אבל בסאטמר: נפטר ראש הקהל רבי ישכר דוב (בער’ל) פרידמאן ז”ל

הרה"ח רבי ישכר דוב (בער'ל) פרידמאן ז"ל, בעל מחבר ספר 'יד שלום' וראש הקהל של סאטמר, נפטר בגיל 87 • אחרון העסקנים שפעלו מתחילת הקמת הקהילה בניו-יורק אחרי השואה
כ"ו תמוז התשע"ד / 24.07.2014 19:25

אבל בחסידות סאטמר: הרה”ח רבי ישכר דוב (בער’ל) פרידמאן ז”ל, בעל מחבר ספר ‘יד שלום’ וראש הקהל של סאטמר, נפטר בגיל 87.

ר’ בערל, כפי שכונה, היה בנו של הרה”ח רבי ליפא פרידמאן ז”ל, מי שהיה המנכ”ל הראשון של מוסדות סאטמר וממקימיה, ונכד הגה”ק רבי שאול בראך זצ”ל, אבד”ק קאשוי.

המנוח ז”ל נולד לפני 87 שנה לאביו, חתן הגה”ק מקשאוי בעיר סעליש. כאשר הקים האדמו”ר מסאטמר, בעל ‘הדברי יואל’ זצ”ל את המוסדות, מונה אביו למנכ”ל, ור’ בערל עמד לימין אביו כל השנים.

כאשר החל לצאת לאור העיתון ‘דער איד’ לצאת לאור, מונה ר’ בער’ל לעורכו הראשי. העיתון יצא לאור אז מידי שבועיים, ובימי שלישי היה מכניס את מאמרי ההשקפה לאדמו”ר מסאטמר זצ”ל. כך הפך ר’ בער’ל לאחד מאנשי סודו של האדמו”ר.

ר’ בער’ל עמד בראש ארגון העצרות שערכה החסידות, והוא היה זה שנשלח לשוחח עם גדולי ישראל. הוא גם שימש בכל ההפגנות כיו”ר העצרת.

בשנת תשנ”ח נפטרו שני ראשי הקהילה של סאטמר – הרה”ח רבי סענדר דייטש והרה”ח רבי לייבוש לעפקאוויטש. בחודש אלול תשנ”ח מינה אותו האדמו”ר מסאטמר, בעל ‘הברך משה’ זצ”ל, לשמש כראש הקהל קהל יטב לב דסאטמאר.

כאשר פרצה המחלוקת בסאטמר, ניסה ר’ בער’ל לעצור את האש בכל כוחו, ולאחות את הקרעים בקהילה. אחרי פטירת האדמו”ר בעל ‘הברך משה’ זצ”ל החליט לתמוך במינוי האדמו”ר מסאטמר לאדמו”ר.

היום (חמישי) לפנות בוקר הגיעה הידיעה כי אחרי חצי שנה של מחלה קשה, החזיר את נשמתו ליוצרה.

אבל כבד ירד על חסידי סאטמר בעולם עם פטירתו של אחרון העסקנים שפעלו מתחילת הקמת הקהילה בניו-יורק אחרי השואה.

הלוויתו תצא בשעה 10:00 מבית המדרש סאטמר  בשדרה ה-15  בשכונת בורו פארק – בית המדרש אותו הקים המנוח ובו שימש כראש הקהל.

משם תעבור הלוויה בבית המדרש הגדול של סאטמר בשכונת ויליאמסבורג, ומשם לבית המדרש הגדול בקרית יואל. אחר ההספדים, ימשיך הארון לבית החיים בקרית יואל, והוא ייטמן בחלקת ראשי הקהילה.

האדמו”ר מסאטמר, השוהה בניו המפשיר למנוחה, מגיע לניו-יורק במטוס פרטי, בכדי לחלוק למנוח כבוד אחרון.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תיאור אירועי חייו של הנפטר ז
    24/07/2014 20:59
    יונה קרעפל
  1. כמובן שהסיפור הזה הוא מנקודת המבט של חסידי האדמו”ר מהר”א. לצד השני יש ללא ספק גירסה אחרת.