סמוטריץ, שקד ובנט רצים יחד • הרב פרץ: נחשף פרצופם האמיתי

ראשי 'הימין החדש' והאיחוד הלאומי סיכמו על ריצה משותפת: "קוראים לרב פרץ להצטרף אלינו מיד למפלגה אחת מאוחדת" • בנט: "איחדנו מחדש את הבית - ממסורתיים ועד חרד״לים, מכיפה סרוגה ועד כיפת שמיים" • הרב פרץ: "ריסוק הציונות הדתית. נפתלי חוזר לטעות המרה של מועד א׳"
אריה ריבקינד
י"ז טבת התש"פ / 14.01.2020 12:25

ראשי מפלגת ‘הימין החדש’, נפתלי בנט ואיילת שקד, חתמו היום (שלישי) עם יו”ר האיחוד הלאומי, השר בצלאל סמוטריץ׳, על ריצה משותפת בבחירות לכנסת ה-23.

ההסכם שנחתם משאיר דלת פתוחה לצירוף שיוויוני של מפלגת הבית היהודי.

רשימת הימין החדש – האיחוד הלאומי המסתמנת, במידה ולא תהיה ריצה משותפת עם הבית היהודי:
1. נפתלי בנט
2. בצלאל סמוטריץ’
3. איילת שקד
4. אופיר סופר (האיחוד הלאומי)
5. מתן כהנא (הימין החדש)
6. ימין חדש
7. ימין חדש
8. איחוד לאומי
9. ימין חדש
10. איחוד לאומי

יו״ר הימין החדש, שר הביטחון בנט, אמר: “זה יום גדול. איחדנו מחדש את הבית. הובלנו לאחדות גדולה בימין האידיאולוגי ובציונות הדתית – ממסורתיים ועד חרד״לים, מכיפה סרוגה ועד כיפת שמיים, מתל אביב ועד קדומים. אני קורא לידידי הרב רפי להצטרף אלינו מיד למפלגה אחת מאוחדת לניצחון המחנה הלאומי”.

יו״ר הימין החדש, ח”כ איילת שקד, אמרה: “אני מברכת על החיבור עם האיחוד הלאומי. בצאלאל סמוטריץ’ הוא שותף וחבר לדרך. החיבור עימו מאחד את כל זרמי הציונות הדתית והימין החילוני האידיאולוגי ויבטיח הקמת ממשלת ימין יציבה ובטוחה. אני קוראת לבית היהודי להצטרף אלינו”.

יו״ר האיחוד הלאומי, שר התחבורה סמוטריץ׳: “בשבועות האחרונים אנחנו עושים הכל כדי להגיע באחריות אמיתית לחיבורים שיביאו בשורה אמיתית ותקווה לבוחרי הציונות הדתית והימין האידיאולוגי. לשמחתי עשינו הלילה צעד משמעותי וגדול, ובעזרת ה’ נשלים את האיחוד המלא עם הבית היהודי בשעות הקרובות”.

מפלגת הבית היהודי הגיבה על הודעת הריצה המשותפת: “נחשף פרצופם האמיתי של בצלאל סמוטריץ ונפתלי בנט – ריסוק הציונות הדתית. נפתלי חוזר לטעות המרה של מועד א׳ ועכשיו הצטרף בצלאל לטעות החמורה. מתחילת הדרך קראנו לאחדות השורות אך הם העדיפו לפצל את המחנה ולפגוע במחנה הימין כולו”.

במפלגה הוסיפו: “פתאום לא מעניין את בצלאל פריימריז פתוחים, התמודדות דמוקרטית או מיזוג מפלגות, אלא רק הכסא החם בימין החדש. הבית היהודי המאוחד ימשיך קדימה ונודיע על המשך המהלכים בקרוב”.

מפלגת עוצמה יהודית הגיבה: “לאחר שבנט נטש את הציונות הדתית, מי שמצטרף אליו הוא לא אחר מאשר בצלאל סמוטריץ’ – והכל בגלל אגו: הוא היה על סף חתימת הסכם עם הבית הבית היהודי המאוחד הלילה ורק בגלל המקום הרביעי שלא הובטח באופן סופי לאופיר סופר הוא החליט לעבור לבנט ושקד”.

מדוע נותקו המגעים?

מוקדם יותר הבוקר פרסם האיחוד הלאומי הודעה בה הסביר מדוע המפלגה ניתקה את המגעים שנוהלו עם הבית היהודי:

אתמול בצהריים, אחרי שעות של דיונים שהתקדמו יפה, נתכנסנו לסגירה של המו”מ עם הבית היהודי בביתו של מו”ר הרב דרוקמן, מתוך כוונה ברורה של שני הצדדים לצאת משם עם הסכם חתום שיאושר בהמשך הערב בשני מרכזי המפלגות.

דרישה יסודית ועקרונית שהיוותה את הבסיס לכל ההסכם היתה חתימה על נספח מיזוג המפלגות וכניסה לתהליך מידי של ביצוע המיזוג, על מנת להביא בשורה של אחדות לציבור הציוני דתי, כפי שהתחייבנו בראשית הדרך.

בכדי לוודא שהמיזוג לא ימוסמס לאחר הבחירות ויישאר בגדר הבטחת בחירות, כלל נספח המיזוג תהליך ברור ולוחות זמנים למימושו ולעריכת בחירות ליו”ר המפלגה המשותפת, וכן כערובה למימוש המיזוג, מנגנון אל חזור שמעביר את סמכויות המיזוג מיושבי הראש ומרכזי המפלגות לוועדה חיצונית משותפת שתוודא את ביצועו, תמנע את מיסמוסו על ידי מי מהצדדים, ואף תוסמך לקבוע בעצמה את הליך הבחירה במידה ואחת המפלגות תטרפד את המיזוג ועריכת הפריימריז
נספח זה מהווה שינוי בחוקות שתי המפלגות ועל כן נדרש היה לאשר אותו במרכזי המפלגות, כל מפלגה בהתאם לפרוצדורה שקבועה בחוקה שלה, בכדי לתת לו תוקף משפטי מחייב.

כאמור, ביקשנו ואף דרשנו לחתום על ההסכם כולו לפני היציאה להחלטות המרכז בכדי שהוא יאושר במרכזים.

למרבה ההפתעה, רגע לפני החתימה, ואחרי שגובשו הבנות, נסוג הבית היהודי מהחתימה וביקש להמשיך במו”מ לאחר כינוס המרכז. כפועל יוצא מכך לא הונחו ההסכם והנספח בפני מרכז הבית היהודי והוא לא אישר אותם (אלא רק הסמיך את הרב רפי לחתום על הסכמים פוליטיים נוספים – משפט שבוודאי אין בכוחו לעגן את נספח המיזוג בחוקת המפלגה) וממילא לא אישר את נספח המיזוג על השלכותיו החוקתיות.

לעומת זאת, מרכז האיחוד הלאומי אישר ברוב הדרוש של 75% (ואף יותר מכך) את ההסכם והנספח והתיקונים לחוקה הכלולים בו.

בהעדר עיגון של הליך המיזוג, ועל רקע התמונות שהתפרסמו מישיבת מרכז הבית היהודי וההבנה שהמרכז לא יכונס שוב עד הבחירות, וגם אם כן לא ברור שנספח המיזוג יעבור בו ברוב הדרוש, הפך נספח המיזוג לאות מתה, והבסיס להסכם הריצה המשותפת נשמט.

בלי הסעיף המרכזי והעקרוני של איחוד המפלגות ועל רקע ההבנה כי אין עוד אפשרות להעביר זאת במרכז הבית היהודי, הודיעו באיחוד הלאומי כי הם מחשבים מסלול מחדש.

כפי שאמרנו לכל אורך השבועות האחרונים – בלי בשורה של ממש לציבור על מיזוג אמיתי ועריכת בחירות דמוקרטיות לפחות לבחירות הבאות, לא ניתן יהיה להפיח רוח חדשה בציונות הדתית ולהחזיר את המצביעים הביתה, והרשימה תתקשה לעבור את אחוז החסימה. חתימה על הסכם ריצה משותפת שכוללת רק סידורי כסאות ותפקידים היא צעד חסר אחריות שלא יביא את אמון הציבור.

התמונות הקשות ממרכז הבית היהודי, בצירוף התנהלות המפלגה לכל אורך השבועות האחרונים, פוגעות עוד יותר בסיכויי הרשימה לעבור את אחוז החסימה, ולכן חתימה עם הבית היהודי בלבד ללא חיבורים נוספים שיבטיחו את הצלחת הרשימה היא חוסר אחריות לימין והציונות הדתית.

במעט הזמן שנותר עד לסגירת הרשימות נחתור בכל הכח לאיחוד כמה שיותר גדול מימין לליכוד שימנע סיכון של בזבוז קולות והקמת ממשלת שמאל.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות