ממקימי קהילת המודיעין: השר בכיר המוסד לשעבר רפי איתן הלך לעולמו

בכיר שירותי המודיעין, שפיקד על מבצע לכידתו של אדולף אייכמן - נפטר בשבת בגיל 92 • עמד בראש מפלגת הגימלאים וכיהן כשר הממונה על ענייני הגמלאים בממשלת אולמרט
חרדים 10
ט"ז אדר ב' התשע"ט / 23.03.2019 20:23

לוחם הפלמ”ח, איש קהיליית המודיעין, ויו”ר מפלגת הגמלאים, השר לשעבר רפאל (רפי) איתן נפטר היום (שבת) בגיל 92.

הערב, בית החולים איכילוב הודיע על “פטירתו בשיבה טובה של השר ובכיר קהילת המודיעין רפאל רפי איתן בגיל 92. המשפחה מודה לבית החולים על הטיפול המסור”.

במאי 2006, לאחר הבחירות לכנסת ה-17, הוביל את הצטרפות מפלגתו לקואליציה בראשות מפלגת קדימה.

במסגרת ההסכם שנחתם בין המפלגות מונה לשר לענייני גמלאים בממשלה החדשה בראשות אהוד אולמרט. בבחירות לכנסת ה-18 בשנת 2009 לא עברה מפלגת גיל את אחוז החסימה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לאיתן: “רעייתי שרה ואני אבלים יחד עם עם ישראל כולו על פטירתו של יקיר האומה רפי איתן ז”ל. רפי היה מגיבורי שירותי הביון של מדינת ישראל באינספור פעולות למען ביטחון ישראל. הוא נטל חלק בלכידתו של הצורר הנאצי אדולף אייכמן והבאתו למשפט צדק בישראל בירושלים.

“במהלך השנים נטל חלק בחיים הציבוריים, היה שר בממשלת ישראל ופעל להחזרת הרכוש היהודי שנלקח בשואה. הוא היה ידיד אישי קרוב של משפחתנו. לא היה שני לו בחוכמה, בשנינות ובמחויבות אין קץ לעם ישראל ולמדינתנו. אנו מבכים את לכתו”.

ראש שירות הביטחון הכללי, נדב ארגמן: “פועלו של רפי איתן ז״ל שזור בימיו של שירות הביטחון הכללי ובימיה של מדינת ישראל.

“רפי, שהיה ממקימי אגף המבצעים בשב”כ, הוביל והשתתף בעשרות מבצעים פורצי דרך שישארו עלומים עוד שנים רבות. אומץ ליבו, ערכיו וצנעת דרכו, כמגן ולא יראה – היא דרכנו ומורשתנו.

“אנו כואבים את לכתו וגאים להיות ממשיכי דרכו. יהי זכרו ברוך”.

נשיא המדינה ראובן ריבלין ספד לאיתן: ״הלך מאיתנו לוחם אמיץ שתרומתו לביטחון מדינת ישראל עוד תילמד דורות רבים. רפי היה לוחם בנשמתו, דבק במשימה ובאמת שלו. אנו מרכינים היום ראש לזכרו ונפרדים ממנו בעצב וברגשי תודה והערכה עמוקים על כל פועלו למען העם והמדינה”.

איתן ז”ל נולד בקיבוץ עין חרוד בשנת 1926 בשם רפאל הנטמן.

בילדותו עבר עם הוריו לרמת השרון. אמו ואביו עלו לארץ מרוסיה. לאחר שסיים את לימודיו בבית הספר העממי ברמת השרון, עבר לתיכון החקלאי בקיבוץ גבעת השלושה.

רפי ז”ל נישא למרים פלד, אלמנתו של יאיר פלד, מפקד סיירת צנחנים שנרצח על ידי בדואים בנגב, וביחד הם גידלו את בתה של פלד, שנולדה לאחר מותו. לשניים נולדו עוד שני בנים.

איתן התנדב בפלמ”ח, עבר הכשרה כלוחם, עשה קורס מפקדי כיתות וקורס מפקדי מחלקות. כחלק משירותו השתתף איתן בשחרור מעפילי עתלית, במבצע ליל הגשרים ובהתנקשות בשני טמפלרים בשנת 1946, שנועדה להרתיע את חברי קהילת הטמפלרים מלהגיע לארץ.

באחת מהפעולות לקליטת מעפילים שבהן השתתף, התפוצץ לידו מוקש ומאז היה איתן חירש כמעט לגמרי ונעזר במכשירי שמיעה. איתן נפצע שוב במהלך שירותו בפלמ”ח – הוא נפצע קשה ברגליו ורסיסים נותרו בגופו.

איתן שירת בשב”כ ובמוסד ושימש מפקד היחידה המבצעית המשותפת של שני הארגונים. בין השאר, היה מופקד על מבצע לכידתו של הצורר הנאצי אדולף אייכמן בארגנטינה, שנשפט והוצא להורג בישראל.

עמד גם בראש הלשכה לקשרי מידע, גוף ביון ישראלי שפעל במסגרת משרד הביטחון, והיה איש מפתח בפרשת הריגול של יונתן פולארד שנלכד בשנת 1985 על ידי ה-FBI.

בעקבות לכידתו של פולארד וחשיפת הפרשה, נאלץ איתן לפרוש מקהילת המודיעין.

כאיש מודיעין, נקשר שמו של איתן לפרשיות סודיות שונות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות