בוחן זאת, כדי לדעת לאן המגמות הולכות. אם מסתכלים על תחזית חטיבת המחקר, אנחנו צופים שבחצי השני של 2020, בעיקר שיצא מדד יוני הקודם, האינפלציה תחזור לתחום התחתון של היעד”.

בין אתגרי המשק, בטווח הקצר של בין שנה לשלוש שנים, הציב הנציב את נושא הגרעון, ובטווח הארוך את נושא הפריון.

פרופ’ ירון שיבח את העמדת החוב תוצר על שיעור של כ-60 אחוזים, אך הזהיר כי “בעדר צעדים מרסנים, הגרעון יעלה ויחס החוב לתוצר צפוי להתגבר”.

מהנתונים שהציג הנגיד, עלה עוד, כי הרחבת תקרת ההוצאות בהתאם להחלטות הקיימות של הממשלה, ותוואי הגידול הבסיסי בהוצאות, צפויה להביא להגדלת הגרעון, ולכך שיעמוד על כ-4.2 אחוזים בשנת 2020.

הנגיד התייחס גם לפריון העבודה בישראל וציין: “יחסית נמוך למדינות המפותחות. עד היום הצמיחה באה בצורת גידול בשיעורי התעסוקה כמעט בכל המגזרים, למעט נשים ערביות וגברים חרדים. כדי להגדיל את הצמיחה, אנחנו רוצים להתמקד בנושא הפריון”.

הנגיד הציג כי הגדלת שיעור התעסוקה במגזרים אלה, תשפר את התוצר לנפש.

יו”ר הוועדה, התייחס לנקודה זו: “מדינת ישראל לא עשתה כלום למען זאת. חוקקתי חוק לאפליה מתקנת להעסקת חרדים, שאלתי כמה הועסקו במסגרת זו, השיבו לי שאף אחד”.

ח”כ אבי ניסנקורן: “בניגוד להחלטת הממשלה אין עידוד של אוכלוסיות. גם לעניין נשים חרדיות שהשתלבו, השאלה באיזו רמה, ומה התרומה של הדבר לפריון”.

ח”כ מיכאל מלכיאלי: “הנגיד, התבטאת בנושא התעסוקה כי אם החרדים לא ישולבו יעלו המיסים ב-16 אחוזים. אמירה שלא הייתה צריכה להיאמר בתקופת בחירות, הייתי מצפה ממך לומר, שלולא המדינה תמשיך לבנות חסמים לגברים חרדים בשוק התעסוקה, תהייה עליית מיסים ב-16 אחוז. יש רבים שרוצים להשתלב. אני מבקש שתוציא אמירה למדינת ישראל, שתפסיק לבנות תקרות זכוכית לגברים החרדים שכן רוצים להשתלב”.

ח”כ עודד פורר: “האינטרס פה הוא לא שלכם או שלי, הוא אינטרס של מדינת ישראל. אי אפשר להשיג את זה בלי שמישהו חס וחלילה ילמד לימודי ליבה. גם בנושא חינוך יש חידלון גדול מאוד של הממשלה, יש ירידה חדה במתמטיקה ומדעים ב-4-5 שנים האחרונות, לא נוכל לקיים מדינה עם צבא של עולם ראשון, שהרמה במבחני פיזה, היא ברמה של עולם שלישי”.

הנגיד הציג כי פריון העבודה בישראל נמוך ביחס לזה של המדינות המפותחות. בצד הפתרונות, הדגיש פרופ’ ירון את עניין המיומנויות כגורם משפיע: “הפער הגדול ביותר הוא דווקא בעשירונים התחתונים. הפער מתחיל כבר בגילאים הצעירים”.

הנגיד הציג את מבחני המיומנויות השונים, בהם ישראל רחוקה מהממוצע, ללא מגמת שיפור לאורך השנים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות