ירד מהאוטובוס, צעד כמה צעדים, נפל ונפצע. האם זו תאונת דרכים?

הולך רגל שהופתע מרכב שנסע בכביש, אדם שידו נתפסה בשרשרת האופניים, דלת הרכב שנסגרה על ידו של אדם • עו"ד עמיקם חרל"פ על המקרים הלא שגרתיים שיוכרו כתאונת דרכים
עו"ד עמיקם חרל"פ
י"א שבט התשע"ט / 17.01.2019 11:59

אנשים רבים מן הישוב מורגלים לחשוב כי תאונת דרכים, הינה במשמעותה הקלאסית בלבד. כלומר, פגיעה של רכב ברכב, או רכב בהולך רגל, וכתוצאה מכך נגרמו נזקי גוף.

אך הדבר כלל איננו כך.

חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים כולל בתוכו עשרות (אם לא מאות) סיטואציות שונות, שגרתיות ולא שגרתיות, היכולות לזכות בפיצויים לא מבוטלים. חוסר מודעות זו בקרב הציבור גורם לאלפי אנשים מדי שנה (אם לא יותר), להימנע מזכויות רבות המגיעות להם על פי חוק.

אנשים רבים מגיעים למשרדנו לא אחת, כאשר היו בטוחים לחלוטין כי אין כל סיכוי לקבלת פיצוי וכי אין מדובר כלל בתאונת דרכים, ולתדהמתם מתברר להם כי האירוע חוסה תחת החוק, נקרא ‘תאונת דרכים’ – ומזכה בפיצוי.

מציאות זו נובעת, בין השאר, מהעובדה כי במהלך עשרות השנים, מאז חוקק חוק הפיצויים, הגיעו לפתחו של בית המשפט מאות סיטואציות שונות ומגוונות במטרה להכירם כתאונת דרכים.

ואכן, עם השנים מספר לא מבוטל של אירועים, אשר לכאורה נחזים כתלושים לחלוטין מהמילה ‘תאונת דרכים’, הוכרו ככאלה על פי פרשנות החוק והפסיקה, והנפגעים זכו לפיצוי המגיע להם.

רק על מנת לסבר את האוזן נמנה מספר סיטואציות לא שגרתיות – הנחשבות ל’תאונת דרכים’.

טריקת דלת שנסגרת על ידו של אדם – בנסיבות מסוימות, טריקת דלת על אצבע (גם אם הנסיעה תמה), יכולה במקרים מסוימים להיחשב עדיין כחלק מהשימוש ברכב ולהיחשב כתאונת דרכים. ישנם מקרים רבים שכאלו.

למשל, מקרה בו אדם כיוון את מושב הנהג ונטרקה דלת הרכב על כף ידו. ביהמ”ש קבע שמדובר בתאונת דרכים וחברת הביטוח הנתבעת חבה בפיצויו בגין נזקיו בהיותה מבטחת השימוש ברכב.

מקרים אלו חלים אפילו גם לגבי דלת של תא מטען הנטרקת על כף ידו של אדם.

התפוצצות או התלקחות של המנוע – גם אירוע זה, נכנס תחת אחת “החזקות המרבות” בחוק הפיצויים, ויכולה להיחשב כתאונת דרכים. כפי שכתוב במפורש בסעיף 1 לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים: “יראו כתאונת דרכים גם מאורע שאירע עקב התפוצצות או התלקחות של הרכב, שנגרמו בשל רכיב של הרכב או בשל חומר אחר שהם חיוניים לכושר נסיעתו”.

לעומת זאת, אדם שנפגע כתוצאה מפיצוץ מטען חבלני ברכב בהקשר פלילי לא הוכר כתאונת דרכים.

היבהלות מרכב ללא מגע – בניגוד למה שיצפו רבים, גם אם למשל אדם שנסע באופניו בכביש ונבהל מרכב שסטה לעברו, איבד שליטה ונפל, תאונתו הוכרה כתאונת דרכים. הפסיקה קבעה שאין צורך במגע ממש בינו לבין כלי הרכב הפוגע.  כל עוד ניתן להוכיח קשר סיבתי הדוק בין הנפילה לבין תנועת הרכב לאופניים, מדובר בתאונה.

לדוגמה, רוכב אופניים הופתע מרכב אשר יצא מן החניה, ובתגובה הסיט את כידון האופניים שמאלה, התנגש במדרכה והועף מאופניו. ביהמ”ש קבע כי אירוע התאונה עונה להגדרת תאונת דרכים לפי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

עורך דין עמיקם חרלפ

עו”ד עמיקם חרל”פ. צילום: יחצ

גם הולך רגל המופתע מרכב הנוסע בכביש יוכל לקבל הכרה כנפגע תאונת דרכים. למשל, אישה מעדה כתוצאה מרכב חולף אף שלא שהיה מגע בינה לבין הרכב. בבואה לחצות את הכביש, האישה הבחינה לפתע ברכב המתקרב לעברה ובניסיון לחמוק מהרכב, פסעה אחורנית, דרכה על תעלת הביוב הסמוכה אל הכביש ונפלה.

ביהמ”ש קבע כי הוכח הקשר הממשי והמידי והקשר הסיבתי העובדתי והמשפטי הנדרש בין השימוש ברכב לבין הנזק שנגרם.

קריסת גשר על מכונית נוסעת – אדם שנסע ברכב ולפתע קרס עליו הגשר הוכר כתאונת דרכים.

כך לדוגמה ב’אסון גשר שפירים’: בעת שחלף הרכב מתחת לגשר, ובלי שהיה מגע בין המכונית לבין הגשר, קרסו לפתע התומכות הזמניות שתמכו בו, וקורות הבטון אשר נשענו עליהן נפלו על מכוניתו ומחצו אותה. הנהג נהרג במקום. בית המשפט הכיר באירוע כתאונת דרכים המזכה בפיצוי לאחר שקבע כי אירוע הגשר קשור בטבורו לסיכון הטבעי בנסיעה, ואינו אירוע חיצוני המשמש כזירה בלבד.

 מעידה לאחר יציאה מרכב – אדם אשר סיים את הנסיעה, ובמהלך הירידה מהרכב מעד ונפל, יכול להיות מוכר כתאונת דרכים וזאת למרות שהסתיימה הנסיעה ואף הרכב כבוי.

 כך למשל אדם אשר סיים את הנסיעה ומיד בירידה מרכבו נפל ומעד – הוכר כתאונת דרכים, בעוד אדם שהלך מספר צעדים בודדים לא הוכר ככזה.

למשל, אדם ירד מן האוטובוס בדלת הקדמית, פסע שני צעדים לעברו האחורי של האוטובוס, איבד את שווי המשקל בנפלו על האוטובוס ונפצע בכל חלקי גופו. בנסיבות אלה קבע ביהמ”ש כי האירוע עונה להגדרת תאונת דרכים בחוק לפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

בדיקת תקלה ברכב – במקרה בו אדם נתקל בתקלה שארעה לו ברכב במהלך הנסיעה, יצא החוצה לבדוק אותה ובמהלך היציאה נפל – האירוע הוכר כתאונת דרכים באותם נסיבות.

כך, למשל,  אדם ירד מהאופנוע שלו לאחר ששמע ממנו רעשים, וכשניסה להבין מה קורה היד שלו נתפסה בשרשרת של האופנוע. ביהמ”ש קבע כי האירוע במהלכו נפצע התובע, הינו תאונת דרכים כמשמעותה בחוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים, ונכנס בגדר “טיפול או תיקון דרך” הקבוע בחוק.

 יש לזכור כי ההכרה במקרה כתאונת דרכים היא תלוית הנסיבות הספציפיות המשתנות ממקרה למקרה, היכולות להשפיע על הזכאות לפיצוי.

סיטואציות רבות אשר במבט ראשון לא תיחשבנה כתאונת דרכים לאדם רגיל מן היישוב, יכולה לזכות בפיצויים לא מבוטלים מחברת הביטוח. בכל מקרה של סיטואציה מעין זו, מומלץ להתייעץ עם עו”ד המתמחה בתחום, אשר יוכל לבחון האם נסיבות המקרה מתאימות לקבלת פיצוי הולם מחברת הביטוח.

 • עו”ד עמיקם חרל”פ עומד בראש משרד עו”ד עמיקם חרל”פ ושות’. מומחה לתביעות נזיקין, תאונות דרכים ורשלנות רפואית

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות