מדוע התקבלו נכדו של המשפיע החב”די וסבתו אצל הגר”ג אדלשטיין

העסקן ר' דודי פרקש מקראון הייטס, התקבל היום יחד עם אשתו, חמותו ובנו זלמן לייב, שיחגוג בעוד חודש בר מצווה - אצל ראש ישיבת פוניבז' • מה הקשר המיוחד העומד מאחורי הפגישה?
יוסף גרינבוים
י"ד אדר א' התשע"ט / 19.02.2019 13:50

היום (שלישי), התקבל העסקן ר’ דודי פרקש מקראון הייטס, יחד עם אשתו ובנו זלמן לייב, שיחגוג את בר המצווה שלו בעוד כחודש, עם  ראש ישיבת פוניבז’, הגרי”ג  אדלשטיין.

את הפגישה ארגנה סבתו של נער הבר מצווה, גיסא פרינדלנד, אשת המשפיע הגאון החסיד רבי בומי פרינדלנד – בתו של איש מסירות הנפש, רבי זלמן לייב אסטולין זצ”ל, שגם נכחה בפגישה.

הסיבה לפגישה המיוחדת: נער הבר מצווה נקרא על שם רבי זלמן לייב זצ”ל, שהלילה גם חל יום היארצייט שלו – שהיה מורו של הגרי”ג אדלשטיין בילדותו ברוסיה, ותלמידו של אביו – הגאון רבי צבי יהודה אדלשטיין זצ”ל. במהלך כל השנים שמר הגרי”ג על קשר עם מורו, ואף הגיע לבקרו בבית החולים, כאשר אושפז בעת מחלתו.

נער הבר מצווה הגיש להגרי”ג  את הספר ‘גאון וחסיד’ על רבי זלמן לייב,  שכתב ר’ שולם פרינדלנד – ספר שיחולק בתור תשורה בבר מצווה שלו.

הגרי”ג בירך את הנער לכבוד הבר מצווה, והעניק לו בצורה יוצאת דופן ומיוחדת את הספר של אביו ‘ברכת צבי’.

החסיד רבי זלמן לייב אסטולין נולד בעיירה שומיאץ’ – הסמוכה לעיירה חאסלאוויטש – בבילורוסיה.

הוא היה בקי בש”ס ובפוסקים. בעת לידתו נפטרה אמו מרת שרה. אביו ר’ יעקב יצחק לא יכול היה לגדלו לבדו, ולכן מסר אותו לאחות אמו – מרת גיסא בריינא. זו גידלה אותו יחד עם בעלה הרב ישראל נח אסטולין בעיירה שומיאץ’ בה התגוררו. כיוון שלא היו להם ילדים משלהם, השקיעו רבות בחינוכו של האחיין היתום. ר’ זלמן לייב אימץ לעצמו את שם המשפחה של דודו, ומכאן ואילך נקרא שמו “אסטולין”.

רק לעיתים נדירות ראה ר’ זלמן לייב את אביו.

בעת שר’ זלמן לייב היה בן 13 לערך, החל ללמוד אצל הרב צבי יהודה אדלשטיין, וכתמורה לימד ר’ זלמן לייב את ילדי משפחת אדלשטיין גמרא, רש”י ותוספות.

במשך ארבע שנים למד ר’ זלמן לייב עם הרב אדלשטיין, כאשר כל משך זמן הלימוד היה ר’ זלמן לייב עומד על רגליו. בתקופה זו סיימו ללמוד יחד את כל הש”ס.

בשנת תשכ”ו הצליח לצאת מעבר ל’מסך הברזל’ של רוסיה, ועלה לבני ברק. הוא נפטר ביום חמישי, ט”ו באדר ראשון תשס”ה, בגיל 92.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הרב זלמן לייב אסטולין
    20/02/2019 11:12
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. היה גיסו של מגיד המישרים הנודע הרה”ג יעקב גלינסקי זצ”ל

  2. הרב זלמן לייב אסטולין
    20/02/2019 13:00
    יודע כמה דברים
  3. היה גיסו של מגיד המישרים הנודע הרה”ג יעקב גלינסקי זצ”ל