ילד מצא בטיול בגליל העליון אבן מסקרנת – שהתבררה כפסלון נדיר

איתמר ברנע העביר את הממצא לידי אוצרות המדינה, ורשות העתיקות העניקה לו תעודה על אזרחותו הטובה • ככל הידוע, רק שני פסלונים דומים מוכרים בארץ
שלמה בן חיים
י"ט אלול התשע"ח / 30.08.2018 12:22

אבן מסקרנת שמצא ילד במהלך טיול בצפון, התבררה כפסלון עתיק ונדיר: לפני שנתיים, כשטייל איתמר ברנע בן ה-8 (היום בן 10), תושב קיבוץ מלכיה ואוהב ארכיאולוגיה, באזור שבין תל קדש לנחל דישון, הוא מצא חלוק נחל שצורתו יוצאת דופן.

איתמר הניח אותו בקופסה ושכח ממנו.

לפני כחודש, בעת שאימו של איתמר, רעות, ערכה סדר בבית, היא זיהתה את החפץ המעניין והציגה אותו לארכיאולוגית ד”ר  נטה רוזנטל-הגינבוטום. זו, העבירה את הממצא לזיהוי ברשות העתיקות.

ד”ר יניר מילבסקי, ראש ענף פרהיסטוריה ברשות העתיקות: “הופתענו כשהוצגה לנו צלמית נדירה, מעין פסלון – ככל הנראה השלישי מסוגו המוכר בארץ. הפסלון, שבמבט ראשון קשה להבחין שטופל בידי אדם, עשוי על חלוק נחל ומידותיו 37 X 25 X 23  מילימטרים.

“הוא מייצג דמות של אישה בהריון, ונעשה באמצעות שפשוף וחריטות על שטח חלוק הנחל. הראש המעוגל נבדל מהגוף על ידי חריטה, וגם ציון הרגליים נעשה על ידי חריטות. שתי צלמיות דומות (אך לא זהות לגמרי) נמצאו באתרי נחל אורן שבכרמל וסלביה שבבקעת הירדן”.

מילבסקי מוסיף: “משפחת ברנע והילד איתמר הפגינו אזרחות טובה במסירת הצלמית לאוצרות המדינה. נראה שלאיתמר יש עתיד מבטיח בחקר הטבע וההיסטוריה של התרבויות הקדומות בארץ ובאזור”.

מילבסקי ביקש להזכיר לציבור, ש”ברגע שנמצא ממצא במהלך טיול, חשוב לדווח לרשות העתיקות ממקום המציאה עצמו, וזאת על מנת שהארכיאולוגים יוכלו להפיק את מירב המידע מהשטח בעת הגילוי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות