פגיעתה הרעה של מערכת הבחירות לרשויות: כעת צריך לרפא את השבר

במבט שטחי, העובדה שהזולת חושב אחרת ממני יכולה להפריע לי • מדוע אין הוא רואה את הדברים כמוני? למה אני והוא מוצאים את עצמנו מתווכחים? • אבל בראייה עמוקה יותר, זו ברכה
הרב מנחם ברוד
א' כסלו התשע"ט / 09.11.2018 12:09

אולי הדמוקרטיה היא שיטת משטר טובה מחלופותיה, אבל אין ספק שהיא יוצרת מציאות מכוערת מאוד.

התנהגותם של מתמודדים ושל רשימות מאופיינת בייצריות חייתית, וכל סממני התרבות האנושיים מושלכים הצידה.

הכול מותר במסגרת המרדף אחר הקולות – לשקר, להעליב, להטעות, לפלג, לשסע, להסית, לשסות ציבורים אלה באלה. אולי הטכניקות האלה מניבות הישגים אלקטורליים, אבל הן מותירות אדמה חרוכה ופצעים שקשה לאחות.

להתעשר זה מזה

את פגיעתה הרעה של מערכת הבחירות לרשויות המקומיות התחלנו לראות זמן רב קודם לכן.

בערים שבהן חי ציבור מגוּון בשלום ובשלווה הורמו דגלים של שנאה ועוינות, בניסיון לצייר ציבורים מסוימים באור מאיים. מתמודדים עטו על כל הזדמנות לעשות הון פוליטי. אירועים דתיים נעשו יעד להתקפות, בתואנה שיש בהם הפרדה בין גברים לנשים וכיוצא בזה.

עכשיו צריך לרפא את השבר. להבין שבכל עיר בארץ חיים בני-אדם בעלי דעות אחרות ואורחות חיים שונים, ועלינו לחיות יחד, בשלום ובהרמוניה.

במקום להוציא אנרגיות על חיפוש מגרעות בציבור השני, הבה נחפש את המעלות ואת היתרונות הקיימים בו, שבכוחם להעשיר את חיינו.

בורא העולם ברא את בני-האדם במתכונת ש”אין דעותיהם שוות”. במבט שטחי, העובדה שהזולת חושב אחרת ממני יכולה להפריע לי. מדוע אין הוא רואה את הדברים כמוני? למה אני והוא מוצאים את עצמנו מתווכחים? אבל בראייה עמוקה יותר, זו ברכה דווקא. כך ניתנת לי הזדמנות לאתגר את דרך מחשבתי, ואולי לחשוב על היבטים שאני עצמי לא הבחנתי בהם.

עלינו להפנים את התפיסה של השלמות, הנוצרת על-ידי מִגוון קולות דווקא. חכמינו קבעו: “איזהו חכם? הלומד מכל אדם”. הם לא אמרו שעליי ללמוד רק ממי שנראה וחושב כמוני, אלא מכל אדם – גם ממי שנראה אחרת וחושב אחרת ממני. כי יש דברים שאני יכול ללמוד ממנו דווקא ולא מאחרים.

אלא שהשלמות הזאת דורשת התחשבות הדדית. כמו בתזמורת, ההרמוניה נוצרת רק כאשר כל כלי מנגן במקום המתאים ובעוצמה המתאימה, ואינו מנסה להשתלט על כולם.

כך לכל חלק בחברה יש נכסים שהוא יכול לתרום לכולנו, וצריך למצוא את הדרך להתעשר זה מזה וללמוד אלה מאלה.

להנחיל לדור הצעיר

אחד הקמפיינים המכוערים שהתנהלו כאן בעת האחרונה הוא קמפיין ה’הדתה’. על העגלה הזאת קפצו מתמודדים רבים, שניסו לעשות הון פוליטי על-ידי מלחמה בהנחלת ערכי היהדות לדור הצעיר.

אולי עכשיו, אחרי הבחירות, המתקפה הזאת תדעך, כי התוצאה הישירה שלה היא עוד ניכור ועוד תלישות, ועוד ילדים שלא יידעו איך נראה בית כנסת ומה זה ‘שמע ישראל’.

הציבור הרחב, גם מי שמגדיר עצמו ‘לא-דתי’ – רוצה שילדיו יכירו את היהדות. זאת הוכיחו כל הסקרים שנעשו בשנים האחרונות. מי שיכולים להנחיל את המורשת הזאת הם אותם גופים שרכשו ניסיון ומומחיות בנושא, ויודעים להעביר את החומר ברגישות ובהתאמה לקהל היעד.

חבל שפעילות יפה ומבורכת כל-כך תיפגע.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות