המשפטים לראשל”צ: כנס מועצת הרבנות מיד. טפל ברבנים גזענים

בעקבות תחקיר לפיו הגר"מ הבלין דרש בדיקת יהדות לעובדות ממוצא אתיופי בקייטרינג, דורש ראש היחידה לתיאום המאבק בגזענות: לאמץ פסיקת הגר"ע יוסף זצ"ל • פרקליטו של הגר"מ הבלין: "בדיות. הרב אסר את מלאכת הבישול על כל מי שיהדותו טרם התבררה - בהם עובדים ממוצא רוסי"
יוסף גרינבוים
ח' תשרי התשע"ט / 17.09.2018 14:15

ראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות, עו”ד אווקה (קובי) זנה, פנה הבוקר (שני) במכתב לנשיא מועצת הרבנות הראשית, הראשל”צ הגר”י יוסף, וביקש ממנו להורות על כינוס לאלתר של מועצת הרבנות הראשית, בכדי לאמץ את פסיקתו הברורה של הגר”ע יוסף זצ”ל, אשר קבע כי יהודי אתיופיה “יהודים לכל דבר, ואינם צריכים גיור אפילו לחומרא”.

 הפנייה בוצעה על רקע מה שראש היחידה מכנה, התגברות תופעות הגזענות כלפי יהודי אתיופיה – על רקע הטלת ספק ביהדותם בשל צבע עורם, כפי שנחשף, בין היתר, אמש בתחקיר של תאגיד ‘כאן’, על התנהלותו של הגר”מ הבלין,  הרב הראשי של קריית גת.

מהתחקיר עלה כי הרב דרש לערוך בדיקת יהדות לעובדות האתיופיות בקייטרינג ‘לי-בר’ בעיר קרית גת, אחרת לא יוכלו לבשל.

במכתב ששיגר  עו”ד אווקה (קובי) זנה לראשל”צ נאמר: “הגזענות של הרב הבלין בקרית גת ופרשת ‘בד”ץ העדה החרדית’ (יינות ברקן) חשפו מציאות רעה של תפיסות גזעניות של רבנים ונותני שירותי דת כלפי יהודי אתיופיה.

“יש לגנות ולהוקיע אותם כפי שנהגה בעבר הרבנות הראשית… למרבה הצער, גם הפעם, כמו בפרשת בד”ץ העדה החרדית, טוען הרב הבלין כי מסתמך הוא על הנחיות ונהלים של הרבנות הראשית – להטיל ספק ביהודי אתיופיה.

“התנהלותו של הרב הבלין אינה שונה מהתנהלות בד”ץ העדה החרדית, שבצדק זכה לגינוי חד משמעי על התנהלותו הגזענית.. בנסיבות אלה, ראוי לכנס לאלתר את מועצת הרבנות הראשית, לאמץ את פסיקתו הברורה של הרב עובדיה יוסף זצ”ל ולהורות על שינוי החלטת מועצת הרבנות מיום כ’ בחשוון התשמ”ו, שמטילה ספק גורף ביהדות אתיופיה”.

 במקביל, היחידה לתיאום המאבק בגזענות פנתה לנציבת שוויון הזדמנויות בעבודה, עו”ד מרים כבהא, בבקשה לבדוק האם בהתנהלות הרב הבלין יש משום עבירה על חוק שוויון הזדמנויות בעבודה.

בריאיון לתוכנית ‘קלמן-ליברמן’ בכאן רשת ב’ אמר הבוקר עורך דינו ומקורבו של הגר”מ הבלין, אבי קדוש, כי העובדות האתיופיות התבקשו להוכיח את יהודתן ללא קשר למוצאן.

עו”ד קדוש חזר בריאיון על הטענות שהשמיע הרב הבלין לאחר פרסום התחקיר: “הרב לא אסר ‘על עובדות ממוצא אתיופי’ לבשל. הרב אסר את מלאכת הבישול על כל מי שיהדותו טרם התבררה, בהם עובדים ממוצא רוסי, אמריקני ואחרים. הרב התיר את מלאכת הבישול לכל מי שהתבררה יהדותו. הטענות המוצגות הן בדיות ואין להן כל קשר למציאות”.

מהרבנות הראשית לישראל נמסר אתמול: “על פי נהלי הרבנות הראשית, ברמת כשרות ‘מהדרין’ נדרש כי חלק מהליך הבישול יתבצע על ידי יהודי. על מנת לקבוע את רמת ההשגחה במקום, מתפקידו וחובתו של הרב והאחראי על הכשרות לוודא נתון זה כל זה תוך שמירה על כבודם של העובדים וברגישות הראויה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות