מוקיר שבת? מה מסתתר מאחורי ההתפטרות של נציג ש”ס ברמת גן

זה נשמע מרגש: מרן הגר"ח קניבסקי הורה לחבר מועצת העיר ר"ג, זוהר ישרים, מש"ס להתפטר בגלל חילול השבת • אבל אז צצו השאלות: מדוע לא התייעץ עם חכם שלום? • ומה התברר: הנציג התפטר, חזר בו - וכשהבין שפוטר סופית, הודיע שהכל בשל "שמירת השבת" • זוהר ישרים: "רק לאחר קבלת פסק גדול הדור הוצאתי הודעה לציבור ולתקשורת על התפטרותי" • ראש העיר: "תעלול מביך שאינו לכבוד הרב המכובד" • מעשייה מפולפלת
ג' חשון התש"פ / 31.10.2019 23:15

1. 

לא תאמינו איזה פלונטר מתרחש בעיר רמת גן, תחת הכותרת ‘הקרבה למען שמירת השבת’. אלא שבפועל, כך מתברר, מסתתר סיפור שונה לגמרי.

נתחיל מהסוף.

לפני זמן מה שיגר זהר ישרים, חבר מועצת העיר רמת גן מטעם הסיעה הדתית המאוחדת, מכתב אל מרן הגר”ח קניבסקי, סיפר על חילולי השבת המתרחשים ברמת גן – וקיבל ממנו הוראה לפרוש מתפקידו במועצה.

לפי ההודעה, שפורסמה בכלי התקשורת, הגר”ח קנייבסקי השיב למכתבו של חבר המועצה בתשובה קצרה: ”תפרוש ותקדש שם שמיים!”

וכך, בעקבות הוראה זו הודיע לראש העיר כרמל שאמה הכהן על פרישתו מהקואליציה, בשל הפעלת תחבורה ציבורית בשבת ברחבי העיר.

“הודעתי לראש העיר היום על סיום חברותי בקואליציה”, סיפר ישרים. “אינני יכול עוד לשמש ‘כמזוזה’ המכשירה הליכים, אשר יש בהם כדי לפגוע בחלקים נרחבים מהציבוריות הרמת גנית, המבקשים חיים יהודיים בעיר בישראל.

“אינני יכול עוד לעמוד מנגד לקולות הציבור – תושבי העיר המסורתיים, הדתיים והחרדים ואף חלקים מהציבור החילוני אשר משוועים לשמירת ציביונה היהודי של העיר כפי הנשמר מזה כ- 70 שנים”.

סיפור כל-כך מרגש. האמנם?

מתברר, שלא הכל כה תמים.

התהייה המרכזית  נוגעת לכך שלש”ס, כידוע לכל, יש ‘מועצת חכמים’. מן הראוי, אפוא, שנציגה בעירייה יפנה בשאלה אל נשיא ‘המועצת’ חכם שלום – ואת ההוראות כיצד להתנהל  יקבל ממנו. אחרי הכול, מי שבחר במפלגת ש”ס לעירית רמת גן, עשה זאת על דעת כך שהשאלות יופנו אל נשיא ‘המועצת’.

אבל ה’בום’ בפרשה הזו הגיע דווקא מכיון ראש העיר, כרמל שאמה הכהן, שגולל בפוסט שפרסם בדף הפייסבוק שלו את תולדות הפרשה.

2.

תחת הכותרת ‘זהירות פייק ניוז’ סיפר כרמל שאמה: “בכלי התקשורת משודרת הבדיה וההזיה לפיה גדול רבני הציבור החרדי, הרב קנייבסקי, קרא היום לחבר מועצת העיר מש”ס לקדש קדושת השבת ולהתפטר ממועצת העיר והאחרון אכן ציית והתפטר”.

לדברי ראש העיר, “עובדה אחת הינה בלתי ניתנת לערעור והיא העובדה שאותו חבר מועצה פוטר כבר שלשום בהודעה אישית ממני ורק היום אחרי שפרסמתי פוסט שהודיע על פיטורי חבר מועצה הגיש אותו חבר מועצה מכתב התפטרות אותו משך לאחר חצי שעה עת שהאמין שלא מדובר בו”.

חיפשתי הוכחות לכך, וגם מצאתי אותן. הן שמורות במערכת חרדים 10.

מתברר שכבר שלשום, ב-29 לאוקטובר, פנה ראש העיר לזוהר ישרים, נציג ש”ס במועצת העיר, והביע בפניו תרעומת על התנהלותו: הכפשות נגד ראש העיר בקבוצת וואטסאפ אותה הוא מנהל – דבר לא מקובל מצד נציג במועצה.

דעתו של ראש העיר הייתה כי זוהר מתנהג “כאיש אופוזיציה”, ודרש ממנו שהמשמיץ יתנצל או שיוצא החוצה מהקבוצה. ככה אי אפשר להמשיך, סבר – ובצדק.

בסיום השיחה הבהיר ראש העיר כי מי שממונה על הנושא בעירייה, ליעד, יוציא מכתב “ברוח מכובדת”.

כרמל שאמה אינו חדש בפוליטיקה. גם הוא לקח בחשבון שהפיטורין עשויים להיות מיוחצנים באופן משובש. כלומר, אחרי שהבין שמכתב ישוגר אליו עלול/עשוי זוהר ישרים לפרסם: ‘אני מגן השבת, התפטרתי כי השבת יקרה לליבי’.

אבל שאמה  לא חלם, שהעטיפה לידיעת היח”צ הזו תורכב ממכתב ומהוראה של מרן הגר”ח קניבסקי.

3. 

היום בצהריים פרסם ראש העיר פוסט בחשבון הפייסבוק שלו בו סיפר על פיטורי חבר קואליציה במועצת העיר, מבלי לפרט את שמו.

בתחילה, סבר ישרים כי הוא האיש בו מדובר –  ומיהר לשגר מכתב התפטרות, שהקדים את המכתב שהוכן עבורו בעירייה. אלא שבהמשך הופצה שמועה כאילו חברת מועצה אחרת היא שפוטרה, והודעת ההתפטרות של זוהר ישרים נמשכה חזרה (ומה עם ההוראה שקיבל ממרן הגר”ח? ש.ר.)

רק שעתיים לאחר מכן, ולא לפני שראש העיר אישר לחברי קואליציה ולכתב מקומון שהמפוטר הוא זוהר ישרים, הופצה ידיעה על הפיכתו ל’יוסף מוקיר שבת’.

שימו לב: בהודעה קולית ששיגר היום אחר הצהריים זוהר ישרים לעובד לשכת ראש העיר, הוא מודיע לו שמכתב ההתפטרות אותו שיגר לתיבת המייל mayor של ראש העיר – מבוטלת!

“רק במייל של mayor וזה מבוטל”, כך הודיע לעובד בשם גבי, כשהוא מוסיף ומבקש: “שיבנו את מה שדיברנו ומכאן נמשיך. כן, כן, לא לא”. (כך היתה הוראתו של מרן הגר”ח קנייבסקי? ש.ר.)

וכך, לאחר שהופצה הודעת היח”צ על “הפרישה מהקואליציה בשל הפעלת תחבורה ציבורית בשבת” ותשובו של מרן הגר”ח – כתב ראש העיר:  “לא יודע מי בחצר הרב המכובד חתום על התעלול המביך הזה שאינו לכבוד הרב המכובד והפך אותו לרגע לאמצעי לספין, וכולי תקווה שלפחות כבוד השבת חשובה להם מכבוד הרב שלהם”.

מכתבו של חבר המועצה אל הגר”ח קניבסקי ותשובתו עליה

4.

זוהר ישרים אינו יו”ר ש”ס ברמת גן. הוא נציג בלבד. בינו לבין היו”ר עו”ד דוד מנחם, המכהן כסגן ראש העיר – שוררת מתיחויות רבות לאחרונה, כששיאן היה נישולו מתפקידו כמנהל תיק תרבות יהודית.

בהמשך נפתחו שתי קבוצות וואטסאפ, כשכל אחד מהשניים הוכנס לקבוצה אחרת, ומה שנכתב בהם נותנים פומבי לעובדה שהיחסים בין השניים כבר לא מה שהיו.

בשיחה עם עו”ד דוד מנחם, הוא אומר לחרדים 10: “לצערנו אנחנו חיים בעולם השקר. כל המהלך של זוהר הנו מהלך מלוכלך ושיקרי על חשבון השבת ועל הגב של הרב קנייבסקי.

“זוהר ידע שכבר ביום שלישי השבוע, בשעה ארבע אחר הצהריים, הוא אמור לקבל מכתב פיטורין מראש העיר על התנהלות והתנהגות פסולה בענייני תקשורת והדלפת פרטים ועוד עניינים.

“יתרה מכך, הוא רצה את התרבות היהודית שלקחתי ממנו וגם על זה הוא דיבר לפני מספר ימים עם כרמל. רק לאחר שראש העיר לא נענה לבקשתו לקבל את התרבות היהודית, ורק לאחר שראש העיר הוציא פוסט על פיטורי חבר מועצה, הוא חשב שמדובר עליו ומיד לאחר מכן, אני מדגיש, רק לאחר מכן שלח מכתב. אולם הוא מאוחר יותר הבין שיתכן ומדובר בחבר מועצה אחר, והוא התקשר מיד ללשכת ראש העיר וביקש להקפיא את מכתבו, תוך רצונו לקבל את תיק התרבות היהודית.

נציגי ש”ס בר”ג שאלו את חכם שלום כיצד לנהוג? • זו הייתה התשובה

“לצערי, כפי שקיים בשנים האחרונות אצל נציגי הבית היהודי, לא שבת ולא כניעתו לרב (הגם שהיה צריך לפנות אל הגאון רבי יוסף ניסן, המשמש כסמכות הרוחנית בעיר) – מעניינים אותו, אלא כיצד הוא יכול לפרסם עצמו בתקשורת.

“לכל מילה ומשפט בהודעה זו יש תיעוד, ובימים הקרובים ימסרו פרטים נוספים. למעשה הוא עושה את השבת קרדום לחפור בה (הוא שואף להחליף את אביהו כנציג הבית היהודי), אבל השבת תמנע זאת ממנו”.

5.

תגובת זוהר ישרים:

“לפני כיומיים שיגרתי פנייה לביתו של גדול הדור ר’ חיים קנייבסקי כדי לקבל דעת תורה בעניין. פנייתי זו הגיעה לאור הודעתו של ראש העיר לתקשורת כי נציגי הציבור הדתי לא יוצאים מהקואליציה על אף תחבורה הציבורית ושהשמיים לא נופלים, תוך כדי שהוא מברך ומעודד ערים נוספות לקיים תחבורה ציבורית בשבת.

לצד זה שאלתי את ראש העיר על פשר הדבר. הוא השיב בשאלה שאינה קשורה – ומכאן הגענו לסיכום שנפרד כידידים, כשהוסיף שמ”מ ליעד אילני יצור איתי קשר ונקדם את העניין.

ואכן מ”מ התקשר וניהל איתי שיחה ארוכה שתוכנה – אפשרות להשארות בקואליציה בתנאים – צמצום התחבורה בשבת, התחייבות שלא לשנות את חוק העזר העירוני לפתיחת עסקים בשבת וקבלת תיק תרבות יהודית וחינוך דתי מורחב.

שיחה זו התארכה ולא הושלמה עד להיום בשעה 17:00 לערך, כשאנחנו שומרים על קשר מעת לעת.

עד לרגע זה לא הגיע תשובתו של ממלא המקום, כשהוא לכל אורך היממה אומר שהוא בקשר עם ראש העיר והוא יעדכן.

הודעתי לו היום בשעה 15:00 שמכתב ההתפטרות שלי שוגר ואם יש בכוונתו להיכנס להדברות שיעדכן. יובהר שעד לרגע זה, וברור שעוד לפני, לא יצא כל מכתב פיטורין מראש העיר, שכן קיימת הדברות מול ממלא מקומו.

בשעה 17:00 לערך קיבלתי את פסיקתו של ר’ חיים קנייבסקי ומכאן כידוע כבר אין דרך חזרה.

בנוסף היה לי הקשר עם עוזרו של ראש העיר וגם לו אמרתי, שאם אנחנו עדיין בדין ודברים על ההתחייבויות שלעיל הרי שניתן לדבר למרות שליחתי את מכתב הפיטורין עוד בשעת צהריים.

ברור שמהרגע שהגיע פסיקתו של ר’ חיים קנייבסקי אין יותר על מה לדבר ומאותו הרגע הופסק הקשר מול מי מנציגי ראש העיר.

רק לאחר קבלת פסק דברי גדול הדור ר’ חיים קנייבסקי הוצאתי הודעה לציבור ולתקשורת על התפטרותי, כאמור. יובהר כי לאורך כל הדרך היה סיכום מול מ”מ ראש העיר שלא נוציא הודעה לתקשורת עד למיצוי המו”מ.

הודעה לציבור ולתקשורת יצאה רק לאחר הפסק של גדול הדור ר’ חיים קנייבסקי שכן לאחריה אין דרך חזרה כאמור.

יובהר שסיעתנו מורכבת ונקראת ‘שס הסיעה הדתית המאוחדת’. אני רואה את עצמי כנציג המחבר את הכיפות הסרוגות לצד הציבור החרדי. אני מכבד מאוד את חכם שלום הכהן וביקשתי לא אחת לפגוש את הרב.

אין לי ספק שהוא לא היה פוסק אחרת.

עדכנתי עוד לפני מי מחברי הכנסת בשס, כך שהדברים היו ידועים ואני בקשר רציף מול מי מהם.

אין בכוונתי להיכנס ביתר שאת לעומק העניין, אבל אילו הם פני הדברים לאמיתם.

אני מכבד את ראש העיר וסבור שלהוציא את עניין השבת שהיא ערך עליון, הוא עושה עבודה טובה בעיר ואני מאחל לו בהצלחה”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    יחסי דתיים-וראש העיר ברמת גן
    02/11/2019 17:57
    זהבה
  1. בתור פתיחה: אני מצביעה למפלגות הדתיות מזה 50 שנה.אף פעם לא ראיתי נציגי ציבור דתי כאלה רופסים ,ללא שום ערך סגולי ממשי,ללא יכולת השפעה מינימאלית, וכנועים בפני ראש עיר שרק הנראות שלו בתקשורת חשובה לו,כמו שנראותם בתקשורת חשובה להם! אלה לא המפלגות הדתיות שדגלו ב”האמת והשלום אהבו”.מתביישת-לא על היותי דצית לאומית ח”ו,אלא על בזבוז קולי למפלגה רופסת שהתדרדרה מגדולתה.

  2. מאוחר מידי ... רק עכשיו נזכרת להתיעעץ????
    02/11/2019 19:22
    דודו
  3. מוזר מאוד