היום בנתניה: בוחרים רב ראשי אשכנזי • מי ינצח?

אחרי 26 שנה: היום ייבחר רב אשכנזי בנתניה • הבחירות התאפשרו אחרי בקשה מצד העירייה אל המשרד לשירותי דת בדבר הצורך ברב ראשי נוסף בעיר המסורתית-דתית ברובה • מאבק שקול בין המועמד החרדי המקומי למועמד הכיפות הסרוגות
ט' אלול התשע"ד / 04.09.2014 13:50

באיחור קל בן 26 שנה, ייבחר היום רב אשכנזי בעיר נתניה; בין השעות 16:00 ו-19:00 היום, יגיעו 32 נציגים המרכיבים את הגוף הבוחר לרבנות נתניה לבניין העיריה, שם ייבחרו במועמד המועדף עליהם לרבנות העיר. הבחירות התאפשרו אחרי בקשה מצד העירייה אל המשרד לשירותי דת בדבר הצורך ברב ראשי נוסף בעיר המסורתית-דתית ברובה, לאור הנחיית היועץ המשפטי לממשלה בדבר הצורך באישור מיוחד למינוי רב ראשי שני.

מתוך מספר מועמדים, רק שניים נחשבים בעלי סיכויי בחירה, הראשון הוא הרב משה חיים לאו, רב שכונה בעיר ובנו של רבה האשכנזי הקודם של העיר והרב הראשי לישראל לשעבר, אחיו של הרב הראשי האשכנזי המכהן. והשני הוא הרב קלמן בר, ר”מ בישיבת ‘כרם ביבנה’ ורב מכללת ‘תלפיות’ בתל אביב, הרב בר ידוע כמקושר לראש העיר ולחברי עירייה.

הליך הבחירות לווה בטענות קשות בדבר נסיונות השפעה חיצוניים על מבנה הגוף הבוחר, ולפני מספר חודשים דן בג”ץ בעתירה של תושב העיר שביקש לבטל את הבחירות ואת המינוי שכן היא “מיותרת” כדברי העותר. בית המשפט דחה את העתירה ובכך סלל את הדרך לבחירת רב ראשי אשכנזי לעיר.

הגוף הבוחר מורכב מ-16 נציגי עירייה, ו-16 נציגים מבתי הכנסת הגדולים בעיר; אחת מן הטענות נגע לבחירת נציגי בתי הכנסת, היות ואלו קיבלו את הדרישה לספק את רשימת המתפללים לצורך קביעת הנציגים רק כיממה לפני הזמן המיועד לכך, דבר שהביא לטענת כמה מן הפעילים לבחירת נציגים תואמים יותר לרצונה של ראש העירייה מרים פיירברג-איכר – הידועה כאמור, בקשריה הטובים עם מועמד הכיפות הסרוגות.

הרב לאו האב שהגיע לסבב שכנועים מקיף בקרב חברי הגוף הבוחר הצליח ככל הנראה לאזן את הכף שנטתה לכל אורך הדרך לטובתו של הרב בר, אך עם זאת אין סיכוי גבוה מידי כי הרב לאו ייבחר עקב התמיכה הגבוהה לה זוכה הרב בר מקרב כמה קהילות חרדיות בולטות בעיר, כולל חסידות צאנז.

אליעזר בן מנחם מ”יהדות בשרון” אמר היום בשיחה עם חרדים10: “קשה לי להאמין שהרב לאו יזכה, אני אמנם מאמין שהרב בר ינצח על חודו של קול ולא בהכרעה, אך הוא פעיל מאוד בעיר בשנתיים האחרונות והוא זוכה לתמיכה רחבה מכל המקושרים לעירייה”. פיירברג נחשבת לאחת מראשי הערים החזקות בארץ, וזוהי תקופת הכהונה הרביעית שלה, אליה נבחרה ברוב של 72%. “לא סביר שנציגי ש”ס למשל יעזו להצביע בניגוד לרצונה”, מסביר בן מנחם.

לנתניה רב ספרדי – הרב דוד שלוש, בן 94, מכהן כרבה הספרדי של העיר במשך כ-61 שנה, ומאז עזב הגרי”מ לאו את רבנות העיר לטובת הרבנות הראשית, הוא מכהן כרב יחיד וממילא שולט בכל מוסדות הדת והכשרות בעיר. בנתניה קרוב ל-200,000 תושבים, ובה כ-200 בתי כנסיות. בעיר קהילות דתיות חזקות, מגוונות ובעלות כוח השפעה רב על מוקדי הכוח והשלטון בעיר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    שני המועמדים המובילים ראויים להיבחר. סיפור על הרב לאו
    04/09/2014 18:56
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. בזמנו פרסמתי על כך שאני מתרים כסף עבור משפחה בצפון שחלק מהם מוגבלים וערבים שרפו את שדותיהם החקלאיים. הרב משה חיים לאו פגש אותי בדרך מקרה והעביר לידי תרומה נאה עבור אותה משפחה. אינני מכיר הרבה רבנים שהיו תורמים, מה עוד שלא הגעתי אליו ובקשתי שיתרום, אלא הוא מיוזמתו פנה אלי ותרם.
    יעקב שוק, נתניה