מורה נבוכים • אלו הם 48 חברי הגוף הבוחר לרבנות ירושלים

אחרי כל הלחצים, הלחישות והדילים, ישנם רק 48 אנשים שיתייצבו ביום שלישי מאחורי הפרגוד ויכריעו עם שתי מעטפות: מי יהיו הרבנים הראשיים של ירושלים • שמעון ליברטי מגולל כיצד הורכב הגוף הבוחר, משרטט קווים לדמותם של החברים, מדוע דווקא הם נבחרו - ולמי, ככל הנראה, יצביעו • ואיך קרה שנציגה אחת מייצגת שתי סיעות שונות מאוד?
שמעון ליברטי
כ"ה תשרי התשע"ה / 19.10.2014 19:58

אחרי כל הבחישות, הלחישות, הדילים, לחיצות הידיים, והפגישות (החשאיות והגלויות), ישנם 48 אנשים שיתייצבו ביום שלישי, כ”ז תשרי, בין השעות 16:00 ל-19:00, בבניין עיריית ירושלים , יכנסו מאחורי הפרגוד וישלשלו שתי מעטפות – לרב ספרדי ולעמיתו האשכנזי – ובכך יכריעו, אחרי 10 שנים, מי יהיו הרבנים הראשיים החדשים של עיר הקודש.

אבל מי הם, בעצם, 48 הנציגים? מי בחר בהם? איך הורכב הגוף הבוחר? למי הם משתייכים? ובמי כל אחד מהם יתמוך? ללא ספק, שאלות קשות. 

אז הנה יש לנו, באתר חרדים10, הזדמנות להגיש פרויקט מיוחד ומקיף:  כל הסיפורים הקטנים של מאחורי הקלעים של הנציגים שיבחרו את רבני עיר הבירה.

בגוף הבוחר ישנם, כאמור, 48 חברים. 24 מתוכם הם נציגי הסיעות המרכיבות את מועצת העיר ירושלים, 12 נציגי השר לשירותי דת, ו-12 נציגי בתי הכנסת בירושלים – שעל אופן בחירתם בהמשך.

מי הם נציגי הסיעות?

 בגוף הבוחר ישנם 24 נציגים של הסיעות המרכיבות את מועצת עיריית ירושלים, לעומת 31 חברים המכנים במועצה. עובדה זו יצרה ויכוחים רבים בין הסיעות, ואף הובילה למצב אבסורדי בו שתי סיעות המייצגות השקפת עולם שונה לחלוטין, נאלצו לחלוק נציג משותף.

בשל הצורך להעניק ייצוג מכובד לנשים בגוף הבוחר, חויבו המפלגות החילוניות בירושלים לבחור דווקא בנציגות, מאחר ובסיעות החרדיות לא התכוונו לשלב אישה ברשימה (“אני מכיר כמה נשים ראויות”, אמר בשעתו חבר מועצה מטעם אגודת ישראל בישיבה שעסקה בנושא – אך כנראה בסוף הוא לא הצליח למצוא אותן).

וכך התחלקו הנציגים:

יהדות התורה: ברור שאין להסתכל על יהדות התורה כעל מקשה אחת, שכן היא מורכבת מאגודת ישראל, המפוצלת בין החסידויות השונות, שיתכן שכל אחת תתמוך במועמד אחר, ומנגד יש את דגל התורה שחבריה יתמכו כולם באותם שני מועמדים.

ליהדות התורה ישנם 8 חברים במועצה, ורק 6 נציגים בגוף הבוחר – מה שהוביל לוויכוחים סוערים, שהסתיימו בישיבת סיעה סוערת במיוחד, בה הוחלט על חלוקה שיוויונית: שלושה נציגים ל’דגל’ ושלושה נציגים לאגודת ישראל. בתוך אגודת ישראל קיבלה סיעת ‘שלומי אמונים’ של מאיר פרוש רק נציג אחד, למרות שלסיעה ישנם שלושה נציגים במועצה; חסידות גור קיבלה נציג אחד וכך גם חסידות בעלזא. יש לזכור שלחסידויות גור ובעלזא ישנם גם נציגים בבתי הכנסת – מה שמקנה להם כח כפול.

נכון לעכשיו, ביהדות התורה יתמכו, ככל הנראה, בגרמ”ח לאו לתפקיד הרב האשכנזי ובגר”ש אליהו לתפקיד הרב הספרדי, לפי הדיל שנחשף לראשונה בחרדים10.

הנציגים:

יעקב הלפרין – חבר מועצה, מטעם שלומי אמונים, חסיד חב”ד.

מיכל הלברשטאם – חבר מועצה, חסיד בעלזא.

יוחנן ויצמן – חבר מועצה, חסיד גור.

אלי ויינמן – נציג דגל התורה, יו”ר מזכירות דגל התורה.

אברהם וובר – נציג דגל התורה, איש עסקים בתחום הנדל”ן.

משה גורא – חבר מועצה לשעבר, נציג דגל התורה.

ש”ס: לסיעה ישנם חמשה חברי מועצה וארבע אצבעות בגוף הבוחר.

בפועל מכהנים מטעם ש”ס רק ארבעה חברי מועצה, לאחר פרישת אלי שמחיוף בגין פרשת הולילנד, אולם יו,ר התנועה אריה דרעי העדיף שלא למנות את כל הארבעה לחברים בגוף הבוחר, ככל הנראה בשל העובדה שיו”ר הסיעה, נתי לסרי, מקורב אל הראשל”צ הגרש”מ עמאר ולאלי ישי, ואף הצהיר בפומבי על תמיכה ברב עמאר. בשל כך, הוא וסגן ראש העיר צביקה כהן, לא מונו כנציגים בגוף הבוחר.

אנשי ש”ס יתמכו במועמדים עליהם תורה מועצת חכמי התורה, אך יתכן וגם בגזרה זו יהיו הפתעות. בש”ס הודיעו הערב רשמית על תמיכתם ברב עמאר וברב לאו.

הנציגים:

נחמניאל סבן – חבר מועצת העיר.

מיכאל מלכיאלי – חבר מועצת העיר.

אברהם בצלאל – עוזרו של סגר”ע צביקה כהן.

ארז מלול – נציג ש”ס במועצה הדתית בעיר, ומאנשיו של הגר”ד יוסף.

בני תורה-עץ: לפלג הירושלמי יש נציג אחד בגוף הבוחר. ככל הנראה הסיעה תתמוך בדיל הרבנים ‘עמאר-שטרן’, בשל מחויבות לראש העיר ניר ברקת.

בחול המועד סוכות ביקר הגר”ש עמאר בסוכתו אצל הגר”ש אוירבעך בשכונת שערי חסד, אולם תמיכה מפורשת בראשל”צ טרם נשמעה.

הנציג:

יהושע פולק – חבר מועצה בעבר מטעם שלומי אמונים, שערק לפלג הירושלמי.

הבית היהודי: במפלגה הציונית דתית הצהירו על תמיכה בדיל הרבנים ‘עמאר-שטרן’, אך גורמים שונים במפלגה מפעילים לחץ רב בכדי להביא לתמיכה ברב שמואל אליהו.

הנציגה:

ד”ר תמר טננבוים – ממוקמת במקום הרביעי ברשימת המפלגה בירושלים.

ירושלים מאוחדת: למפלגה הימנית, בראשה עומד אריה קינג, יש שני חברים במועצת העיר, אך היא קיבלה בגוף הבוחר נציג אחד, ובנציג נוסף הם נאלצו לחלוק עם סיעת ‘ירושלמים’ שגם לה שני נציגים במועצת העיר. טרם ברור כיצד בדיוק תוכרע ההצבעה של הנציגה המשותפת.

הנציגה:

תהילה יוסף – רעייתו של יהונתן יוסף, בנו של הגאון רבי יעקב יוסף זצ”ל ונכדו של הגר”ע זצ”ל, המשמש כעוזרו של חבר המועצה אריה קינג. לדבריהם, יצביעו למי שניר ברקת יתנגד, לרב הספרדי יתמכו ברב אליהו.

ירושלמים: בראשות רחל עזריה. הסיעה ליברלית מאוד, שמלכתחילה ביקשה לתמוך ברב אמסלם, אך הודיעה הערב כי בשל חוסר סיכויו, תתמוך ברב עמאר וברב שטרן.

הנציגות:

שושנה כהן – ממקימי ‘תלפיות’, ישיבה שוויונית דתית לנשים ולגברים, ופעילה ב’רשות הרבים’ הפורום הירושלמי לארגונים להתחדשות יהודית.

מירי שליסל – היא הנציגה המשותפת לירושלמים ולירושלים מאוחדת. מפקחת על הוראת לימודי התנ”ך בחינוך הממ”ד, ומייסדת ‘אור תורה סטון’ ברמות. ככל הנראה, הפשרה שהתקבלה לגבי הצבעתה היא הצבעה לרב עמאר ולרב שטרן.

ירושלים תצליח: בראשות ניר ברקת. ראש העיר נצמד לדיל ‘עמאר-שטרן’, וקרא הערב לנציגיו בגוף הבוחר להצביע לדיל הרבנים ‘שטרן-עמאר’.

הנציגות:

דפנה ניימן – חברה בוועד המנהל של ארגון ‘ווראיטי’.

הדס קרני – יועצת של ברקת, ומאנשיו הקרובים.

דבורה גבעתי – סגנית מנהלת אגף מנח”י בעירייה (מנהל חינוך ירושלים), ומקום 30 ברשימת ירושלים תצליח.

פ”ז: סיעה המייצגת את פסגת זאב. חברת מועצה אחת שקיבלה גם ייצוג בגוף הבוחר. 

הנציגה:

יעל ענתבי – חברת מועצה. ככל הנראה תבחר ברב שמואל אליהו וברב אריה שטרן.

התעוררות: סיעה חילונית, למרות ששניים מתוך ארבעת חברי המועצה הינם חובשי כיפה. הסיעה הצהירה על תמיכה ברב חיים אמסלם וברב אריה שטרן, אך יתכנו שינויים.

הנציגות:

עינב בר – חברת מועצה.

גרוני (חיה גרוניה) ציבין – אחייניתם של עו”ד מרדכי ציבין ואיש התקשורת קובי אריאלי.

אורלי ג’קסון-כהן – נמצאת במקום השישי ברשימת התעוררות, ותיכנס למועצה בשנה הבאה במסגרת רוטציה.

הליכוד-ביתנו: הסיעה המצומקת של משה ליאון.

הנציג:

דידי הרשקוביץ – חבר מועצה לשעבר. איש הציונות הדתית, אבל נחשב לקול צף, מאחר ואינו משתייך לבית היהודי או לדיל פוליטי אחר. מועמדים חרדים, אשכנזים וספרדים, אמרו לחרדים10 כי הוא תומך בהם. ככל הנראה לא יתמוך ברב שמואל אליהו, בשל אי תמיכתו במשה ליאון במירוץ לראשות העיר.

מר”צ: לסיעה שני חברים במועצת העיר.

הנציגה:

ד”ר לורה ורטון – חברת מועצה. ככל הנראה יתמכו ברב אריה שטרן וברב חיים אמסלם.

מי הם נציגי בתי הכנסת?

לא נלאה אתכם בכל פרטי הפרטים של עלילת המתח כיצד בדיוק המציאו את הנוסחה – איך לבחור בעיר שיש בה, ככל הנראה, אלפי בתי כנסת, רק 12 נציגים, כמו גם השינויים שבוצעו על-ידי השר לשירותי דת נפתלי בנט, שהוריד את מספר נציגי בתי הכנסת מ-24 ל-12, ובכך קנה שליטה בגוף הבוחר.

רק בקצרה: ועדת הבחירות החליטה כי החלוקה בתוך ה-12 תהיה 7 דת”ל ו-5 חרדים (ברקת רצה שיהיו 4-8), בתוך החרדים החליטה הוועדה, לפי נתוני הבחירות, על חלוקה של שניים חסידים, שניים ספרדים ואחד ליטאי. בדתי לאומי, החליטה הוועדה שאין חלוקה לעדות.

בנוסף הוצבו מספר פרמטרים: הראשון כמות המתפללים, וכן ‘מקבץ’. דהיינו, כמה בתי כנסת משתייכים לאותו זרם ישנם באזור מסוים, כך שבחירת אחד מהם תייצג במידה רבה גם את האחרים, וכמובן המיקום של בית הכנסת, מתוך מטרה שכל אחת מהשכונות הגדולות תקבל נציג.

זאת על רגל אחת השיטה, וכל היתר כתוב בפרוטוקולי ועדת הבחירות, ובעתירות השונות שהוגשו לבג”ץ – ונדחו.

הנציגים:

הרב יצחק מאיר טאומן – נציג בית הכנסת הגדול של גור (נבחר כמייצג שכונת הבוכרים), משמש כאחד מגבאי בית המדרש ומאנשי אמונו של האדמו”ר. בגור תומכים בדיל לאו-אליהו, שלמעשה הם יזמו.

לייב הכט – נציג בית הכנסת הגדול של בעלזא (וכנציג שכונת רוממה). בבעלזא תומכים בדיל לאו-אליהו.

מרדכי אוברמייטסר – נציג בית הכנסת הליטאי ‘שערי תבונה’ ברמות. יפעל לפי הוראת הגראי”ל שטיינמן, כך שקולו מובטח לרב שמואל אליהו.

יצחק אנג’ל – נציג בית הכנסת הספרדי-חרדי נר יוסף ברמת שלמה. בית הכנסת נחשב כמשתייך לש”ס.

חיים ברזילאי – נציג בית הכנסת ‘חוט של חסד’ של ברסלב, בראשות הרב שלום הרוש. מאנשי ש”ס, ואף חבר מטעמה באחת מוועדות העירייה, אך ככל הנראה יתמוך ברב שלמה עמאר.

אלי קדוש – נציג בית הכנסת הדת”ל-אשכנזי ‘ניצנים’ בשכונת בקעה. רב בית הכנסת ד”ר שלמה גליקסברג חתם על עצומה הקוראת לבחור ברב שטרן.

עו”ד אריאל אלבאום – נציג בית הכנסת הדת”ל-אשכנזי ‘רמב”ן’ בשכונת רחביה. משמש כיו”ר הנהלת בית הכנסת.

הרב רפי פוירשטיין – נציג בית הכנסת הדת”ל-אשכנזי בהר נוף, חבר הנהלת ארגון ‘צהר’. הצהיר על תמיכה ברב שטרן. בגיזרה הספרדית, תקף את הרב שמואל אליהו על השתתפותו בעצרת נגד הגיוס, אך גם את הרב שלמה עמאר על פסיקתו שלא לומר הלל ביום העצמאות.

עו”ד דוד בן עוליאל – נציג בית הכנסת הדת”ל-ספרדי ‘בית יצחק’ בפסגת זאב.

הרב אברהם בן שבת – נציג בית הכנסת הדת”ל-ספרדי ‘נעם שיח’ בחומת שמואל. מכהן כרב הקהילה.

יונתן נעים – נציג בית הכנסת הדת”ל-ספרדי ‘בית שלמה’ בקריית יובל. רב בית הכנסת הוא הרב דוד שמחון, רב שכונת קריית יובל, חתם על תמיכה ברב שטרן, כמו כן נמנה על תלמידיו של הראשל”צ הגר”מ אליהו זצ”ל.

כדורי גבאי – נציג בית הכנסת הדת”ל-ספרדי ‘משכן גבריאל ובניו’ בגילה.

מי הם נציגי השר?

לפי התקנות החדשות לבחירת רב עיר, רבע מחברי הגוף הבוחר מתמנים על ידי השר לשירותי דת. במקרה שלנו: יו”ר הבית היהודי נפתלי בנט, ובהסכמת ראש העיר, שבמקרה דנן הוא ניר ברקת.

הנציגים מתחלקים בין שישה רבנים לשישה אנשי אקדמיה ופעילים חברתיים, האמורים לייצג את מגוון האוכלוסיה וכמובן להישמע להוראות השר. אבל כנראה שהפעם לא כל ה-12 יבחרו במה שבנט רוצה.

הגאון רבי חיים שלמה רוזנטל – מכהן כראב”ד ירושלים (עד לבחירת רב העיר) בבית הדין האזורי בירושלים. בדגל התורה מחשיבים אותו כקול שלהם.

הרב אורי שרקי – רב קהילת ‘בית יהודה’ בקריית משה ור”מ במכון מאיר. חתם על תמיכה ברב אריה שטרן. מקרה מעניין נרשם בין הרב שרקי לרב שלמה עמאר, כאשר הרב שרקי ארגן בשנת תשע”ב תפילה חגיגית בכותל לרגל יום העצמאות, והזמין את הרב עמאר שאסר לומר הלל. “כיבדנו אותו, אך זו מעידה חד פעמית”, אמר אז הרב שרקי.

הרב יהושע ריינמן – יו”ר הנהלת מוסד ‘אוצר הפוסקים’.

הרב יצחק דור – ראש ישיבת חורב. חתם על תמיכה ברב אריה שטרן. יצויין כי כיהן גם כנציג הרבנים הראשיים דאז, הרב עמאר והרב מצגר, בגוף הבוחר לרבנות הראשית.

הרב יוסף שרעבי – רב שכונת גבעת מרדכי ודיין בבית הדין לממונות בקדומים.

הרב יוסף בושרייאן – רב חרדי, מכהן כר”מ בכולל ‘דרכי הוראה’ בראשות הרב יוסף אליהו, אחיו של הרב שמואל.

ד”ר אסנת לבציון-קורח – מנהלת בית החולים הדסה הר הצופים.

 ד”ר יוכי פישר – חוקרת במכון ון-ליר. המכון הידוע בליברליות שלו.

אלישבע מזי”א – פעילה חברתית, מקימת עמותת ‘רוח חדשה’, יחד עם ניר ברקת, אך יתכן שתתמוך ברב חיים אמסלם.

אשר אוחנה – שימש כשר הדתות מטעם ש”ס, וכמנכ”ל התנועה. עד היום מקושר לש”ס ובנו, יהודה, משמש כגזבר המפלגה. ככל הנראה יתמוך ברב שלמה עמאר.

דוד הדרי –  חבר מועצת העיר ירושלים לשעבר מטעם המפד”ל.

הרצל מור – פעיל פוליטי.

הדפס כתבה

5 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    קובי
    19/10/2014 21:01
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. לא הבנתי איך יתכן שיש רוב מוחלט של חרדים בירושלים מול אנשי הבית היהודי (ותוצאות הבחירות לעיריה מוכיחות זאת) ובכל זאת יש רוב נציגי בתי כנסת דת”ל?

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   19/10/2014 22:34

      הדת”ל זה לא רק הבית היהודי ואריה קינג אלא ישנם נציגים גם בהתעוררות, ירושלמים, הליכוד, ירושלים תצליח ופסגת זאב שהם מפלגות המורכבות גם מחילונים וגם מדתיים.

  2. האם זה יתכן?
    19/10/2014 21:52
    שי
  3. לפי הניתוח שלכם יוצא:
    שטרן – 25
    לאו – 20
    עמאר – 25
    אליהו – 14
    אמסלם – 6
    אם ברקת מסכים לדיל לאו-אליהו
    לאו – 25
    אליהו – 18

    • שי   19/10/2014 21:56

      לאו-אליהו:

      יעקב הלפרין (יהדו”ת).

      מיכל הלברשטאם (יהדו”ת)

      יוחנן ויצמן (יהדו”ת)

      אלי ויינמן (יהדו”ת)

      אברהם וובר (יהדו”ת)

      משה גורא (יהדו”ת)

      דידי הרשקוביץ [?] (ליכוד)

      הרב יצחק מאיר טאומן (גור)

      לייבל הכט (בעלזא)

      מרדכי אוברמייטסר (ליטאים).

      הרב יהושע ריינמן

      הרב יוסף בושרייאן

      לאו-עמאר:

      נחמניאל סבן (ש”ס)

      מיכאל מלכיאלי (ש”ס)

      אברהם בצלאל (ש”ס)

      ארז מלול (ש”ס)

      יצחק אנג’ל (ספרדים).

      חיים ברזילאי (ברסלב – הרב הרוש)

      רבי חיים שלמה רוזנטל

      אשר אוחנה

      שטרן-עמאר:

      ד”ר תמר טננבוים [יתכן אליהו] (הבית היהודי)

      תהילה יוסף (ירושלים מאוחדת)

      מירי שליסל (נציג משותף לירושלמים וירושלים מאוחדת)

      אלי קדוש

      עו”ד אריאל אלבאום.

      הרב רפי פוירשטיין.

      עו”ד דוד בן עוליאל.

      הרב אברהם בן שבת

      דפנה ניימן (ברקת)

      הדס קרני (ברקת)

      דבורה גבעתי (ברקת)

      יהושע פולק [?] (עץ)

      אורי שרקי

      הרב יצחק דור

      הרב יוסף שרעבי

      דוד הדרי

      כדורי גבאי

      שטרן-אליהו:

      יעל ענתבי [יתכן לאו] (פ”ז)

      יונתן נעים

      שטרן-אמסלם

      עינב בר (התעוררות)

      גרוני (חיה גרוניה) ציבין (התעוררות)

      אורלי ג’קסון-כהן (התעוררות)

      ד”ר לורה ורטון (מר”ץ)

      שושנה כהן (ירושלמים)

      אלישבע מזי”א

      לא ידוע

      ד”ר אסנת לבציון-קורח.

      ד”ר יוכי פישר.

      הרצל מור

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   19/10/2014 22:35

        אגב מפלגת “ירושלמים “הודיעו שיתמכו ברב עמר