גורם בכיר בצה”ל: פועלים לנטרול המנהרות בצפון רק בשטח ישראל

במלחמת לבנון השנייה זיהה צה"ל מערכת תת -קרקעית שחפר חיזבאללה לקראת לחימה בתוך ישראל • גורם בכיר בצה"ל מגולל את שלבי איסוף המודיעין שקדמו ל'מגן צפוני' • ומה השיב על שאלת חרדים 10: האם רק כאשר המנהרה פורצת לתוך שטח ישראל מאתרים אותה - ואחרת לא?
כ"ו כסלו התשע"ט / 04.12.2018 17:32

למבצע אליו יצא הבוקר (שלישי) צה”ל לנטרול מנהרות חיזבאללה בגבול הצפון, קדם מבצע מודיעיני נרחב שנמשך שנים – מאז ימי מלחמת לבנון השנייה.

עם תחילת המבצע, מפרט בכיר בצה”ל – בשיחה בה השתתף אתר חרדים 10 – את הפעולות המודיעיניות שנעשו במשך 12 שנים, עד לרגע בו החלו הכוחות לפעול בשטח נגד המנהרות ולנטרל אותן.

בימי מלחמת לבנון השנייה, בקיץ 2006, נחשף צה”ל לתשתית תת-קרקעית של ארגון חיזבאללה בדרום לבנון. בתום המלחמה, החליט האו”ם להפוך את דרום לבנון לשטח מפורז ולאסור על העברת נשק לכל ארגון שאינו צבא.

2012 – חיזבאללה מכין תוכניות תקיפה לתוך שטח ישראל: בשנים שחלפו מאז מלחמת לבנון השנייה, המשיך חיזבאללה בפיתוח התשתית התת-קרקעית שלו, כחלק מהיערכותו ללחימה – ואף החל בפיתוח תכנית התקפה לתוך שטח ישראל.

2013 – תושבים בצפון מתלוננים על רעשי חפירה – צה”ל לא גילה ממצאים: במסגרת המעקב אחר תוכנית ההתקפה של חיזבאללה, בחן צה”ל חשדות לפיהם מבצע חיזבאללה חפירות במרחב המגע. בדיקת החשדות באמצעות כלים הנדסיים וטכנולוגיים לא מעלים ממצאים.

2014 – נחשפות מנהרות חמאס בעזה – שיתוף במידע עם חיזבאללה: בקיץ יוצא צה”ל למבצע ‘צוק איתן’ ברצועת עזה, במסגרתו מתנהל המבצע לנטרול מנהרות הטרור של הארגון. בצה”ל קיימת הבנה שחמאס וחיזבאללה חולקים ידע משותף – מה שחיזק את הנחת העבודה שקיים איום מנהרות גם בצפון.

2014 – צה”ל מקים צוות מיוחד לבחינת איום המנהרות בצפון: באוקטובר 2014, אחרי מבצע צוק איתן, מוקם בפצ”ן יחד עם אגף המודיעין צוות טכנולוגי, מבצעי מודיעיני מיוחד שהמשימה שלו היא לחשוף את פרויקט המנהור ההתקפי של ארגון הטרור חיזבאללה. הצוות הזה עובד במשך ארבע שנים ומייצר את התמונה המבצעית שיש לנו היום שמאפשרת את היציאה למבצע.

2016, 2015 – עבודות להקמת מכשול לאורך הגדר בלבנון ופריסת אמצעים מתקדמים: ב-2015 צה”ל מתחיל בהרחבת תכנית ההגנה בצפון. מאז נפרשו אמצעים טכנולוגיים במרחב המגע במטרה לחשוף את מאמצי המנהור מלבנון.

מאז, כחלק מהיערכות למול איום זה, מומשה תוכנית הגנה ייחודית בגזרה הכוללת פעולות גידור, מיצוק וחישוף. מטרתה של התוכנית ההגנתית: למנוע מהאויב לממש את יכולת ההתקפה שלו.

2018 –  תחילת מבצע ‘מגן צפוני’ לנטרול מנהרות חיזבאללה: המבצע אליו יצא הבוקר צה”ל מבוצע בהובלת פיקוד הצפון, ובהשתתפות אגף המודיעין, חיל ההנדסה הקרבית ומנהלת פיתוח אמצעי לחימה ותשתיות – ומטרתו נטרול המנהרות ההתקפיות בשטחינו. מפקד פיקוד הצפון, אלוף יואל סטריק, מפקד על המבצע בו נוטלים חלק כוחות רבים.

בשיחה עם הגורם הבכיר הוא מציין המבצע החל אתמול משעות הערב, כאשר היום בבוקר הוכרז על פתיחת המבצע.

“אני כמובן לא יכול לפרט על כל האלמנטים שבהם הצוותים משתמשים – אנשי הנדסה קרבית, יהלו”ם, כוחות חטיבת קומנדו שנמצאים בשטח. תבינו שיש מגוון פעילויות, גם גלויות וגם סמויות, שהביאו אותנו לגלות את המנהרות.

“המבצע החל היום, והוא יכול להימשך ימים או חודשים. המאמץ רק מתחיל היום. אין גיוס בצו 8, יש כוחות סדיר. אף שאנחנו ערוכים גם בתווך הימי וגם חיל אוויר, אין גיוס בצו 8”.

לדבריו, “כרגע אנחנו פועלים במרחב מדינת ישראל”.

האם נערכים לפעול גם בלבנון?

“בשלב הזה יכול להגיד שעובדים אך ורק בשטחנו, זה מבצע שהוא הנדסי, שתכליתו לנטרל את המנהרות שנמצאות בשטחנו וכל מנהרה שהיא חוצת גדר מתבצע מאמץ לנטרל אותה. בשטחנו, אני מדגיש”.

“הפעילות כרגע היא לאיתור המנהרות, ובהמשך לנטרול. לא אגיד כמה יש. יש מספר מנהרות, עובדים כרגע על הטוואים שלהן”.

גבול לבנון

גבול לבנון. היום, צילום: Basel Awidat/Flash90

על המנהרה שנמצאה מדרום לכפר כילא אמר: “היא יוצאת מתוך מבנה פרטי, נבנית למעלה משנתיים. מדובר בחפירה בסלע, שלא כמו בדרום שהקרקע שונה, לוקחת המון זמן ומחייבת תהליכים יותר ארוכים. נחשפת בשטחנו עשרות מטרים בודדים, עד 40 מטר. למעלה משני מטר גובה, שני מטר רוחב, ולמעלה מ-25 מטרים בעומק הקרקע. בלבנון היא באורך מאות מטרים”.

לדבריו, “רגע המציאה היה כזה שלפני זה לא נשקפה שום סכנה לתושבי מדינת ישראל. כרגע בודקים במספר מרחבים, לכן זה מבצע מקיף”.

יכול להיות שרק ברגע שהמנהרה פורצת לתוך שטח ישראל אתם מאתרים – ואחרת לא?

“לא יכול לומר. אבל יכול לומר שברגע שזה עלול לפגוע בתושבים, אנחנו נפעל. הכלל: ברגע שיש מסוכנות לתושבי מדינת ישראל, אנחנו פועלים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות