ת”א אישרה חוק עזר חדש: 165 מרכולים יפתחו בשבת

מועצת העיר תל אביב אישרה חוק עזר עירוני מתוקן המאפשר פתיחה של 165 מרכולים ופיצוציות בשבת • לפי החוק, בתי העסקים לא יפתחו בשכונות בעלות אופי דתי ולא ליד בתי כנסת • חולדאי: "נעמוד על כך שהנושא לא יהפוך למלחמת דת" • מטה המאבק של המכולות: "חולדאי הפך את 'הישראבלוף' לאידאולוגיה. זוהי החלטה הזויה"
נחמן וייס
ט"ו אב התשע"ד / 11.08.2014 09:51

מלחמת השבת בתל אביב נמשכת: מועצת עיריית ת”א אישרה אתמול את פתיחתם של 165 מרכולים ופיצוציות בשבתות.

בתי העסקים לא יפתחו בשכונות בעלות אופי דתי ולא ליד בתי כנסת.

חוק העזר אושר ברוב של 18 בעד מול 4 מתנגדים. מדובר בחוק עזר שתוקן לאחר ששר הפנים גדעון סער סירב לפני מספר חודשים לאשר חוק עזר דומה.

המשמעות – בתי עסק שייפתחו בשבת יספגו קנס, אבל חוק העזר העירוני מאפשר את פתיחתם ושמירה על הצביון החילוני של העיר ת”א.

עיקרי הצעת החוק המעודכנת:

 • תבוצע חלוקה לרובעים עירוניים ותיקבע מכסה אזורית למספר ההיתרים, על בסיס קריטריונים של האוכלוסיה.  במקרה בו הוגשו יותר בקשות מהמכסה, יקבע מנגנון הגרלה או תורנות בין מבקשי ההיתרים.

  • תינתן עדיפות למרכולים וקיוסקים בצירים ראשיים ומרכזים מסחריים, בהם קיימת בדרך כלל פעילות ענפה בשבת (מסעדות ובתי עינוג).

 • יישמר תמהיל של קיוסקים ומרכולים שיאפשר שירות מגוון ומתאים לצרכי האוכלוסייה השונים.

 •  יובטח מנגנון למניעת מטרדים והפרעות וכן איסור פתיחה בסמוך לבתי כנסת פעילים.

הערב הובא החוק להצבעה במליאת המועצה – ואושר, חרף התנגדות נחרצת של חברי המועצה החרדים מהסיעה החרדית המשותפת.

חולדאי נשא נאום ארוך, ובין היתר אמר: “אנו מתעקשים לשוב ולדון בנושא כי איננו מוכנים לוותר על ה’רוח התל- אביבית’. רוח החופש והסובלנות המקבלת ומחבקת את כולם ומאפשרת לכל אחת ואחד לחיות כאן על פי דרכו ואמונותיו – גם בשבת וחג”.

חולדאי גם הביע “אכזבה עמוקה”, מהתערבותו של שר הפנים בעניין. “אני אומר כאן באופן ברור וחד כי בכוונתי להחמיר בנושא זה ולעמוד על כך שהנושא לא יהפוך למלחמת דת מכל סוג שהוא”.

כזכור, שר הפנים גדעון סער תקף בחריפות בעבר את עיריית תל-אביב, וטען כי האכיפה שהם מבצעים נגד בתי עסק הפתוחים בשבת היא “ישראבלוף”.

ממטה המאבק של העסקים הקטנים והמכולות נמסר בתגובה: “חולדאי הפך את ‘הישראבלוף’ לאידאולוגיה. זוהי החלטה הזויה, המתבססת על נתונים מגוחכים וכוללת הגרלה מופרכת שלא קיימת בשום מקום אחר בארץ.

זהו ניסיון נוסף להונות ולמסמס את החלטות בית המשפט העליון ושר הפנים. חוק העזר יאפשר לטייקוני העיר להמשיך לעשוק את עובדיהם ולהמשיך לפגוע בעסקים הקטנים ולמנוע מהם את יום המנוחה.

בעלי המכולות בעד עיר חופשית בשבת ובעד תחרות הוגנת, כאשר הציבור מבין את מניעי הטייקונים ודוחה את הניסיון הציני של התאגידים הגדולים להפוך זאת למאבק דתי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות