אשפוז ברמב”ם? שהמשפחה תכין ארנק עם הרבה כסף רק עבור חניה

אז מה אם משרד הבריאות קבע תקנה שנועדה להתמודד עם העלויות הגבוהות של החניונים בבית החולים • ב'רמב"ם' לא ממלאים אחר התקנה והמחירים יוצרים חורים גדולים בכיסי החונים בבית החולים • אברכים בצפון לחרדים 10: "זו מצוקה אמיתית, לפעמים משלמים בחודש 1000 שקלים"
ו' חשון התש"פ / 04.11.2019 01:35

1.

בשל אירוע משפחתי משמח ביקרתי בשבוע האחרון בבית החולים רמב”ם בחיפה. לתדהמתי, נאלצתי לשלם עבור ה’בילוי’ אצל היולדת רק על החניה – 117 שקלים ליום.

הנה התחשיב: שלוש פעמים יציאה וחזרה (להביא אוכל, תרופות, הוצאת ילדים מהגן) כפול 39 שקל על כל כניסה – וזה רק ליום אחד. נראה לכם הגיוני?

צייצתי על כך בחשבון הטוויטר שלי.

בעקבות הציוץ, פנו אלי חרדים רבים, תושבי אזור הצפון, ובפיהם אותה טענה. “עלית על נושא שהוא מצוקה אמיתית”, אמרו – וגוללו כמה שילמו כשהגיעו לבקר בן משפחה: אב מבוגר, אשה יולדת, ילד מאושפז וכן על זה הדרך.

“חודש הייתה אשתי מאושפזת בבית החולים רמב”ם”, סיפר אברך תושב אחת הערים בצפון. “כשקיבלתי את פירוט דפי האשראי שלי, לקיתי  בהלם. כמעט אלף  שקלים רק עבור חניה לרכבי, היתכן?”

מתברר, שההוצאה שאני ספגתי ביום אחד, חזרה על עצמה אצלו כמה וכמה פעמים במהלך החודש האחרון, כך שהחשבון הכללי – רק עבור חניה – התנפח לממדים מבהילים.

בלתי נתפס.

2.

בתקופת כהונתו של יעקב ליצמן כשר (טרם חזר לסגנות) הבריאות, איפשהו באמצע שנת 2017. הוא יזם מהלך חשוב שנועד להתמודד עם העלויות הגבוהות של החניונים בבית החולים, תופעת לוואי כלכלית לא פשוטה עבור המאושפזים ובני משפחותיהם השוהים לצידם או מגיעים לקיים מצוות ‘ביקור חולים’.

על פי התקנה שקבע אז, יעמוד המחיר על 20 שקלים, גג 40 שקלים במקומות ספציפיים.

החובה, כך פורסם בשעתו, תקפה לגבי בתי חולים רבים. רמב”ם נכלל ברשימה. בתי החולים של קופת חולים כללית לא נכללו.

בנוסף, פורסם בשעתו כי בבית החולים איכילוב (סוראסקי) בתל אביב, מדובר בחניון פרטי ולכן מחיר החניה עלול להגיע גם ל-70 שקלים ביום. בית החולים רמב”ם ביקש החזר מהמדינה על ההפסד הכספי שיספוג, בעקבות המחיר החדש.

התקנה כללה כניסות ויציאות ללא הגבלה במשך היום, כשהמחיר נשאר קבוע ואין לגבות שוב ושוב מאותו רכב דמי חניה.

שר הבריאות נשמע אז חגיגי מאוד: “כפי שהודענו, הורדנו את מחירי החניה בבתי החולים וצמצמנו את משך זמן האשפוז המזכה את בני המשפחה לקבל שירותי חניה מוזלים בבתי החולים. מדובר במהלך חברתי חשוב, לרווחת השוהים הרבים, ציבור החולים ובני המשפחות. אין כל סיבה שביקור בבית חולים יהיה כרוך בהוצאה כספית מיותרת על חניה. לא ניתן להשלים עם הפקעת מחירים שפוגעת בציבור החולים”.

גם מנכ”ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, התלהב: “מדובר בצעד חיוני שיוריד את עלויות של החולים ובני משפחותיהם וישפיע על כל כיס של כל משפחה ישראלית. חשוב לנו במשרד להיות מחוברים לשטח ולמצוקות ולקשיים שעולים משם וזה בהחלט היה קושי שנתקלנו בו בלא מעט פניות ציבור”.

בפועל, רבים מבתי חולים ממלאים אחר התקנה (נסו להיכנס ולצאת, רק לדוגמה, מבית החולים תל השומר. המכשיר יזהה את רכבכם ולא תחויבו בעלות נוספת, מעבר ל-20 שקלים ליום).

אבל, לא בבית החולים רמב”ם בחיפה!

3.

מתברר, כי בבית החולים הממוקם בעיר הכרמל לא מיישמים את הוראת משרד הבריאות, המגובה בחוזר משרד הבריאות.

ברמב”ם יש חניון בבעלות בית החולים, אשר גם שם משלמים יותר על כל יום של חניה (36 שקלים), אבל אם תסמנו ב’וויז’ הגעה לבית החולים – הוא יפנה אתכם לשער המרכזי ולחניון המרכזי, שם תשלמו מחיר מפולפל המגיע גם ליותר מ-100 שקלים ביום, למקרה בו תיכנסו ותצאו מהמתחם שוב ושוב.

ומי מהמגיעים בשערי בית החולים מודע לכך שהחניון המרכזי שייך או לא שייך לבית החולים וחושב על יציאה כדי לתור אחר חניון אחר, שהוא אגב רחוק להליכה (ולא תמיד בלילה השערים לצד האחורי של המתחם פתוחים). מה גם, שמעדויות שהגיעו אל ‘חרדים 10’, ברוב המקרים המתחם המרוחק ‘מפוצץ’ בכלי רכב.

גם מציאת חניה בכחול-לבן בשעות העומס, אינה אופציה מעשית. וכך יוצא כי אתה עלול לשלם על חודש אשפוז אלפי שקלים, רק בגלל שחנית ליד בית החולים.

נדגיש, כי לפי החוזר של משרד הבריאות, כל חריגה מהתעריף שנקבע על ידי המשרד אפשרית רק באישור האגף לכלכלה ופיתוח. כמו כן, ההוראה חלה גם על מגרשי חניה שמופעלים באמצעות זכיין.

4. 

שוחחתי על השערורייה עם גורמים במשרד הבריאות. שם טוענים, כי הבעיה מוכרת להם זה מכבר.

“אנשים רבים טועים וחונים בחניון המרכזי, כשרמב”ם לא ממש מתאמץ להציב שילוט שמבהיר שהמחירים בחניון המרוחק יותר – זולים יותר. מבחינת התב”ע העירונית, השטח של החניה שייך לגורם פרטי בשם קמ”ר 1, כשהחניון הקטן של בית החולים לא מכיל את כל הרכבים המגיעים למקום. הבעיה מוכרת, תקלה קשה שרבים מתלוננים עליה”.

במהלך כמה חודשים נערך ניסיון מצד חברת קמ”ר להעביר ללא תמורה את זכויותיה בחניון למדינה, תוך שהחברה דורשת מהמדינה לפרוע את תשלום ההלוואה שלה לבנק הפועלים.

כבר גובשה טיוטת הסכם, אבל עד היום טרם הועמדו מקורות תקציביים לשם מימוש ההסכם. מבחינת החברה, כל עוד ישנה הלוואה תלויה ועומדת לבנק, היא חייבת לגבות תעריפי חניה רווחיים.

ובתווך עומד האזרח הקטן, כולל התושבים החרדיים של יישובי הצפון, הנזקקים לשירותי בית החולים, כולל יולדות (רמב”ם פונה רבות בפרסומים למגזר החרדי, משתדל מאוד לבוא לקראת הציבור החרדי, ולא פעם משתדל אפילו לשכן כמה יולדות חרדיות בחדר אחד, כדי שתרגשנה ב’בית’) – ונאנקים תחת העול הכבד.

מבית החולים רמב”ם טרם נמסרה תגובה. לכשתתקבל נפרסמה במלואה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    באסף הרופא אין חניה בכלל
    04/11/2019 09:32
    חני
  1. באתי בחודש תשיעי לבדיקה, אחרי סיבוב של חצי שעה שלא מצאנו חניה חנינו באדום לבן וקיבלנו דו”ח של 500₪. ניצול מחפיר