‘החייתי בלי שהיה סיכוי, תנו כסף והיא תתעורר’: השיטה של הרב ברלנד נחשפת

תחקיר קשה של 'חדשות 12' חשף כיצד מנהיג 'שובו בנים', שהורשע וישב בכלא, מגיע לבתי חולים ומנצל מצוקה של משפחות שקרוביהן במצב של מוות מוחי • ההתחייבות להקים לתחייה תמורת 20 אלף שקלים, אפשרות ל'ברכה מרחוק', והסירוב "לברך" אם הכסף יגיע רק אחרי שהחולה יתעורר
חרדים 10
י"ט שבט התשע"ט / 25.01.2019 02:56

תעשייה של כסף, ברכות והבטחות שווא: תחקיר של ‘חדשות 12’ חושף דפוס פעילות מטריד של הרב אליעזר ברלנד, מנהיג קהילת ‘שובו בנים’, המגיע לבתי חולים ומנצל את מצוקתן של משפחות שקרוביהן במצב של מוות מוחי.

על פי התחקיר של העיתונאי יואב אבן, מנהיג ‘שובו בנים’ מגיע עם עשרות מאנשיו לבתי חולים ברחבי הארץ, שם הוא פוגש במשפחות שיקיריהם מצויים במצב של מוות מוחי, ומשכנע אותם לתרום עשרות אלפי שקלים – והם, כך על פי ברכתו, יחזרו לחיים.

בני המשפחה, המצויים במצב בלתי אפשרי כמעט, מנסים להיאחז בכל תקווה ובמקרים רבים תורמים את הסכומים העצומים אותם מבקשים הרב ברלנד וחסידיו.

כך למשל א’, שאחיו נפטר מדימום מוחי פתאומי בגיל 45: “הרב ברלנד, במוצאי שבת, נכנס עם התלמידים שלו לתוך המסדרון של בית החולים עם איזה 60 תלמידים. והוא אמר לנו: ‘אתם רוצים שהוא יקום? תנו לי 20 אלף שקל, נעשה פדיון נפש, ועוד שעתיים – הבן אדם הזה קם על הרגליים'”.

א’ הוסיף: “מי במצב כזה יגיד לא? מי שרואה את הצער הזה, יגיד לא? שילמנו לו את הכסף. הוא לקח ואמר עוד שעתיים תתקשרו אלי”.

הברכה לא עזרה, ויומיים לאחר מכן אחיו של א’ הובא למנוחות.

“הרגשנו שהמשפחה מאבדת שפיות, אנשים מבוגרים, שאומרים להם דבר כזה – מה הם יכולים לחשוב? אכפת להם עכשיו כסף?”, אמר. “משלמים, ונכנסים עוד פעם לתקווה”.

וזה לא המקרה היחיד.

בשבועות האחרונים נאספו על ידי ‘חדשות 12’ עשרות עדויות, הקלטות וצילומים, שמתעדים אירועים כאלה בבתי חולים נוספים בישראל.

במהלך הכתבה התראיין סגן מנהל המחלקה לניתוחי לב בבית החולים ‘שיבא’ בתל השומר, פרופסור יעקב לביא, שביקש להדגיש: “לא היה ולו תקדים אחד בעולם, שבו נקבע מוות מוחי, ובן אדם חזר לחיים. כל טענה או הבטחת שווא מטורפת שלכאורה ניתן להפוך את התהליך הזה – היא לא פחות מאשר פשע. פשוט פשע”.

איך זה עובד? השיטה

במהלך התחקיר נערכה שיחה בין תחקירנית של הערוץ עם עוזרו של הרב ברלנד – נתן. התחקירנית סיפרה לו על בת דודה דימיונית המצויה במוות מוחי, והוא הסביר לה כי הפיתרון למקרים מן הסוג הזה הוא כסף, או בלשונו ‘פדיון נפש’.

הרב ברלנד

צילום: Avi Dishi/Flash90

“בדרך כלל הפתרון של הרב הוא פדיון נפש. אתה צריך להוציא דמים. דמים זה הדם, אדם לא יכול להוציא דם; במקום דמים מוציאים נפשות, נפשות זה ממון”.

בהמשך הוסיף נתן שהסכום משתנה לפי “גודל הצרה”.

זמן קצר לאחר מכן קיבלו העיתונאי והתחקירנית שיחת טלפון מנתן שמספר להם כי הרב יוכל לברך אותם תמורת 20 אלף השקלים המובטחים.

בהמשך הוא גם שלח להם הקלטת ווטסאפ בה נשמע הרב ברלנד אומר: היא מיד תתעורר עם תשלום הכסף.

בהמשך מתקיימת שיחת טלפון עם הרב עצמו ושם הוא נשמע אומר בקולו: “שהאבא יפריש 20 אלף שקלים… תביאו תוך שעה 20 אלף שקלים ובאחת בלילה אני אהיה ברמב”ם… תגיד לי, איפה זה? ברמב”ם? בכרמל? איזה בית חולים שתרצו”.

כשהתחקירן המתחזה ל’אביה’ של החולה מקשה כי הרופאים אמרו שהיא מתה מוות מוחי – עונה לו הרב ברלנד באופן ברור: “אני יכול להחיות, כבר החייתי אנשים עם מוות מוחי, ועם שיתוק ועם סרטן, סרטן ממש גם, שכבר לא היה סיכוי”.

הקשר עם עוזרו של הרב ברלנד לא הסתיים גם בשלב הזה. נתן מחייג שוב ואומר: “אני אומר שחשוב להגיד לאבא, אה, פשוט להיצמד לדברים של הרב. הרב אמר לו בשיחה שהרב עשה הרבה דברים כאלה”…

באחד המקרים הציעה בת המשפחה של החולה לתרום לרב, לא 20 אלף שקלים, אלא 200 אלף שקלים, אך התנו זאת בהעברת התשלום לאחר שהחולה תתאושש. אנשי הרב ברלנד, לטענתה, דחו את ההצעה הנדיבה.

פדיונות בגלות

באופן מרתק, גם כאשר מסביר נתן לבני המשפחה כי ייתכן והרב לא יספיק להגיע באותו ערב לבית החולים פיזית ממש, יש להעביר את הכסף והרב יעשה את הפדיון מרחוק: “הוא לא צריך להגיע. איך הרב עשה פדיונות במשך 4 שנים של הגלות, ואני הייתי הגבאי היחידי פה, וכל הכסף הגיע אלי לידיים? איך הרב עשה פדיונות?”

נתן מתכוון לארבע השנים בהם נמלט מנהיג ‘שובו בנים’ מהחוק הישראלי עד שהוסגר לישראל, עמד למשפט, הורשע בביצוע מעשים חמורים בנשים – ונכלא בבית הכלא.

ל"ג בעומר, הרב ברלנד, מירון

צילום: Shlomi Cohen/Flash90

‎מנהיג ‘שובו בנים’ עצמו לא הגיב לתחקיר, אבל מקורביו מסרו ל’חדשות 12′: “ברכותיו ועצותיו של הרב לא עולות כסף. ישנו עניין ידוע לנדור לצדקה בשעת צרה. הרב בעצמו מברך ומתפלל על כל חולה שמזכירים לפניו ואינו מתעסק כלל עם כספים. אם כסף מגיע, זה מחולק מיד לנזקקים. אנו עדים למאות ואלפי סיפורים של אנשים שנושעו מברכותיו של הרב למעלה מדרך הטבע”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות