ראש המוסד חולם? ‘הזדמנות נדירה להסכם שלום כולל במזרח התיכון’

ראש המוסד בזכות האינטרסים המשותפים והקשר עם ארה"ב ורוסיה - "המוסד מזהה היום הזדמנות נדירה להגיע להבנה אזורית שתביא להסכם שלום כולל. חלון הזדמנויות אולי חד-פעמי"
חרדים 10
כ"ח סיון התשע"ט / 01.07.2019 12:05

ראש המוסד יוסי כהן נשא דברים היום (שני) בכנס הרצליה, והתייחס למצב הביטחוני במזרח התיכון, הדגיש את חומרת הסכנות האורבות מהזירה האיראנית – ושלח מסר מעודד כשהבהיר כי קיימת כעת הזדמנות נדירה לשלום כולל במזרח התיכון.

“המוסד נועד להגן על מדינת ישראל מסכנות המלחמה. אך יש לו בעיניי תפקיד לא פחות חשוב: לזהות הזדמנויות לשלום ויותר מכך – ליזום מהלכים היכולים לקדם שלום. שלום הוא ערך נעלה ואת עקרונות הלחימה שלנו, הכוללים תעוזה, יצירתיות וחתירה למגע – אנחנו מיישמים גם במערכה על השלום”.

ראש המוסד הוסיף: “אני יכול לגלות לכם שכדי להעצים את היכולות שלנו במשימה החשובה של איתור הזדמנויות לשלום וניצול מנופי השפעה מדיניים, הקמנו מנהלת המתמקדת בתחום המדיני אסטרטגי. המוסד מאתר כיום הזדמנות נדירה, אולי הראשונה בהיסטוריה במזרח התיכון, להגיע להבנה אזורית שתוביל להסכם שלום כולל”.

כהן הסביר: “למעגל של מדינות השלום הצטרפו מדינות נוספות באזור – חלקן באופן הסמוי מן העין. עדיין אין עמן יחסי שלום רשמיים, אך יש כבר יש שותפות אינטרסים, שיתופי פעולה מגוונים וערוצי תקשורת פתוחים”.

לדבריו, “האינטרסים המשותפים מחד גיסא, והמאבק נגד יריבים כמו איראן והטרור הג’יהאדיסטי מאידך גיסא, היחסים הקרובים עם הבית הלבן וערוצי הקשר מול הקרמלין – כולם ביחד מייצרים חלון הזדמנויות שהוא אולי חד פעמי”.

בהמשך דבריו התייחס ראש המוסד לאיראן: “המדינות באזור ששואפות למזרח תיכון מתקדם ופתוח לא מוכנות לסבול את ההתנהגות הביריונית של איראן.

“אירן מובילה תהליך מתנגש וסותר לתהליך של הידברות ושיתוף פעולה. היא מושכת בדיוק לכיוון ההפוך – במשך 40 שנה היא חותרת לערער את המזרח התיכון. להגיע לעמדה של הגמוניה אזורית, להציב את ישראל במוקד של עוינות ושנאה ולשאוף להשמדתנו.

“המצב הנוכחי הוא תוצאה של תהליכי הקצנה רדיקליים שביסודם שילוב מסוכן של דת ולאומנות. נוספו לה עם השנים גם אינטרסיים פנימיים, פוליטיים וכלכליים. בדבר אחד אי אפשר להאשים את איראן: בתום לב או ברצון טוב. אפילו כשחתמה על הסכם הגרעין, שבעיניי הוא הסכם רע, הסכם לא טוב, היא עשתה זאת מתוך אילוץ ולחצים”.

ראש המוסד אמר עוד, כי “בוודאות, איראן עומדת מאחורי ההתקפות על המכליות במפרץ”.

“בשבועות האחרונים התחוללה שורה של התקפות על מכליות נפט המפליגות במפרץ. על מתקני תעופה ודלק בסעודיה, ועל אזור השגרירויות בבגדד. אני אומר לכם בוודאות, מהמקורות הטובים ביותר בביון הישראלי והמערבי כאחד – כי איראן עומדות מאחורי התקפות האלה. הן אושרו על ידי ההנהגה ורובן יצאו לפועל על ידי משמרות המהפכה ושלוחותיהם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות