‘הבאנו בתוך שבועיים 4 תוואים – הישג חסר תקדים במציאת מנהרות’

ראש ענף לוחמת תת קרקע בפיקוד הצפון, סא"ל א', ערך שיחת תדרוך לתקשורת החרדית על חשיפת מנהרות החיזבאללה: "המצב כעת שמי שיכנס אליהן יפגע" • מה השיב לשאלת אתר חרדים 10: מה תעשו אם אחרי חודשים של מבצע, אתם יוצאים, ואז פורצת מנהרה מטר קדימה לתוך ישראל?
שרי רוט
י"א טבת התשע"ט / 19.12.2018 14:36

ראש ענף לוחמת תת קרקע בפיקוד הצפון, סא”ל א’, קיים בצהרים (רביעי) תידרוך לכתבים חרדים, ובהם חרדים 10, על מבצע ‘מגן צפוני’ וחשיפת מנהרות החיזבאללה – ואמר:  “נכון להיום המנהרות במצב כזה שמי שיכנס אליהן יפגע. עד עכשיו, חוץ ממנהרה אחת שבה נמצא פעיל חיזבאללה שנשקף בורח מול המצלמה – הן ריקות. שללנו מהחיזבאללה כל אפשרות להפעיל את המנהור ההתקפי. יש להחזיק במנהרה, ויש להיות יכול להפעיל אותה. חפירת מנהרות היא הפרת ריבונות ישראלית, וצה”ל לא נתן לזה לקרות”.

• חרדים 10: אתה מדבר על הפרת ריבונות, שזה אומר רק כשהמנהרה חודרת לשטח ישראל. כל עוד היא בשטח לבנון, אין בה הפרת ריבונות. מה תעשו אם אחרי כמה חודשים של מבצע, אתם יוצאים, ואז פורץ מטר קדימה לשטח המדינה? כל הזמן תצטרכו לשבת על הזנב, בעצם.

“נעסוק ונמשיך למקד את האמצעים הטכנולוגיים שלנו שקיימים על הגדר, בדיוק בשביל הדבר הזה. שזה הצורך המרכזי. מבינים שיכול להיות שזה מה שיקרה”.

סא”ל א’ נשאל: המנהרה האחרונה שנמצאה הייתה חסומה בחלקה, ההערכה הייתה שנחסמה על ידי החיזבאללה כדי שלא תוכלו ללמוד את התוואי שלה. ראיתם את זה בעוד מנהרות?

“לא, זה נקודתי, אבל אנחנו מבינים שזה מה שהצד השני עושה כרגע. מנסה למנוע מאיתנו ללמוד את המנהרות”.

 המנהרה צולמה עד הסוף?

הגיעה עד איפה שהייתה צריכה להגיע.

מה אתם מכניסים לתוך המנהרות כדי ללמוד אותן?

“המטרה היא לחקור ולמפות את התוואי, זה הצורך. ככה אנחנו יכולים ללמוד מה יש בפנים”.

• האם המנהרות מפוצלות כמו בעזה?

“אני מבקש לא לענות. בחלק מהמאפיינים המנהרות דומות לאלו בעזה, ובחלק לא”.

סא”ל א’: “אסביר על תפקידי ועל הענף, שהקמנו בכוונה בשביל המבצע, כבר לפני חצי שנה, כדי לייצר יכולת מבצעית שלמה לביצוע מבצע מגן צפוני, שכולל אינטרגרציה בין מודיעין והנדסה, כדי להביא לתוצאות המבצע. יש משהו דומה לו בפיקוד דרום. בפיקוד צפון זה כחלק מהלקחים של הדרום – עם הרחבה גדולה יותר. וכך הוא מביא לאיגום כל היחידות לאותה מטרה של המבצע”.

יש כיוון כמה מנהרות יש?

“אנחנו חשפנו 4 מנהרות, תוואים חודרים לשטחנו, לא מעוניין לעדכן כמה יש.

“אנחנו כרגע ממשיכים במימוש השלב הגלוי של מבצע מגן צפוני. המבצע לא נגמר, זה עכשיו הממצא, הבאנו תוך 14 יום של מבצע, שבועיים, 4 תוואים – הישג חסר תקדים בתת-קרקע, במציאת המנהרות.

“אתם יכולים לראות את האירועים בדרום ולהבין את השוני בינם לבין הצפון. החשיפה הזו מהירה, טכנולוגית הנדסית ומודיעינית, ומאפשרת בו זמנית להסיר איום לתוך שטחנו. תוך שמירה על שגרת חיים מלאה בצפון. החקלאים ממשיכים לעבוד, הצימרים, המסעדות, הכול ממשיך לעבוד כרגיל, וזאת בזכות שהבאנו כוחות מיוחדים, פרסנו כיפות ברזל וחיל אוויר שמוכן בכל עת”.

מה הפתיע אתכם?

“שום דבר. גם לא מהירות החשיפה שלהם. התכוננו לזה זמן רב בפעילות חשאיות שעשינו בשביל כל זה.

“אנחנו מבינים שהאויב מתעניין מאד בפעילות ועוקב אחרינו ואנחנו רואים את זה ומבינים את זה. מדדנו בקפידה מה אנחנו מפרסמים ומה לא ובכוונה מה שחשפנו לא יגרום לצד השני להבנה או חשיפה של משהו שלא היינו אמורים לחשוף.

“מה שכן, אנחנו מבינים שגם הצד השני ילמד מהפעולות האחרונות שלנו, כמו שאנחנו עושים. כל מה שנעשה עד עכשיו נעשה באמצעים שמאבטחים את כוחותנו בצורה מיטבית. הורדנו כל מה שצריך לתוואי כדי לחקור אותו ולמפות אותו. לא בהכרח לוחמים. עשינו הכול כדי שלוחמים יישארו בטוחים”.

• כמה זמן להערכתכם יימשך המבצע?

“כמה זמן שיידרש. צריך בין שבועות לחודשים, אני מעריך, כדי שנסיים לבצע את המשימה שהוטלה עלינו. המשימה היא נטרול וסיכול. המנהרות שמצאנו הוצאו מכלל שימוש, ממשיכים בכל הכוח להחזיק ולהסיר את האיום מעל יושבי הצפון, שזה כרגע המצב. בכל מקום שבו אנחנו נמצאים יוסר. לא משנה אם נטרלנו, מה עשינו. זו השורה התחתונה שחשובה. זה מה שחשוב לתושבי הצפון שנמצאים שם.

“כל המבצע הזה הוא הגנתי, בשטח מדינת ישראל, מבצע הנדסי הגנתי. בנוסף לזה אנחנו ערוכים לעשות כל מה שיידרש כדי להגן על תושבי הצפון.

“ראיתם את הסרטון שפורסם בתקשורת, זה המימדים, רואים בן אדם הולך, זה מאפייני המנהרה. כל המנהרות במאפיינים דומים. מצד ממשלת לבנון אנחנו מבינים שלבנון זו מדינה ויש בה ריבונות ודורשים ממנה שהיא תאכוף את החלטת האום 1701 שחשובה לריבונות מדינת ישראל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות