הנשיא: להתפשר • גנץ: הבטחתי להקים ממשלת אחדות חילונית

נשיא המדינה העניק ליו"ר כחול לבן את המנדט: לגנץ יהיו 28 ימים והוא לא יוכל לבקש הארכה נוספת • הנשיא הבהיר: "כל עוד לא יהיה רצון אמיתי להגיע להסכמות ולהתפשר - לא תקום ממשלה" • בני גנץ: "בממשלתי יהיה מקום גם לציונות הדתית ולחרדים. מי שיגרור לבחירות - ייזרק מהמפה"
אריה ריבקינד
כ"ד תשרי התש"פ / 23.10.2019 20:21

נשיא המדינה ראובן ריבלין העניק הערב (רביעי)ב בית הנשיא בירושלים ליו”ר כחול לבן, ח”כ בני גנץ, את המנדט להרכבת הממשלה הבאה.

לבקשתו של גנץ, בטרם נועדו השניים בארבע עיניים פגש ריבלין את החברים בצוות המשא ומתן של כחול לבן, בראשות עו”ד יורם טורבוביץ’.

הצוות סקר בפני הנשיא את מאמציו בימים הקרובים להקים ממשלת אחדות חילונית רחבה. לאחר מכן נועד ריבלין עם גנץ בלשכתו ומסר לו את המנדט להקמת הממשלה. בתום פגישתם מסרו השניים הצהרות לתקשורת.

הנשיא ריבלין סיפר בהצהרה שנשא: “ביום שני פנה אלי ראש הממשלה היוצא, ח”כ בנימין נתניהו, והודיע לי שלא עלה בידו להרכיב ממשלה. שבתי ופניתי לראשי הסיעות והם לא הביעו רצון בפני לשנות את עמדתם כפי שהובאה בזמן ההתייעצויות שנערכו בבית הנשיא.

“כזכור, במהלך ההתייעצויות שקיימתי עם הסיעות טרם הטלת מלאכת הרכבת הממשלה הביעו 54 ח”כים תמיכה בבני גנץ כמי שעליו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה. משכך, החלטתי לתת היום בידיך ח”כ בני גנץ את ההזדמנות להרכיב ממשלה”.

הנשיא הוסיף: “החוק נותן בידיך החל ממחר 28 ימים להרכבת ממשלה. זהו זמן קצר ואלו ימים הרי גורל. גודל השעה וגודלם של האתגרים שלפנינו מחייבים להקים ממשלה לעם בישראל”.

הוא קרא לגנץ לאמץ את המתווה שהציע ולהתפשר: “על רקע תוצאות הבחירות והעובדה שאף אחד מחברי הכנסת לא זכה ל-61 ממליצים, עצם מלאכת הרכבת הממשלה על מועמד אחד אינה הפיתרון. אין בה כדי להוריד כהוא זה את האחריות המוטלת על שני המועמדים כמו גם על כלל הסיעות כולן. על כולם לייצר את התנאים כדי שהמבוי הסתום אליו הגענו – ייפתר.

“חובה עלינו לזכור שכל עוד לא ייפסקו הפסילות והחרמות על ציבורים שלמים בחברה הישראלית וכל עוד לא תהיה מוטיבציה לייצר בריתות בין המפלגות, כל עוד לא יהיה רצון אמיתי להגיע להסכמות ולהתפשר – לא תקום ממשלה”.

הנשיא הדגיש: “ניתן להקים ממשלה. אין שום הצדקה לכפיית מערכת בחירות נוספת, שלישית במספר, בתוך שנה על הציבור הישראלי”.

יו”ר כחול לבן, ח”כ בני גנץ, אמר לאחר קבלת המנדט להרכבת הממשלה מהנשיא: “הבטחתי כי אקים ממשלת אחדות ליברלית, וכך יש בכוונתי לעשות.

“בממשלה שאותה אקים אשרת את כל אזרחי ישראל ואפעל לטובת כל אזרחי ישראל. בכוונתי לעשות כל מאמץ בכדי להרכיב ממשלת פיוס לאומי שתאחה את הקרעים בין השבטים. ממשלה שתוביל מעתה את מדינת ישראל ואת העם היהודי”.

גנץ הוסיף: “בממשלת האחדות הליברלית שאותה אני מבקש להקים, יהיה מקום לכל מי שהאינטרס הלאומי עומד לנגד עיניו. יהיה בה מקום לכל מי שהוא פטריוט ישראלי. למי שקיומה של המדינה עומד תמיד לנגד עיניו. יהיה בה מקום רק למי שלא רואה בגזענות את מורשתו, ולמי שהאלימות היא חלק מדרכו פעולתו.

“איני מתכוון לבזבז זמן על שיקולי אגו. אני לא מחפש רק שותפים פוליטיים. אלא שותפים לדרך של אמת, לעבודת צוות, למנהיגות אמיצה ואפס ספינים ריקים וחלולים. אינני בא מהעשייה הפוליטית אלא מהעשייה הביטחונית. לא גדלתי בערוגה מפלגתית כזו או אחרת, אלא במערכת הביטחון שבה אף אחד לא בודק אם החייל המסתער לידו הצביע ליכוד או כחול לבן, לישראל דמוקרטית או לאיחוד מפלגות הימין. אני מגיע למשימה הנוכחית בשמם של אלו שבחרו בי, אבל גם בשמם של אלו שלא בחרו בי”.

הוא הזהיר: “דווקא במעמד חשוב זה, ראוי להזהיר את מי שרואה לנגד עיניו רק את טובתו האישית: מי שינסה לגרור את ישראל לבחירות נוספות, יוקע וייזרק מהמערכת הפוליטית. מי שיעדיף את שיפור מצבו האישי בבחירות הרסניות בפעם השלישית השנה, סופו להיעלם ולהיכחד מהמפה הפוליטית. אזרחי ישראל לא יסלחו למי שיעדיף את ענייניו האישיים על פני האינטרס הלאומי”.

גנץ ציין שהוא מתכוון להיפגש עם כל סיעות הכנסת. “החל מהיום אפנה לראשי המפלגות במטרה לכונן ממשלת אחדות תחת קווי יסוד המוסכמים על רוב סיעות הכנסת. במסגרת הזו אזמין את כל הסיעות המרכיבות את הבית – אלו שיהיו בממשלה ואלו שלא יהיו בה, מתוך מטרה לשמוע על כל המצוקות והדאגות של כל אזרחי ישראל טרם גיבוש קווי היסוד.

“בכוונתי לפנות קודם לליכוד, המפלגה השנייה בגודלה וליו”ר הליכוד נתניהו, ולהציע לו להיות חלק מממשלת אחדות כזו. אני מבקש לנצל את ההזדמנות כאן הערב בכדי לפנות לנתניהו ישירות: אנחנו מכירים שנים ארוכות. אני מכיר בזכויותיך הרבות ובהיותך פטריוט ישראלי. שלחת אותנו למבצעים רבים והובלנו ביחד מבצעים רבים ופעולות ביטחוניות רבות.

“אני מאחל לך לצאת זך ונקי מכל הנושאים המשפטיים עימם אתה מתמודד. לשנינו ברור כי תוצאות הבחירות והמצב המשפטי מחייבים שינוי. יחד איתך, יחד עם האנשים הטובים הנוספים שנמצאים בליכוד, עלינו לנהוג באחריות ולקיים שיח ערכי ומכבד.

“לא למעני ולא למענך – אלא למען אזרחי ישראל שמייחלים להקמת ממשלה”.

בליכוד הגיבו לקריאת הנשיא ריבלין לבני גנץ לדבוק במתווה שהציע להקמת קואליציה.

“מברכים על קריאתו החוזרת של הנשיא ריבלין להקמת ממשלת אחדות לאומית רחבה לפי המתווה שהציע. מתווה הנשיא הוא הדרך היחידה להקים ממשלת אחדות ולמנוע בחירות”.

המנדט הועבר לגנץ לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע לנשיא ביום שני כי לא עלה בידו להרכיב ממשלה והחזיר את המנדט.

לגנץ יהיו 28 ימים לצורך הרכבת הממשלה, והוא לא יוכל לבקש הארכה נוספת.

במידה שגנץ לא יצליח במשימה ימסור על כך הנשיא הודעה ליו”ר הכנסת. לאחר מסירת ההודעה יפתח חלון זמנים של 21 יום שבו יתאפשר ל-61 חברי כנסת לבקש מהנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת.

חבר הכנסת שיקבל את משימת הרכבת הממשלה יצטרך לעשות זאת בתוך 14 יום.

אם אף אחד מחברי הכנסת לא ישיג 61 חתימות – תלך המדינה לבחירות חדשות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    גנץ לא אמר בנאומו ממשלה חילונית
    23/10/2019 21:24
    יריב
  1. הוא אמר ליברלית
    ואמר שידבר עם החרדים