‘נחש עקץ אותי’ I בשביל הנחשים כבר אביב: יונתן הקטן ניצל מצפע

יונתן בן ה-4 הגיע לחדר מיון לאחר שהוכש על ידי נחש ארסי. צוות חדר המיון העניק ליונתן טיפול מהיר ואפקטיבי של תרופת אנטי סרום - ולאחר שהתאושש שוחרר יונתן לביתו • מומחה ביחידה לטיפול נמרץ ילדים במרכז הרפואי קפלן: אנו נמצאים בתקופה בעייתית מבחינת הנחשים
חיים טוויל
כ"ד אדר ב' התשע"ט / 31.03.2019 12:57

יונתן בן ה-4 הגיע בשבוע שעבר לחדר המיון במרכז הרפואי קפלן, לאחר שהוכש ברגלו הימנית על-ידי נחש מסוג צפע ארצישראלי בחצר בית המשפחה במושב באיזור השפלה.

צוות חדר המיון העניק ליונתן טיפול מהיר ואפקטיבי של תרופת אנטי סרום והעביר אותו להמשך טיפול והשגחה ביחידה לטיפול נמרץ. לאחר שהתאושש שוחרר יונתן לביתו.

אמו של יונתן סיפרה כי הם הגיעו לבית המשפחה בשעות הצהריים ביום שישי לפני כשבוע, ויונתן הלך לשחק בחצר הקדמית.

“לפתע שמעתי אותו צועק ‘נחש עקץ אותי’ והוריד את הגרב ברגל ימין ומיד ראיתי את סימני ההכשה.

”נסענו מיד לבית חולים קפלן, החלו תסמינים של ההרעלה עם רגל נפוחה, חולשה כללית והקאות”, היא תיארה, “במיון קיבל אותנו צוות מדהים ורגיש שזיהה את ההכשה והחל בתהליך מציל חיים בחדר הלם הכולל אנטי סרום. הם הרגיעו אותנו ונתנו לנו הרגשה שאנחנו בידיים בטוחות הן בחדר המיון והן בטיפול נמרץ”.

ד”ר מיכאל צ’יגרינסקי, מומחה ביחידה לטיפול נמרץ ילדים במרכז הרפואי קפלן: “יונתן הגיע בהכרה מלאה עם רגל נפוחה מאוד וסימנים סיסטמיים של הכשה כגון הקאה, חולשה וכאבי בטן. הוא קיבל בזמן ובמקום טיפול רפואי הכולל זריקת אנטי סרום והועבר ליחידה לטיפול נמרץ כללי להמשך מעקב סימני נשימה ובדיקות קרישת דם”.

הוא הוסיף: “לשמחתנו, התפשטות הארס נעצרה והוא התאושש יחסית מהר בזכות הטיפול המידי במיון. ההשלכות של אי הגעה מהירה לבית החולים עלולות להיות מסכנות חיים, לכן במקרה של חשד להכשה יש להפסיק כל פעילות ולהגיע מיד לחדר המיון הקרוב”.

ד”ר צ’יגרינסקי מזהיר כי אנו נמצאים בתקופה בעייתית מבחינת הנחשים משום שבתקופה זו הם מתחילים להתעורר משנת החורף והם מאוד עצבניים ורעבים ומלאי ארס, ועל כן יש לנקוט משנה זהירות.

“אזור השפלה מאופיין בנחשים רבים, בפרט במקומות עם שטחים פתוחים כגון מושבים, קיבוצים ואזורים חקלאיים. יש להקפיד על ערנות רבה, לא לצאת בלילה לסביבה חשוכה עם קוצים, ובפרט במקומות בהם ישנם מקורות מים וקרירות בעונה זו”.

אלו ה’דגלים האדומים’ שיעידו שמדובר בהכשת נחש:

שקיעה במצב ההכרה.
תחושת מחנק הולכת וגוברת.
תחושת בלבול.
סימנים מחמירים באזור ההכשה, כגון: אודם, בצקת, שינוי בגוון העור.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות