איך בית דין כפה גט על אמריקני ולמה הבעל פצח בשירה וריקודים

הבעל החרדי הבטיח לאישתו - שניהם אזרחי ארצות הברית ואינם אזרחי ישראל, כי לעולם לא יתן לה גט • אלא שאז הוא הגיע לביקור בארץ, נעצר - ואחרי דיונים וערעורים הגיעו הצדדים להסכמות • האישה הובהלה במהירות ארצה, והבוקר היה בבית הדין מחזה שלא זכור מעולם
יוסף גרינבוים
י"ב אדר ב' התשע"ט / 19.03.2019 15:28

מדובר בזוג אמריקנים, תושבי מדינת ניו יורק – שניהם אזרחי ארצות הברית ואינם אזרחי ישראל.

לאחר שנים ספורות של נישואין, יחסיהם עלו על שרטון ומזה כארבע שנים בני הזוג אינם חיים יחד. בני הזוג משתייכים לקהילה חרדית, כאשר הבעל – שהוא כהן – הודיע שלא ייתן גט לאשתו לעולם, כיוון שלא יוכל להתחתן עמה שוב לאחר מכן, במידה ויחפצו לחזור.

בבתי הדין בארצות הברית והקהילות השונות ניסו, באמצעים שונים, להפעיל לחצים על הבעל – אך ללא הועיל: הבעל עמד בסירובו, והודיע בתקיפות כי לעולם לא ייתן גט לאשתו.

במקביל, האישה שכרה את שירותי הטוען הרבני מרדכי שיינין, שפנה לבית הדין הרבני בתל אביב – להרכב בראשותו של אב”ד הרב שלמה שטסמן, ובית הדין הפנה את התיק לטיפול אגף העגונות בראשות הרב אליהו מימון.

לפני שנה הגיע הבעל לטיול של שבעה ימים בארץ ישראל, ובין היתר נועד עם רבנים הקשורים לקהילה אליה הוא משתייך. אגף העגונות הצליח לאתר את האיש באמצעות חוקר פרטי, ובמהלך שהותו בישראל נמסר לו זימון לדיון בבית הדין הרבני בתל אביב, יחד עם צו עיכוב יציאה מהארץ.

למרות זאת החליט הבעל להגיע לנתב”ג ולנסות לחמוק מגבולות הארץ, ללא היתר. בפעילות משותפת של אגף העגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים, רשות המעברים ומשטרת הגבולות נעצר האיש בשדה התעופה והושם בכלא מעשיהו.

לאחר שלושה ימי מאסר, ולאחר שכל הניסיונות לשכנעו במהלך שהותו בכלא העלו חרס – והוא עמד בסירובו לתת גט, הגיע הבעל לדיון כשהוא מגובה בעורך דין מטעמו.

פרקליטו טען בפני הרכב הדיינים כי לבית הדין אין סמכות לדון בעניינו שכן שני בני הזוג אינם אזרחים ישראלים.

הרכב בית הדין פתח בסדרת דיונים בנושא, במהלכם נכנס לתוקפו החוק הקובע כי בידי בית הדין סמכות לדון בעניינים של בני זוג יהודים, גם אם אינם אזרחים ישראלים, שיש להם זיקה למדינת ישראל.

עורך דינו של הבעל ערער שלוש פעמים על החלטה זו לבית הדין הגדול לערעורים בירושלים, אשר נדחו על ידי בית הדין, ואף פנה לבג”ץ בשתי עתירות – אשר גם הן נדחו על ידי בית המשפט העליון על הסף, ולאחרונה הגיש עתירה שלישית נוספת.

בשלב זה החליט הדיין הרב שטסמן להעביר את התיק לטיפולו של הרכב אחר בהמלצת אגף עגונות החליט נשיא בית הדין הרבני הגדול הרב לאו להעביר את התיק לטיפולו של הרב דניאל אדרי אב בית דין בחיפה.

לאחר כארבעה דיונים בבית הדין ביום שישי האחרון הגיעו הדיינים להסכמות בין הצדדים ואגף עגונות התבקש להבהיל במהירות את האישה אל הארץ.

במוצאי שבת המריאה האישה מארצות הברית, והבוקר במחזה שכמותו לא זכור לעובדי ודייני בית הדין הרבני ניתן בשעה טובה הגט לאישה.

נתינת הגט התבצעה על ידי הבעל בשירה וריקודים שאליהם הצטרפו גם דייני בית הדין, עורכי הדין ועובדי בית הדין בחיפה – כולל הסרבן ופרקליטו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות