הקלטה נדירה: הרבי מגור בניחום אבלים במעונו של הגר”מ שטרנבוך

האדמו"ר מגור הגיעו אמש לנחם את הגר"מ שטרנבוך, ראב"ד 'העדה החרדית', וישב דקות ארוכות • הראב"ד שוחח על אחיו הגאון זצ"ל, שהסתיר את עצמו והיה נחבא אל הכלים • חרדים 10 מגיש את תמלול השיחה
יוסף גרינבוים
י"ז טבת התש"פ / 14.01.2020 14:03

בימים האחרונים הגיעו אלפי מנחמים, ובראשם גדולי תורה ואדמו”רים אל בית הגר”מ שטרנבוך, ראב”ד ‘העדה החרדית’,  בשכונת הר נוף בירושלים – לנחמו על פטירת אחיו, הגאון רבי דב שטרנבוך זצ”ל.

אמש הגיע האדמו”ר מגור, כאשר בהגיעו למקום נפגש עם האדמו”ר מתולדות אברהם יצחק – שיצא מהניחום אבלים.

האדמו”ר מגור ישב דקות ארוכות, ושוחח עם הראב”ד על אחיו הגאון זצ”ל, שהסתיר את עצמו והיה נחבא אל הכלים.

בדבריהם שוחחו על מעלת הענווה והבריחה מהכבוד, שהנפטר זצ”ל הצטיין בה במיוחד.

אמש הגיעו לנחם – האדמו”ר מצאנז, גאב”ד ‘העדה’ הגרי”ט וייס, האדמו”ר מתולדות אברהם יצחק, הגה”צ רבי יעקב מאיר שכטר, האדמו”ר מדושינסקיא, הגאון רבי שמואל אליעזר שטרן, הגאון רבי יצחק אזרחי מראשי ישיבת מיר, הגאון רבי אשר אריאלי מראשי ישיבת מיר, הגאון רבי ראובן אלבז ראש מוסדות אור החיים, רבני ודייני בעלזא בשליחות האדמו”ר מבעלזא, הגאון רבי חיים אורי פריינד חבר הבד”ץ, הגאון רבי ישראל מאיר דרוק ראש מוסדות תפארת ישראל, הגאון רבי עזריאל אויערבאך, הגאון רבי שמואל מרקוביץ, הגאון רבי יוסף אפרתי, הגאון רבי אליהו דסלר, הרה”צ רבי משה קרמר, ועוד.  

חרדים 10 מגיש את התמלול המלא מהשיחה:

הגר”מ שטרנבוך: אחי זצ”ל למד ש”ס כמה וכמה פעמים, הוא היה עניו גדול באופן שלא שייך.

שמעתי מהגאון רבי אליעזר לופיאן זצ”ל (בנו של הגה”צ רבי אליהו לופיאן וחתנו של הגה”צ רבי משה שניידער זצ”ל) שרוב בני אדם שבורח מהכבוד אומר ‘מי הם שיתנו לי כבוד’, ויחידי סגולה הם ענווים באמת שאומרים ‘לא מגיע לי כבוד’. ואחי הגה”צ רבי דוב זצ”ל היה מאותם יחידי סגולה שהיה סבור שלא מגיע לו כבוד, וכמו שאמר משה רבינו ע”ה: ‘ונחנו מה’.

האדמו”ר מגור: שמעתי פעם מאדמו”ר אחד לפרש הפסוק (תהלים מ”ט י”ח) ‘לא במותו יקח הכל’, ולכאורה תמוה דמשמע שקצת יקח עמו לקבר, וצריך ביאור מה לוקח המת עמו לקבר, ועל כן צריך לומר דהיינו תורה ומצוות ומעשים טובים. אמנם אף על פי כן כתוב בהמשך הפסוק ‘ולא ירד אחריו כבודו’ – אם הוא לומד תורה ומקיים מצוות בשביל כבוד, אין התורה והמצוות יורדים אחריו לקבר, כי הוא מאבד את כל זכויותיו מחמת הנאת הכבוד.

הגר”מ שטרנבוך: אברהם אבינו אמר על עצמו ‘ואנוכי עפר ואפר’, ומשה רבינו אמר ‘ונחנו מה’.

אחי זצ”ל היה שקוע בלימודו בכל ימות השבוע. בכל יום שני בבוקר היה מתעסק במסחר הברזל משעה 9 עד 1 בבוקר, וסמך על השתדלות זו, ומעולם לא התעסק יותר משעות אלו לפרנסתו אף שהצליח בזה מאוד.

כ”ק מרן האדמו”ר מגור: “המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון בירושלים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות