ביבי עולה, ימינה צונחת: המחנה הדמוקרטי על סף אחוז החסימה

סקר המנדטים האחרון של ישראל היום ו-i24NEWS מעניק 58 מנדטים לגוש הימין מול מחנה אנטי-ביבי שמקבל 62 • במפת המנדטים הכוללת את מרכיב נחישות ההצבעה: גוש הימין עולה ל-59 • ומי הציבור חושב שיהיה זה שירכיב את הממשלה הבאה? ואיזו ממשלה היו רוצים אחרי הבחירות?
חרדים 10
י"ב אלול התשע"ט / 12.09.2019 15:34

חמישה ימים לבחירות – סקר ישראל היום ו-i24NEWS האחרון: מהסקר שבוצע באמצעות מכון ‘מאגר מוחות’, עולה כי חלה התחזקות של המגמות שהחלו בשבועיים האחרונים – המפלגות הגדולות מתיישרות על קו הגמר בשיוויון כמעט מוחלט.

הסקר הפעם מקיף וגדול במיוחד: השתתפו בו 1003 איש המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל בעלי זכות הצבעה, עם טעות דגימה סטטיסטית של 2.8% בלבד.

מהמדגם עולה כי המפלגה הגדולה ביותר כעת היא הליכוד עם 33 מנדטים, עלייה של שני מנדטים מהסקר הקודם. כחול לבן, לפי הסקר, נמצאת לא הרחק מאחור עם 31 מנדטים, עליה של מנדט אחד.

הרשימה הערבית המשותפת עולה גם היא במנדט, וממוקמת כעת במקום השלישי עם 12 מנדטים.

ישראל ביתנו היא המפלגה הרביעית בגודלה עם 9 מנדטים – ירידה של שני מנדטים מהסקר הקודם.

הסיעות החרדיות: ש”ס  מאבדת מנדט ומקבלת בסקר 7 מנדטים, ויהדות התורה נותרת עם 7 מנדטים.

ימינה בראשות איילת שקד מאבדת גם היא מנדט – ומקבלת 7 מנדטים בלבד.

בגוש השמאל נשמרת המגמה לפיה מפלגת העבודה מתרחקת מטווח הסכנה של אחוז החסימה ומקבלת 6 מנדטים.

עם זאת המחנה הדמוקרטי מתקרבת אליו באופן מסוכן עם 4 מנדטים בלבד. גם בסקר זה, בפעם השניה ברציפות, עוברת עצמה יהודית בראשות איתמר בן גביר את אחוז החסימה עם 4 מנדטים.

בסקר נעשה ניסיון לבחון את מידת נחישות ההצבעה בכלל ולמפלגות השונות בפרט.  הנה התוצאות:

66% מהנשאלים אמרו כי יגיעו לממש את זכות ההצבעה שלהם בוודאות של 100%. אליהם ניתן לצרף 21% שאמרו שיבואו להצביע בסבירות גבוהה. 13% בלבד אמרו כי יבואו להצביע בסבירות בינונית (4%) או נמוכה (9%).

המצביעים הנחושים ביותר הם מצביעי מפלגת ש”ס – 79% מהם אמרו כי יבואו בוודאות מוחלטת לממש את זכות הצבעתם. לא הרחק ממנה נמצאת יהדות התורה עם 77% נחישות. באופן מפתיע זוכה כחול לבן לאותה נחישות בהצבעה כמו יהדות התורה.

לעומתה מפלגת הליכוד עשויה לספוג בריחת מצביעים, שכן רק 69% מבוחריה אמרו כי יבואו בוודאות לקלפי.

בקרב אלה הבטוחים שיבואו להצביע עולה כחול לבן לעמדת המפלגה הגדולה ביותר עם 33 מנדטים. בעוד הליכוד מאבד את הבכורה עם 32 מנדטים בלבד.

במפת הגושים אין שינוי בסקר: גוש הימין-חרדים מקבל 58 מנדטים בלבד, כולל עצמה יהודית שעוברת את אחוז החסימה. הגוש החוסם, המבקש להפיל את שלטון נתניהו, הכולל את מפלגות השמאל, הסיעה הערבית וישראל ביתנו, מונה 62 מנדטים.

במפת המנדטים הכוללת את מרכיב נחישות ההצבעה, כלומר התוצאות בקרב אלה שאמרו שבוודאות יבואו להצביע, עולה גוש הימין ל- 59, מאחר שש”ס ויהדות התורה עולות במנדט ל-8 כל אחת, אולם עדיין לא משיג את הרוב הדרוש להבטיח את המשך שלטון נתניהו.

השאלה הבאה עשויה להסביר את השאננות של הימין.

הסקר שאל מי להערכתו של הציבור, ללא קשר לדעותיו הפוליטיות, יהיה זה שירכיב את הממשלה הבאה.

התשובות חד משמעיות: 50% מהנשאלים סבורים כי יהיה זה בנימין נתניהו. רק 25% חושבים שיהיה זה בני גנץ.

אם מנקים את רבע הנשאלים שאמרו שאינם יודעים, הנתון אף מובהק יותר: 67% אמרו שיהיה זה נתניהו. רק 33% אמרו בני גנץ.

כשהניצחון של נתניהו נתפס כמובטח מראש אין להתפלא שמצביעי ימין יישארו בבית, בעוד שמצביעי שמאל ירוצו לקלפיות בניסיון לשנות את המצב.

בשאלת ההתאמה לראשות הממשלה ממשיך נתניהו להוביל ביתרון גדול עם 49% לעומת 33% בלבד לבני גנץ.

נתניהו זוכה לתמיכה גדולה יותר גם בהתאמתו לטפל בנושאי ביטחון. לשאלה מי יטפל טוב יותר בנושא הביטחוני קיבל נתניהו 48% תמיכה ואילו גנץ 35% בלבד.

נתניהו נתפס גם כמי שיטפל טוב יותר בנושא הכלכלי. 41% מעדיפים אותו לעומת 36% שאמרו שגנץ מתאים יותר. אולם בנושא החברתי גנץ זוכה ליתרון על פני נתניהו. 33% אמרו כי נתניהו יטפל טוב יותר בנושא החברתי. 39% אמרו שדווקא גנץ הוא האיש המתאים לכך.

בסקר נשאלו הנסקרים לאיזה גוש אתה נוטה יותר להצביע: 50% השיבו לימין. 18% בלבד אמרו שלשמאל. 26% אמרו שהם שייכים למרכז ו-6% נוספים השיבו תשובות אחרות.

לשאלה איזה ממשלה היית רוצה לראות אחרי הבחירות – רק 23% אמרו ממשלת אחדות. רוב מוצק של 41% אמרו שהם מעדיפים ממשלת ימין, הממשלה אותה מבטיח נתניהו להקים. 26% מעוניינים לראות אחרי הבחירות ממשלת שמאל.

בתוך כך, מפלגת העבודה-גשר פנתה בעתירה לוועדת הבחירות המרכזית בדרישה להורות לעיתון ישראל היום שלא לפרסם את הסקר שנערך על ידי מכון הסקרים מאגר מוחות ובו נשאלו הנסקרים על תמיכתם במפלגת “גשר”, במקום במפלגת “העבודה-גשר”.

לדברי המפלגה, הדבר נעשה “במטרה להטעות את הציבור ולשרת גורמים פוליטיים יריבים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    האם אנחנו רוצים את עודה במשרד הביטחון?? חלום בלהות או מציאות אפשרית??
    12/09/2019 16:53
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. האם אנחנו רוצים את עודה במשרד הביטחון?? חלום בלהות או מציאות אפשרית??