“זו רעידת אדמה משטרית”: איילת שקד נגד שופטי העליון

שרת המשפטים מתחה ביקורת נוקבת על שופטי בג"ץ שלא דחו על הסף את העתירות שהוגשו נגד חוק הלאום: "אין לעם כל רלוונטיות במבנה החוקתי החדש שמעצב בית המשפט העליון" • "ביקורת שיפוטית על חוק יסוד היא רעידת אדמה. לא רק משפטית, אלא גם פוליטית"
אריה ריבקינד
כ"ד אלול התשע"ח / 04.09.2018 18:24

שרת המשפטים איילת שקד מתחה היום (שלישי) בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין, ביקורת נוקבת על שופטי בג”ץ, על שלא דחו על הסף את העתירות שהוגשו נגד חוק יסוד הלאום.

“הפעם לא החוקים הרגילים על הכוונת, אלא דווקא חוקי היסוד הם שעומדים במוקד. לא הטפחות, אלא דווקא המסד”, אמרה שקד בנאומה.

בחודשים האחרונים הוגשו מספר עתירות נגד חוק הלאום המבקשות להביא לפסילתו – וחששה של שקד מאפשרות פסילת חוקי יסוד התעצם נוכח העובדה ששופטי בג”ץ לא פסלו, כאמור, על הסף את העתירות.

“במידה ובית המשפט יקבל את התזה, לפיה ניתן לפסול את חוקי היסוד – אין לעם כל רלוונטיות במבנה החוקתי החדש שמעצב בית המשפט העליון”.

שקד תקפה: “השופטים החלו, שלב אחרי שלב, לנתק עצמם מהדין המצוי והחלו רואים עצמם כמעצביו של הדין הרצוי. מהממונה על פרשנות הדין הפך עצמו בית המשפט לממונה על המדיניות.

“אם יקבע בית המשפט כי גם חוקי היסוד אינם חסינים מביקורת שיפוטית, תישלל מהעם האפשרות להשפיע על יצירת ההסדרים החוקתיים באמצעות נציגיו, והפעם כאסיפה מכוננת. בכך יסיים העם את תפקידו במה שהיה עד כה שיטתנו הדמוקרטית. מעתה ייקבעו הנורמות שלא באמצעות העם. עם היעלמותו של העם, נעלמים גם ערכיו הלאומיים”.

שקד הוסיפה: “שלילת סמכות העם לקבוע את אופי מדינתו בשם עקרונותיו המופשטים של ‘הציבור הנאור’, שומטת את בסיסו של ההליך הדמוקרטי. סופם של הקרבת היסודות הלאומיים על מזבח הערכים האוניברסליים, בהקרבת הערכים הדמוקרטיים עצמם. ביקורת שיפוטית על חוק יסוד היא רעידת אדמה. לא רק משפטית, אלא גם פוליטית. זוהי רעידת אדמה משטרית”.

שקד הצהירה: “כמי שמאמינה בדמוקרטיה בכל לבה לא אוותר על מקומו של העם. לא אוותר על מקומם של נציגיו. לא אוותר על הדמוקרטיה. כנסת של העם, על ידי העם, למען העם, לא תאבד מן הארץ”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות