זה יקרה בעוד שבועיים? הסוד שמסתתר מאחורי הקידושים של גנץ

האם היחס המיוחד שהעניק רבו של 'כפר אחים', בקריאת המגילה ליו"ר 'כחול לבן', פגע בתושב אחר של הכפר - השר ישראל כץ • כץ, שומר מסורת המקפיד להגיע בשבתות ובחגים אל בית הכנסת, כמובן, מכחיש • שרי רוט על קרב מרתק שמתרחש ערב הבחירות לכנסת ה-21 בכפר קטן בדרום
כ"א אדר ב' התשע"ט / 28.03.2019 15:01

1.

בחב”ד מנסים בכל מערכת בחירות לעצור את הניסיונות לשרבב את שם החסידות לפוליטיקה, אבל החב”דניקים בכפר אחים מצאו עצמם לאחרונה מעורבים עד צוואר, בלי שיתכוונו לכך, במשחק הפוליטי.

הייתם מאמינים שלשני המתחרים המרכזיים בבחירות – הליכוד וכחול לבן – יש נציגות מרשימה בכפר הקטן שבדרום, שאילולי כך יש מצב שלעולם לא הייתם שומעים את שמעו?

גולת הכותרת הייתה בפורים האחרון.

כמו בכל שנה, הגיע בני גנץ לקריאת המגילה ולשמחה שעורך הרב שלמה ליפש, חסיד חב”ד, המכהן כרב הכפר. הרב קיבל את יו”ר כחול לבן בכבוד גדול, כפי שכל חב”דניק מקבל כל אדם בכל עת וזמן. אבל מי שהיה במקום טוען שהכבוד הפעם היה קצת יותר מודגש. בכל זאת, במועמד לראשות הממשלה.

בכל שנה יחס כזה  היה עובר ללא שום שימת לב מיוחדת. אבל השנה, הייתה לכך משמעות. זה אפילו פגע, כך טוענים ותיקי הכפר, באחד מהתושבים האהובים: שר התחבורה ומ”מ שר החוץ ישראל כץ.

כץ, שומר מסורת המקפיד להגיע בשבתות ובחגים אל בית הכנסת, כמובן, מכחיש. הוא טוען כי בכלל היה בפגישה עם ראש הממשלה, ראש ממשלת יוון, ומזכיר המדינה האמריקני בירושלים, ולכן נבצר ממנו להגיע לקראית המגילה, כבכל שנה.

2.

דווקא בשבוע בו התמקדו הכול בגמגום של בני גנץ, ובהופעותיו הכושלות, בלשון המעטה, בתקשורת, כדאי להציב פוקוס על עוד קווים בדמותו.

הקשרים בין משפחת ליפש החרדית לבני גנץ לא החלו בבחירות האחרונות. זאת, כדי שלא תחשבו שמישהו מיהר לעלות על העגלה הפוליטית בזמן ובעיתוי הנכון.

הסיפורים שנציג כאן  נשזרו כבר לפני כתשע שנים, בכתבה נרחבת שפורסמה במגזין ‘כפר חב”ד’, אבל מתהלכים בישוב מפה לאוזן.

כבר בחורף 2011, דיברו די בקול על הקשרים של הרמטכ”ל הנבחר, בני גנץ, לחב”ד. כבר אז היו מי שכינו את הרב ליפש, “רבו של גנץ”.

גנץ עצמו ספג בבית הוריו הרבה חמימות למסורת. בשנת תשנ”ט, כשהחל הרב שלמה ליפש לכהן כרב המקום, החלו להיווצר הקשרים החמים בין השניים.

נחום גנץ ז”ל, אביו של בני, הכיר את חב”ד עוד מתקופת עבודתו כמנהל המחלקה להתיישבות בסוכנות היהודית. במסגרת תפקידו ביקר לא אחת בכפר חב”ד וגם סייע למקימיו.

הרב ליפש נוהג לכנותו “החב”דניק של המשפחה”. ולא בכדי. נחום האבא נוהג היה בימי חודש אלול לצאת אל היישוב הסמוך – באר טוביה, כדי לתקוע שם בשופר בבתי הספר ובגני הילדים.

כשקודם בני הבן לדרגת תת-אלוף כבר התגורר בראש העין, אבל אבא נחום ביקש ממנו ‘לעשות קידוש’ לכבוד הרגע המרגש בכפר אחים. וכך אכן היה. מאז, בכל קידום שלו בתפקיד, בני עצמו כבר ערך קידוש, מבלי שאבא נזקק לבקש. קידוש, פלוס השתתפות בכל התפילה.

צילום: באדיבות כפר חבד

כך, למרות שעזב את כפר אחים, המשיך גנץ לשמר את הקשרים ‘הרוחניים’ המיוחדים שלו עם המקום, ועם רב הכפר.

עם פטירת האבא, המשיך בני גנץ את המסורת. מעת לעת הוא מגיע ליישוב בחגים ובשבתות, יושב על מקומו של אביו בבית הכנסת, ובעצם ירש את הכינוי של אבא, ‘הרב של המשפחה’. לזכרו של האב נוהגת משפחת גנץ לתרום מידי שנה מגילות ומשלוחי מנות למתפללי בית הכנסת. הם אף רכשו מגילה מהודרת עבור בית הכנסת.

הנה עוד סיפור (מ’כפר חב”ד’): היה זה בהגיע בנו של גנץ למצוות. אביו הביא אותו בכל יום שישי מראש העין עד לכפר אחים, מרחק של עשרות קילומטרים, כדי שילמד שם את קריאת ההפטרה אצל הרב ליפש. גנץ היה יושב בבית הרב בעת השיעור, וגם לאחריו מדבר עם הרב בדברי תורה וחסידות.

כשנבחר לתפקיד הרמטכ”ל, לפני כ-9 שנים, נצפה בבית הרב ליפש כשהוא מניח תפילין. השניים שוחחו אז על השוויון בנטל. כמה אקטואלי בימים אלו, כשהוא מתמודד במפלגה שחברה ליאיר לפיד, האיש והשוויון בנטל.

3.

די משעשע המצב של כפר אחים בימי המירוץ לכנסת ה-21.

מצד אחד, תושב הכפר הוא ישראל כץ. בשר מבשרו של המקום, המקיים בכל שנה עלייה לרגל ענקית של פעילים ותומכים לסוכתו המוקמת בחצר ביתו. כץ נולד בכפר כ-4 שנים לפני בני גנץ, באותו מקום בדיוק.

במי מבין השניים יבחרו התושבים? מעניין יהיה לראות. בינתיים, ברחבי המושב פזורים שלטים של הליכוד וכחול לבן.

עוד אנקדוטה משעשעת הקשורה ביחסים בין השניים: עוד לפני שהוכרז על בחירתו של גנץ לתפקיד הרמטכ”ל, כבר רמז השר כץ, כשהגיע לתפילת השבת בבית הכנסת, כמו בכל שבת, כי או-טו-טו יוכלו התושבים לשמוח. הוא רמז בכך למינוי הצפוי של בן הכפר לתפקיד היוקרתי.

צילום: באדיבות המצלם

חודשים אחדים קודם לכן, כשהממשלה הודיעה על מינויו של יואב גלנט לתפקיד, הודיע גנץ על פרישתו מהצבא – וכנהוג אצלו, גם ערך קידוש, לכבוד פרישה.

אלא שהרב ליפש אמר לו אז: ‘בקרוב תערוך עוד קידוש’.

וכך היה.

לחרדים המכירים את גנץ ואת דעותיו קצת קשה לעכל שהוא יפעל נגד החרדים אם וכאשר ייבחר לתפקיד כלשהו. הם מודעים לכך שהוא חבר ליאיר לפיד, אבל זה ‘לא מסתדר’ להם. ימים יגידו, האם הם צודקים.

ימים יגידו גם, האם הקרבה של הרב ליפש, תסייע לציבור החרדי ביום פקודה, אם וכאשר יגיע.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות