מחקר בדק: מה אנחנו מרגישים כששומעים את תקיעות השופר?

פרופ' לאה פוסטיק, ראש המחלקה להפרעות תקשורת בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת אריאל, בחנה את הרגשות שמעוררות בנו תקיעות השופר - והאם יש הבדל בין תחושות הנשים לעומת הגברים, והחילוניים לעומת הדתיים?
תמי גיל
כ"ו אלול התשע"ט / 26.09.2019 00:44

במחקר חדש שבוצע על ידי פרופ’ לאה פוסטיק, ראש המחלקה להפרעות תקשורת בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת אריאל, נבדקו אלו רגשות מעוררת בנו תקיעת השופר.

במחקר נבדקו ההשפעות הרגשיות השונות של שלוש סוגי תקיעות השופר: תקיעה, שברים ותרועה. כמו כן נבדקו הבדלים ברגשות שעוררו התקיעות השונות על קבוצות שונות: חילוניים, דתיים, נשים וגברים (החילוניות והדתיות הוגדרו על ידי הנבדקים עצמם באמצעות שאלון).

עשרות נבדקים שמעו את שלושת סוגי תקיעות השופר ודירגו עד כמה רגשות שונים, שהצגנו בפניהם, מתאימים לדעתם לאותה תקיעה.

בין השמעת התקיעות הם ביצעו מטלות שונות במשך 10 דקות, וזאת על מנת לטשטש את הרושם הרגשי שיצרה כל תקיעה.

הממצאים הם שיש הבדל בין הרגשות שמעוררות התקיעות השונות – ויש גם משותף לכל התקיעות: אנשים דיווחו שהן מעוררות תחושה של ערנות.

תקיעה (צליל ארוך): מעוררת התרגשות, פחד, חרדה, כבדות בלב, ציפייה ויראה.

שברים (בעלת שלושה צלילים מקוטעים): מעוררת פחד, חרדה וכבדות בלב.

תרועה (סדרת צלילים קצרים): מעוררת התרגשות, התלהבות, חוסר מנוחה, ציפייה, שמחה והתפעמות.

נמצא הבדל בדיווח בין נשים וגברים, בעיקר ביחס לתגובה לתקיעה: שני המינים תיארו רגש של פחד, אך נשים תיארו גם התרגשות, חרדה וכבדות בלב ואילו גברים תיארו רגשות של ערנות, תקווה ויראה.

נמצאו גם מעט הבדלים בין חילונים לדתיים: שתי הקבוצות תיארו רגשות של פחד וחרדה, אך חילוניים הוסיפו רגשות של צפייה וערנות לעומת דתיים שהוסיפו רגשות של כבדות בלב ויראה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות