הוא שיקר, הילדה ‘בטוחה שזה הוא’: הממצאים שתאמו לעדות של בת ה-7

הילדה החרדית בת ה-7 מהיישוב החרדי השמיעה תיאורים פלסטיים קשים על ההתעללות שעברה והדגימה על בובה בצורה מוחשית ואותנטית את התקיפה • השקר של מחמוד קטוסה בחקירה, והסדינים שתאמו את העדות • כך התקבלה ההחלטה על כתב האישום בתיק שמעורר סימני שאלה
חרדים 10
י"ז סיון התשע"ט / 20.06.2019 14:01

פרשת ההתעללות בילדה החרדית: כרמל ליבמן מחדשות 12 מפרסם היום (חמישי) פרטים חדשים מחקירת הילדה בת ה-7 מהיישוב החרדי באיזור בנימין.

לפי הדיווח, הילדה הדגימה את התקיפה באופן אותנטי על בובה והשמיעה בפני החוקרים תיאורים קשים וגרפיים. הילדה גם אמרה כי היא בטוחה בזיהויו של הנאשם, מחמוד קטוסה, תושב הכפר דיר קדיס, הממוקם ליד העיר מודיעין עלית, שעבד באיש תחזוקה בבית הספר בו היא לומדת.

לפי הדיווח, הנאשם שיקר בחקירה לגבי עבודתו בשכונה בה נמצא המבנה בו לפי כתב האישום בוצעה התקיפה, אולם אחר כך אולץ להודות כי עבד באותה שכונה.

מהפרטים החדשים שנחשפים בדיווח, במסדר הזיהוי הילדה אמרה: “זה הוא, אני בטוחה שזה הוא”. כמו כן אמרה הילדה: “זה הקול של מי שפגע בי” – וזאת עוד לפני מעורבות המשטרה. עוד עולה מהחקירה, כי אופן העלייה לבית, המבנה שלו והסדינים תואמים לתיאור של הילדה.

הפרשה החלה כאשר הילדה דיווחה למשפחתה כי נפגעה על ידי מישהו בבית הספר. לאחר שעדכנה את משפחתה, היא זיהתה באופן ספונטני מי האדם עוד לפני שהמשטרה התערבה בנושא. בני המשפחה התייעצו עם רב ופנו לרופאת משפחה.

לפי הדיווח, הממצא הרפואי בבדיקה של רופאת המשפחה הוא חבלה מדממת בגופה של הילדה – חבלה שמתאימה לתיאור התקיפה. עם זאת, לא היה ניתן לקבוע ישירות כי החבלה נבעה מהמקרה הזה.

יצוין, כי פרקליטו של הנאשם, עו”ד נאשף דרוויש, אמר אתמול:  “רופאת המשפחה היא לא רופאה מומחית שיכולה לבדוק שכן היה, זה ברור, אבל היא מתארת מה היא ראתה, והיא אומרת שמה שיש זה פצע שטחי, שלא מדמם. הלכתי לרופאים ואמרו לי שצריך לראות סימנים הרבה יותר דרמטיים”, ממשיך עורך הדין, שמצטט את הרופאה שבדקה את הילדה: ‘בסיום הבדיקה רשמתי לילדה משחה לאלחש את האזור. באמת לא ראיתי צורך אחר מבחינה רפואית כי מדובר בסוג חתך מאוד שטחי ולא מדמם’”.

הדגימה על בובה

עד כה לא ניתן לקבוע בדיוק כמה זמן עבר מאז התקיפה ועד שההורים הגיעו להתלונן במשטרה, ואולם ברור כי מדובר ביותר משבוע.

התלונה הוגשה ב-16 באפריל – י”א בניסן, ימי חופש מלימודים בבית ספר. מחמוד קטוסה נעצר רק ב-1 במאי – כ”ו ניסן, לאחר תחילת הלימודים.

במשטרה הילדה נחקרה על ידי חוקרת ילדים מנוסה, מספר חקירות. בחדשות 12 מציינים, כי חשוב להבין שעדות של ילדה לא דומה לעדות של אדם בגיר, ולא לזו של אדם שלא נמצא בטראומה. התשאול שלה מורכב ופרטי המידע שחולצו ממנה היו מקוטעים, חלקיים ולא ברצף כרונולוגי.

רוב המעורבים בחקירה שקראו את עדות הילדה בתיק הבינו כי עולה ממנה באופן מובהק שהילדה נפגעה מהתעללות בצורה קשה.

במהלך העדות הילדה החרדית השמיעה תיאורים פלסטיים קשים של תקיפה, ולפחות בהזדמנות אחת במהלך החקירה הילדה אף הדגימה על בובה בצורה מוחשית מאוד ואותנטית את התקיפה.

חוקרת הילדים אומנם קבעה לאחר העדויות כי בגלל הזיהוי שלא בסביבה נייטרלית, היא לא יכולה לקבוע מהימנות באשר לזיהוי – אך היא התרשמה כי התרחשה התעללות.

הילדה, למרות התיאור שלא היה כרונולוגי, נותרה עקבית לגבי הזיהוי של קסוטה: גם בחקירה אצל חוקרת הילדים היא אמרה שקטוסה הוא האיש שפגע בה. במסדר הזיהוי הוצגו לילדה 8 תמונות וברגע שעלתה תמונתו של קטוסה היא אמרה: “זה הוא, אני בטוחה שזה הוא”.

עם זאת, יש לציין כי הנאשם עובד בבית הספר בו היא לומדת.

הנאשם שיקר בחקירה

בחדשות 12 מציינים כי חיזוק נוסף לתיק התקבל משקריו של הנאשם במהלך חקירה.

בעדותה ציינה הילדה את השכונה המסוימת שבה נמצא הבית, אליו הוביל אותה קסוטה, לפי כתב האישום. אולם בחקירה, כאשר החוקר שאל אותו: “איפה עבדת?” – הוא התעקש: “עבדתי רק בבית הספר, לא עבדתי בשום מקום אחר”.

בהמשך פנה למשטרה מעסיקו על מנת לתת עדות אופי לטובתו. אלא שמעדותו התברר כי הנאשם עבד בשכונה שבה, לפי עדות הילדה, התרחשה ההתעללות.

לאחר שעמתו את קטוסה עם המידע, הוא הודה כי עבד בשכונה.

לפי חדשות 12, המיקום של השכונה אינו ההתאמה היחידה: מבנה הדירה, הסדינים והאופן שבו עולים לדירה תואמים את עדותה. התיאור שלה את הדירה אומנם לא מדויק, אך הוא ככל הנראה מצביע, לדעת גורמי החקירה, על יותר מצירוף מקרים.

בשלב זה בוצעה למחמוד בדיקת פוליגרף: התקיימו שתי הרצות, ובכל אחת הוא נשאל שלוש שאלות לגבי מעשיו. הראשונה הסתיימה ללא ממצאים ואילו בשנייה הוא נמצא דובר שקר. הבדיקה אומנם אינה קבילה בבית המשפט, אך נלקחה בחשבון בקבלת ההחלטה על הגשת כתב האישום.

למה החקירה נפתחה מחדש?

בחדשות 12 מציינים, כי לאורך החקירה התיק לווה על ידי תובעים מנוסים, שעדכנו גם את בכירי התביעה הצבאית.

כשכתב האישום הוגש ביום ראשון בתביעה הצבאית סברו כי השילוב בין עדותה המהימנה של הילדה, השקר של קטוסה והראיות התומכות הנוספות כמו הבדיקה הרפואית והפרטים התואמים בזירה, מבססים סיכוי סביר להרשעה.

הפרקליט הצבאי הראשי אומנם לא היה מעורב, אך הגשת כתב האישום בראשון התבצעה על דעתם של בכירי התביעה הצבאית.

אחרי הגשת כתב האישום – כאשר התעוררו סימני שאלה רבים, כפי שהוצגו לראשונה באתר חרדים 10 – התרחשו שני שינויים מהותיים: הוחלט למצות את החקירה לכיוון של שניים או שלושה אנשים נוספים שאותם הילדה תיארה ואמרה שהחזיקו אותה במהלך ההתעללות. המטרה: להבין טוב יותר מה קרה בזירה.

כמו כן, בימים האחרונים התקבל מידע חדש על כיוון חקירה חדש שאינו קשור לאירוע הספציפי: אם המידע יתאמת יש לו משמעות לגבי התיק. לאחר שעניינים אלו יתבררו תתקבל ההחלטה כיצד להמשיך.

אמש אמר סגן אלוף (מיל’) עו”ד רונן קצף, לשעבר התובע הצבאי הראשי באיזור השומרון מטעם הפרקליטות הצבאית, בראיון לבן כספית ואריה אלדד ברדיו 103fm: “פורמלית, אומרים לנו שפותחים את התיק כדי לבדוק מעורבותם של אנשים נוספים, אבל ביני לבינך, אני מעריך שיש חשיבה מחדש על החקירה הזאת”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות