לראשונה מאז מלחמת העולם השניה: הכרה רשמית בקהילה החרדית בהונגריה

הרשויות בהונגריה הכירו לראשונה, מאז מלחמת העולם השניה, באופן רשמי בקהילה האורטודקוסית בהונגריה • רב הקהילה האורטודוקסית המובלת על ידי חב"ד חתם על ההסכם עם סגן רה"מ במעמד הרב הראשי הגר"ד לאו
אליעזר היון
כ' חשון התש"פ / 18.11.2019 17:17

ממשלת הונגריה חתמה היום (שני) על הסכם מיוחד עם איגוד הקהילות היהודיות עמי״ך (EMIH) האורתודוקסי, במסגרתו קיבלה הקהילה היהודית האורתודוקסית מעמד מיוחד והכרה רשמית מיוחדת ע”י המדינה, לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה.

בכך תוקן עוול של עשרות שנים במהלכן רק הזרם הנאולוגי-רפורמי בהונגריה נהנה מהכרה ממסדית רשמית ועמה מתקציבים ממשלתיים ישרים, בעוד הקהילה האורתודוקסית לא זכתה להכרה.

חוסר השוויון הלך והחריף עם השנים, כאשר הקהילה האורתודוקסית, המובלת על ידי חב״ד, הולכת וגדלה כל העת. ההסכם נחתם ע”י סגן ראש ממשלת הונגריה ז’ולט שמיין והרב הראשי של איגוד הקהילות היהודיות הרב שלמה כובש, שהפך בעקבות חתימת ההסכם למייצג רשמי של הקהילה היהודית בפני השלטונות.

את המעמד החשוב כיבדו בנוכחותם הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול רבי דוד לאו, אב בית דין הבד״ץ דקהילות החרדים דבודפשט הרב ברוך אוברלנדר, מר שאנדור שארקאדי נשיא הקהילה, סמנכ”ל מרכז רבני אירופה, הרב אריה גולדברג, רבני ונכבדי הקהילה.

לאורך השנים הכירו ממשלות הונגריה במספר ארגונים מדתות שונות כבעלי “מעמד מיוחד”, מה שהפך אותם למייצגים הרשמיים מול הרשויות ואיפשר קבלת תקציבים למוסדות חינוך ודת שבאחריותם באופן ישיר מתקציב המדינה. הקתולים היו הראשונים לקבל את ההכרה הרשמית וההסכם על כך נחתם מול הוותיקן כבר ב-1998.

שנתיים אחר כך, בשנת 2000, הגיע תורו של הזרם הנאולוגי-רפורמי בהונגריה שנהנה מקרבה לשלטונות עוד מהתקופה הקומוניסטית ובהמשך גם לממשלת שבאו בעקבותיו אשר היו מזוהות עם השמאל. לפי ההערכות, חיים היום בהונגריה קרוב למאה אלף יהודים ובכך היא הקהילה השלישית בגודלה באירופה.

כעת כאמור, תיהנה גם הקהילה האורטודוקסית למעמד והכרה רשמית על ידי הרשויות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות