הארכיון נחשף • יום לפני, ראש אמ”ן והרמטכ”ל: “לא הולכים למלחמה”

ארכיון צה"ל במשרד הביטחון חושף פרוטוקול דיון של המטה הכללי, שנערך יום לפני פרוץ מלחמת יום הכיפורים • "סבירות למלחמה ביוזמת מצרים וסוריה עדיין מאוד נמוכה" • "אם אין מנות קרב - אז צמים. סוף סוף זה יום כיפור. צמים"
חיים טוויל
ח' תשרי התשע"ט / 17.09.2018 17:32

 45 שנה למלחמת יום כיפור: ארכיון צה”ל במשרד הביטחון חושף היום (שני) פרוטוקול דיון של המטה הכללי, שנערך יום לפני פרוץ המלחמה.

הפרוטוקול מלמד על הקונספציה שבה החזיקו בכירי צה”ל, ולפיה המצרים והסורים לא מתכוונים לפתוח במלחמה.

ראש אמ”ן, האלוף אלי זעירא, פתח את הדיון ועדכן כי הסורים והמצרים מקדמים כוחות לעבר החזית, וסיפר: “הרוסים שלחו 11 מטוסי תובלת אנשים למצרים ולסוריה… לא ברור לנו באיזה מגמה. ייתכן והמגמה היא להוציא פרסונל רוסי מתוך אותן מדינות. ואם כן – השאלה היא מדוע, ואין לנו פירוש ברור מדוע”.

זעירא הוסיף: “מרבית כלי השיט הסובייטים עזבו את אלכסנדריה. גם זה דבר מאוד מאוד נדיר”.

למרות זאת, בסיכום סקירתו מציין ראש אמ”ן: “כל הדברים לא משנים את ההערכה הבסיסית של אמ”ן שהסבירות למלחמה ביוזמת מצרים וסוריה היא עדיין מאוד נמוכה… ואני אומר את זה שזה בסבירות נמוכה ואפילו נמוכה מנמוכה”.

הרמטכ”ל, רב אלוף דוד אלעזר, מקבל את הערכת אמ”ן ומציין כי גם הוא רואה “את הסכנה שתפרוץ מלחמה כפחות סבירה מאשר לא תפרוץ מלחמה”.

עם זאת, כבסיס להערכת המצב ולמוכנות הוא לוקח בחשבון שני דברים: המערך ההגנתי של מצרים הוא גם התקפי, ויש יכולת לעבור למתקפה תוך זמן קצר ביותר, ואין הוכחה שהם לא מוכנים לתקוף.

למרות זאת, מעריך הרמטכ”ל: “אם אמנם יש להם כוונה לתקוף בו זמנית מסוריה וממצרים, אנחנו עוד נקבל את ההתראה”. הרמטכ”ל מציין ש”אם תהיה לנו התראה פוזיטיבית כמובן שאנו נגייס מילואים ונעשה את כל ההכנות הנוספות… אם יקרה המצב הכי גרוע שאפשר, כלומר, שתיפתח התקפה בלי אף מילה נוספת, אז אנו נצטרך לבלום באמצעות הכוחות הסדירים”.

סוגיית גיוס המילואים עולה בהקשר ליום הכיפורים.

הרמטכ”ל הביע חשש שאם המלחמה תפרוץ בהתראה קצרה, או ללא התראה בכלל, יצטרכו לגייס גיוס מידי וחפוז, אך “מבחינה זאת יש לנו מגבלה מסוימת שביום כיפור אין רדיו”.

הוא הציע רעיונות לפתירת המגבלה: “לטלפן לכל הטלפונים בארץ ולהגיד ‘תפתח את גלי צה”ל ותודיע לשכנים להאזין. ולהחזיק את גלי צה”ל… שישדר כל הזמן אותות קריאה”.

הרמטכ”ל סיכם את דבריו: “אני אינני חושב שהם עומדים לפתוח במלחמה… אילו הייתי פרשן, הייתי שם פה נקודה ואומר: אני מעריך שזה לא הולך לקרות… היות שאנו לא עוסקים רק בפרשנות אלא אנחנו אחראים למצב, אנו חייבים לנקוט באמצעי הביטחון הדורשים”.

יום הכיפורים עולה גם בהקשר לאספקת מזון לחיילים במקרה שתפרוץ מלחמה. ראש אגף האפסנאות, האלוף נחמיה קין, מתריע על חוסר במזון טרי, ירקות ופירות ולחם טרי. על כך מגיב האלוף בני פלד ואומר: “ההוראה היא שאנשים יחיו על מנות קרב”.

הרמטכ”ל מסכם: “ואם אין מנות קרב – אז צמים. סוף סוף זה יום כיפור. צמים”.

את הדיון מסכם הרמטכ”ל, רב אלוף דוד אלעזר: “נהיה מוכנים לכל מצב. אין לנו כידוע עניין במלחמה, ואני מאוד לא הייתי רוצה שהיא תקרה לנו בהפתעה מוחלטת. בהפתעה מוחלטת היא לא תהיה… אבל אם תהיה לנו התראה ונדע שזה אומנם הולך לקרות כעבור 24 שעות ונספיק קצת להתארגן, אז אני בטוח שנעשה אותה טוב מאוד, ואני מקווה שנשיג את כל תכניות לעתיד שמונחים אצלנו במגירות. חתימה טובה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות