ממשלה או מערכת בחירות שלישית: כל מה שצפוי ב-21 יום הבאים

קצת יותר מחודשיים אחרי הבחירות לכנסת ה-22, ואחרי שבני גנץ נכשל בניסיון להקים ממשלה - לראשונה בהיסטוריה של המדינה: במשך 21 ימים כל חבר כנסת שישיג 61 חתימות יוכל להקים ממשלה • כמה זמן יהיה לו כדי לבצע את המשימה? ואיזה תאריך מסתמן כעת כיום הבחירות הבאות?
אריה ריבקינד
כ"ג חשון התש"פ / 21.11.2019 01:01

יו”ר כחול לבן בני גנץ נכשל במשימה להרכיב קואליציה –  ולראשונה בתולדות המדינה יודיע הבוקר (חמישי) הנשיא ליו”ר הכנסת: לא עלה בידו של אף מועמד להרכיב ממשלה.

ומה צפוי כעת?

• על פי סעיף 10 לחוק יסוד: הממשלה, החל ממחר ולמשך 21 ימים – עד ה-11 בדצמבר בשעה חצות בדיוק, רשאים רוב חברי הכנסת – 61 לפחות – לבקש מהנשיא בכתב להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על חבר כנסת מסוים – כולל חבר כנסת שכבר הוטל עליו התפקיד בהליכים הקודמים, שהסכים לכך בכתב.

• 61 ח”כים יכולים להמליץ לנשיא להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה פעם נוספת גם על ראש הממשלה בנימין נתניהו או על יו”ר כחול לבן בני גנץ, וזאת למרות שהשניים נכשלו בניסיון להרכיב ממשלה והחזירו את המנדט לנשיא.

• מהרגע שהוגשה לנשיא בקשה שכזו עם 61 חתימות, עליו להטיל את התפקיד להרכיב ממשלה על חבר הכנסת שצוין בבקשה – תוך יומיים.

• לחבר הכנסת שהתפקיד להרכיב ממשלה הוטל עליו, יהיו 14 ימים לעמוד במשימה.

• אם בתוך 21 יום הללו לא תוגש לנשיא בקשה מרוב חברי הכנסת – עליו להודיע ליו”ר הכנסת שלא הוגשה בקשה. במקרה שכזה הכנסת תתפזר מיד, והמדינה תלך לעוד מערכת בחירות – שלישית בתוך פחות משנה,  לכנסת ה-23.

האפשרות הראשונה והסבירה יותר היא שאף חבר כנסת לא יצליח במשימה – ואז הכנסת תתפזר מעצמה על פי חוק, וכעבור 90 יום בדיוק – ה-10 במרץ, נגיע לבחירות שלישיות.

אלא שהתאריך הזה נופל בדיוק על פורים, ולכן הבחירות יוקדמו בשבוע ויתקיימו, כפי שמסתמן, ב-3 במרץ – ז’ אדר.

האפשרות השנייה והפחות סבירה שעומדת על הפרק היא שבדרך כלשהי אחד מחברי הכנסת בכל זאת יצליח לגייס סביבו 61 חברי כנסת עוד לפני ההתפזרות האוטומטית של הכנסת. אם זה אכן יקרה, הנשיא, כאמור,  יטיל עליו להרכיב ממשלה ויקצה לו שבועיים ימים בלבד לצורך כך.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות