שקד ו’המהפכה המשפטית’: ‎הכנסת תבחר השופטים, הגבלת היועמ”שים

שרת המשפטים ציגה את עיקרי המהפכה המשפטית שהיא מתכננת בקדנציה הבאה שלה: העברת פסקת ההתגברות, שימוע ציבורי לשופטי עליון - והגבלת סמכויות היועצים המשפטיים
חרדים 10
י"א אדר ב' התשע"ט / 18.03.2019 11:30

שרת המשפטים איילת שקד הציגה הבוקר (שני) את ‘תכנית מאה הימים’ שלה למהפכה במערכת המשפט, אותה תבקש ליישם מיד לאחר הבחירות לכנסת ה-21.

“אחרי הבחירות נציע לבטל את הוועדה למינוי שופטים, למנות שופטים באישור הכנסת והממשלה, לחוקק את פסקת ההתגברות ואת חוק היועמ”שים”, הצהירה.‎

בפתח דבריה תקפה שקד את מערכת המשפט, את האקדמיה ואת השמאל, ואמרה כי השופטים הפכו ל”כוח עולה” בדמוקרטיה הישראלית:  “לפני כמעט ארבעים שנה, התחוללה הפיכה במדינת ישראל. זו הייתה הפיכה שקטה. הפיכה מסוג חדש – ללא טנקים ומטוסים, ללא דם ברחובות ובלי לקחת שבויים. וליתר דיוק – דווקא נלקח שבוי. השבוי היה הציבור הישראלי.

“בית המשפט העליון הפך לפוסק עליון בענייני מדיניות. במקביל, באופן טבעי, התעצם כוחם של היועצים המשפטיים. ייעוץ לקידום מדיניות הפך לייעוץ לסיכול מדיניות. מדיניות שלא אושרה על ידי הייעוץ המשפטי לא זכתה להגנה בבית המשפט העליון. בשם אינטרס ציבורי עמום שנקבע במסדרונות הייעוץ המשפטי, נדחק לפינה האינטרס הציבורי המוחשי שהוגדר בבירור בקלפי.

“הדמוקרטיה הישראלית השתנתה לבלי היכר. העם הפך ללא רלוונטי. את העם החליף המושג המום וחסר המשמעות – הציבור. הציבור הפך לשבוי, ובמקביל באופן בלתי נמנע, חלה ירידה דרמטית באמון הציבור בבית המשפט העליון”.

‎שקד הציגה את המהפכה אותה היא מתכוונת להוביל בכהונתה השנייה כשרת המשפטים, שעיקריה:

• ביטול הוועדה למינוי שופטים לשופטי עליון. במקום זה זאת – שרת המשפטים תביא מועמד לאישור הממשלה ולאישור הכנסת.

• יתקיים שימוע ציבורי לשופטי עליון.

• העברת פסקת ההתגברות במתכונתה המלאה.

• שר יוכל לייצג את עצמו בבית המשפט, גם בניגוד לדעת היועץ המשפטי שלו.

• העברת חוק היועמ”שים – שינוי מינוי היועמ”ש, שיתמנה בהמלצת שרת המשפטים‎.

שקד הבהירה: “בקדנציה הנוכחית, לראשונה בעשרות השנים האחרונות, הציבור הצביע ימין וקיבל ימין. ימין משפטי, ימין כלכלי וימין מדיני. המהפכה הדמוקרטית במערכת המשפט רק התחילה לפני כארבע שנים. אני מקווה שהציבור יבחר להמשיך אותה, ולהשיב את הסמכות לנבחריו. אני מאמינה גדולה בדמוקרטיה, מאמינה גדולה בעם ישראל, ומאמינה גדולה בבחירותיו” .

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות