הראשל”צ תוקף את סגירת ‘אייזיק שול’: “למנוע כניסה לבית כנסת?”

אחרי שראשי הקהילה היהודית בקראקוב סגרו את 'אייזיק שול' על מנעול ובריח בשל סכסוך כספי - הראשל"צ תוקף במכתב חריף: "לא יכולה להיות שום הצדקה להפרעה לשגרת התפילות בביהכנ"ס"• השר לשירותי דת פנה במכתב מיוחד לשרה הממונה על שירותי הדת בפולין 
נתן פרל
ו' תמוז התשע"ט / 09.07.2019 12:15

סכסוך בדיני ממונות בין כמה מראשי הקהילה היהודית לבין רב הקהילה בקרקוב, רבי אליעזר גור אריה, הובילה את ראש הקהילה לנקוט בצעד חריף, חמור מסוגו ומקומם: לסגור את ‘אייזיק שול’ – בית הכנסת היהודי היחיד שפעיל בקרקוב ומשמש את יהודי המקום ותיירים לתורה ולתפילה בכל ימות השנה.

כתב חרדים 10 מציין, כי מאז סגירת בית הכנסת, מתקיימות חלק מהתפילות ברחוב. בליל שבת התפללו יהודי המקום ותיירים ברחוב, וכך גם בשבת אחר הצהרים, כאשר לפי שעה אין תפילות במניין. גם ספרי התורה והתפילין נמצאים עדיין נעולים בבית הכנסת.

• עוד בנושא:

רעולי פנים בפתח: בית חב”ד גורש מבית הכנסת ‘אייזיק שול’ בקרקוב

בתגובה לסגירת בית הכנסת – ללא כל החלטה של ערכאה משפטית או בית דין רבני –  פנתה מועצת רבני אירופה במכתב חריף לראשי הקהילה, בדרישה תקיפה לפתוח את בית הכנסת ולהחזיר את הרב גור אריה להנהיג את הקהילה היהודית, ואילו באשר לסכסוך שמקורו כספי ונוגע לדיני ממונות בלבד – לדון אודותיו בבית דין צדק רבני.

במכתב מיוחד ששיגר הראשל”צ הגר”י יוסף לראשי מרכז רבני אירופה, הרב מנחם מרגולין והרב אריה גולדברג, הוא כותב: “יש להצר על כך שבית הכנסת הופך להיות חלק ממאבק ונמנעת הכניסה למתפללים”.

הגר”י יוסף מוסיף וכותב בחריפות רבה: “אין ולא יכולה להיות שום הצדקה להפרעה לשגרת התפילות בבתי הכנסת בכל מקום שהם”, ומורה, כי “במקום שיש חילוקי דעות ייקבעו על פי דין תורה בפני בי”ד רבני שידון בזה… ובינתיים בכל מקרה אין רשאים למנוע כניסה לבית כנסת”.

הראש”ל הגר”י יוסף  קורא “לכל מי שבידו לסייע לעניין, למנוע את סגירת בית הכנסת – ויפה שעה אחת קודם”.

הגר”י יוסף מחזק במכתבו את ידי הרב גור אריה “בפעולותיו הברוכות למען הקהילה היהודית בקרקוב בפרט ובפולין בכלל”, ומברכו שימשיך בפעולותיו הברוכות המביאות לקידוש שם שמים ברבים.

גם השר לשירותי הדת יצחק וקנין פנה במכתב לשרה הממונה על שירותי הדת בפולין, אלזביטה ווייטק: “נדהמתי לשמוע כי בתקופה האחרונה הפך בית הכנסת הנדון למושא מחלוקת פנימית בין ראשי הקהילה היהודית לבין הרה”ג אליעזר גור אריה אשר מוסר נפשו למען היהדות בכלל ולמען יהודי קרקוב בפרט”.

השר וקנין הוסיף: “ועוד יותר נדהמתי מהעובדה כי עד לבירור מחלוקת זו בערכאות המתאימות נסגר בית הכנסת על מנעול ובריח, וליהודי קרקוב לא ניתנת האפשרות הבסיסית ביותר… לשאת תפילה בבית הכנסת”.

הוא פנה אל שרת שירותי הדת בפולין בבקשה: “להורות על פתיחת בית הכנסת הנ”ל ולאפשר קיום תפילות באופן סדיר בכל ימות השבוע כפי שהיה עד כה – עד להכרעת בית המשפט בסכסוך הכספי בין הנידונים”.

ממרכז רבני אירופה נמסר, כי ימשיכו לפעול בכל דרך להביא לפתיחת בית הכנסת הסגור, ולאפשר ליהודי קרקוב ליהנות מהנהגתו הברוכה של רבי אליעזר גור אריה, כאשר כל דיון ומחלוקת אחת דינם להידון בפני בית דין צדק רבני.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    היתכן ?!
    09/07/2019 15:06
    יפת
  1. הלא שמוע בין אחיכם. ובכן לא היה ולא נברא.

  2. לצערי הכתבים והרבנים עושים עיוות דין ומשפט כי הם לא שומעים את הצד השני של הקהילה.. מהיכירותי אותם יש להם טענות צודקות
    09/07/2019 18:19
    מישהו משם
  3. כך אני חושב.