הפחד מתקיפה: 17 אלף התפנו מצפון הרצועה למחנות אונר”א

מנהלי מחנות הפליטים של האו"ם מדווחים על נהירה של אלפי פלסטינים מחשש לתקיפת צה"ל • אחרי חצות: שתי רקטות נורו לעבר נהריה והגליל המערבי מלבנון; צה"ל השיב אש • יותר מ-40,000 חיילי מילואים גויסו עד כה • שיא בטווח השיגורים: רקטה מעזה נחתה בשטח פתוח ליד חיפה
שי ויספיש
ט"ו תמוז התשע"ד / 13.07.2014 10:29

האזהרות עושות את שלהן: לפחות 17 אלף פלסטינים תושבי צפון עזה נטשו את בתיהם ונמלטו אל מחנות אונר”א – סוכנות הסעד לפליטים פלסטינים של האו”ם.

הגירת התושבים מגיעה בעקבות אזהרות צה”ל בימים האחרונים, כי מי שנותר בביתו מסכן את חייו ואת חיי בני משפחתו.

שתי רקטות נורו אחרי חצות של ליל שני לעבר נהריה ויישובי הגליל המערבי. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. צה”ל השיב בירי ארטילרי מאסיבי של עשרות פגזים לעבר מקור הירי, שבוצע מלבנון. כל הרקטות נפלו בשטחים שאינם בנויים.

 בתוך כך, לפחות 25 רקטות נורו בראשון בערב בתוך מספר דקות אל עבר יישובי הדרום, ובמיוחד אל עבר העיר אשדוד. מערכת כיפת ברזל יירטה לפחות 9 מהן יורטו מעל אשדוד, באיזור קריית מלאכי ושדרות. 

כמו בכל יום מאז פתיחת המבצע, הגבירו המחבלים את הירי לקראת השעה 20:00 ואזעקות נשמעו מעוטף עזה ועד ירושלים ומודיעין עלית.

 רקטת קסאם שנורתה מעזה פגעה בקו החשמל המוליך לחאן יונס ודיר-אלבלח, 70,000 פלסטינים נותרו בלי חשמל.

שרי הקבינט התכנסו לדיון בנוגע להמשך הפעילות במבצע ‘צוק איתן’, והחליטו להמשיך במאמצים להביא לפירוז הרצועה מטילים.  

מוקדם יותר, בשעות אחר הצהריים, אחרי שבמהלך היום כוון הירי בעיקר אל יישובי הדרום, התרחב טווח האש עם מטח של רקטות שנורה על גוש דן, השרון וחיפה. אזעקות הופעלו בין היתר בירושלים, בבני ברק, בתל אביב, ברמת גן, בראשון לציון, ברעננה ובפתח תקווה. דובר צה”ל הודיע כי שתי רקטות יורטו בידי מערכת ‘כיפת ברזל’ בתל אביב. אזעקות נשמעו גם באזור השרון והגליל המערבי – כולל בערים חיפה ונהריה. 

רקטה ארוכת טווח התפוצצה בשטח פתוח ליד חיפה – הטווח הכי רחוק עד כה שהצליח חמאס לשגר. בנהריה דווח על אזעקה, אולם מדובר ככל הנראה בהתרעת שווא.

חלק מטיל נפל בפתח בניין בראשון לציון, סמוך ממש לבלוני גז, ולמרבה הנס לא גרם להתפוצצות.

צה”ל גייס כבר יותר מ-40,000 חיילי מילואים מתוך 48,000 שאישר הקבינט לגייס. חיילי המילואים יחליפו את הכוחות הסדירים שמתארגנים ללחימה בעזה.

מוקדם יותר, בשעות הצהרים, נפגעו שני בני אדם באשקלון: נער כבן 16 נפצע באורח בינוני-קשה ואדם נוסף, כבן 60, נפצע באורח קל. השניים פונו לבי”ח ברזילי. השניים נפצעו ממטח רקטות שנורה לעבר אשקלון – אחת מהן התפוצצה בלב העיר. כיפת ברזל יירטה שתי רקטות נוספות.

שמעון לוגסי, ראש סניף אשקלון של איחוד הצלה, אמר: “מדובר ברקטה שנחתה סמוך לבניין והנער נפגע מההדף ורסיסי הרקטה. לאחר טיפול רפואי ראשוני שקיבל מחובשי איחוד הצלה בזירה, הוא פונה להמשך קבלת טיפול רפואי בבית החולים”.

בתוך כך, האולטימטום שהציב הבוקר צה”ל לתושבי צפון רצועת עזה להתפנות מבתיהם, לקראת תקיפה – פג בשעה 12:00 בצהריים. על פי דיווחים מעזה, אלפי פלסטינים מצפון רצועת עזה התפנו למתחמים של אונר”א, אך משרד הפנים של חמאס קרא להם לשוב מיד לבתיהם ולא להיענות לקריאות צה”ל.

בכרוזים שהפיץ חיל האוויר התריע חיל האוויר לתושבים להתפנות מהאזור שמשוגרות ממנו רקטות לישראל בבית לאהיא. מסר דומה הועבר לתושבי האזור גם בהודעות מוקלטות ובמסרונים.

wpid-img-20140713-wa0043.jpg

כוחות מיוחדים פועלים ברצועה

צה”ל הרחיב הבוקר את פעילותו במסגרת מבצע “צוק איתן” ובמקביל להפצת עשרות אלפי כרוזים הקוראים לאוכלוסיה האזרחית בבית להיא ובסגעייא להתפנות מבתיהם, מפעיל הצבא גם כוחות מיוחדים ברצועת עזה.

קצין בכיר בצבא אומר, כי צה”ל פועל בשיטות שונות וכי הצבא מפעיל מגוון כוחות כדי להגיע למצבורי הרקטות ארוכות הטווח.

הקצין מתייחס גם לפעולת השייטת של חיל הים הלילה במהלכה פשט הכוח על מתחם רקטות ברצועה ואומר כי זו פעולה מורכבת אבל הכרחית.

ארבעה לוחמי שייטת 13 נפצעו אמש (שבת) באורח קל במהלך פשיטה על מתחם משגרים ברצועת עזה, ממנו נורו רקטות ארוכות-טווח לעבר ישראל. הלוחמים נתקלו באש מחבלים והשיבו בירי. הם הועברו לאשפוז בישראל.

פצוע, רקטה, פינוי, אמבולנס

הלוחמים ניסו לנחות על חוף אל-סודניה שבצפון רצועת עזה. עם הכניסה של הכוח למתחם נתקל הכוח בהתנגדות של חמושים, ובקרב שהתפתח נעשה שימוש בנשק כבד. מסוקי קרב של חיל האוויר ומטוסי F-16 הוקפצו לאזור. עם הנסיגה לאחור וסיום הפשיטה תקפו כלי הטיס את המתחם. על פי כמה דיווחים, שלושה מחבלים נהרגו בחילופי האש.

כמה נהרגו ברצועת עזה?

דובר צה”ל פרסם היום נתונים ולפיהם מתחילת המבצע בוצעו כ-1,320 תקיפות ברחבי רצועת עזה. בין היתר הותקפו 750 משגרים, 130 מפקדות, 163 מוקדים החשודים כפתחי מנהרות, 64 מחנות אימונים ו-34 מוסדות שלטון.

על פי דיווחי משרד הבריאות הפלסטיני נכון לשעות הצהרים, 164 בני אדם נהרגו בתקיפות צה”ל, ויותר מ-1,000 איש נפצעו.

אנשי מגן דוד אדום טיפלו ביום החמישי למבצע ב-44 בני אדם, מתוכם 5 פצועים, 14 שנפצעו בדרכם לממ”ד ו-21 נפגעי חרדה. מתחילת המבצע טיפלו כוחות מד”א ב-208 בני אדם.

כמה דקות לפני השעה 06:00 בבוקר שוגרו רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל, 3 מהן יורטו בשמי רמלה ועוד אחת מעל אשדוד.

בין השאר, נשמעו אזעקות בנמל התעופה בן גוריון, במודיעין עילית, בבית דגן ובצריפין, ברחובות ובנס ציונה, בראשון לציון ובאשדוד, ביד מרדכי ובכמה מיישובי עוטף עזה.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אחלה כתב
    13/07/2014 11:57
    אוהב
  1. אני חייב לציין שהכתב שי ויספיש תמיד מעלה את כל החדשות ראשון,
    כותב בצורה יפה וברורה,כתבה אמיתית ומדויקת.
    אחלה כתב,בהצלחה !

    • noko   13/07/2014 13:49

      מצטרפת לנ”ל…

  2. אבל
    13/07/2014 23:20
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. בירושלים עדיין לא שמעתי אזעקה היום