“שלא יחנך”: בוטלה החלטת ‘רשם’ שלא אישר לברסלבר לטוס לאומן • פרסום ראשון

רשם הוצאה לפועל דחה בקשה של ברסלבר לבטל עיכוב יציאה נגדו בשל חובות, כדי שיוכל להתפלל בר"ה באומן - והנפיק 'פנינים' "ללא טיפה של ציניות" • שופט 'השלום' ביטל את ההחלטה וה'רעיונות' שהעלה הרשם • עו"ד משה מילר: "הרשם ערבב בהחלטתו עניינים שלא קשורים לחוק והתקנות"
חיים טוויל
י"ח אלול התשע"ח / 29.08.2018 17:35

השופט ישי קורן, שופט בית משפט השלום בתל אביב, ביטל היום (רביעי) את החלטת רשם ההוצאה לפועל, והורה כי צו עיכוב יציאה מהארץ שהוצא נגד חסיד ברסלב  – יבוטל.

השופט דן בערעור שהגיש החסיד, לאחר שהרשם דחה את בקשתו לבטל לזמן קצוב את צו עיכוב היציאה שהוצא נגדו, בשל חובות, על מנת שיתאפשר לו להתפלל בראש השנה בסמוך לציון קברו של רבי נחמן באומן – תוך שהוא מנפיק ‘פנינים’ ומייעץ לו לשלם את הוצאות הנסיעה לנושים.

החסיד הדגיש בערעור, באמצעות עו”ד משה מילר, הדגיש בבקשתו שהוצאות הנסיעה אינן ממקורות אישיים, וכי חבר שתצהירו הוגש לבית המשפט, הוא שעתיד לממן את הנסיעה. החבר גם מתכוון, בעזרת חברים נוספים, לסייע בידי המערער להגיע להסדר פירעון החובות לנושים השונים.

בנוסף, כנגד ביטול צו עיכוב היציאה העמיד החסיד שני ערבים שמשתכרים למעלה מ-10,000 שקלים, נגדם יוצא צו עיכוב יציאה מן הארץ עד לחזרתו מאומן.

בהחלטתו התייחס השופט ל’פנינים’ שכתב הרשם בהחלטה שלא לאשר לחסיד לנסוע לאומן – ותקף אותו:

“להחלטתו הוסיף הרשם הצעה, בהאי לישנא: ‘אני מבקש להציע לחייב לפתוח במסורת חדשה, ואת הצעה זו אני מציע ללא טיפה של ציניות. אני מציע כי החייב יטול מידי שנה את הוצאות הנסיעה שמעביר לרשותו חברו הטוב וישתמש בהן לטובת הקטנת החוב לאלו שגרם להם חסרון כיס. אני סבור שערך זה של תשלום חובות ערכו אינו נופל מערכן של תפילות לשנה עברית חדשה וטובה’.

“הרשם הנכבד הוסיף בענין זה: “התעקשות חייבים שזהו מצבם (היינו חייבים מוגבלים באמצעים) לנסוע לחו”ל לצורך שאינו חיוני (כגון מצב רפואי או צורך חיוני אחר) היא לטעמי אובדן דרך. אדם שגרם חסרון כיס לחברו יכבוש את רצונותיו האישיים לנופש בחו”ל או לביקור בציון דתי וידחה אותם עד לאחר תשלום חוב או הסדרתו בדרך אחרת. אין המדובר בענישה, המדובר במושכלות יסוד שנראה שנשכחו”.

השופט הוסיף וכתב: “המערער טען כי אינו מתכחש לחובותיו והוא פועל בעצמו ובעזרת חבריו לפרוע את חובותיו לנושים השונים, ולכל הפחות חלק נכבד מן החובות. המערער מדגיש שהליכי ההוצאה לפועל נועדו להבטיח את פירעון החוב, ואין זה מתפקידו של הרשם לחנך את הציבור על חשבון המערער, כי אם להבטיח שהחייב לא ימלט מן הארץ ומפירעון חובותיו”.

עו\'\'ד משה מילר
עו”ד משה מילר. באדיבות המצלם

לאחר שהשופט הציג את עמדות הנושים לגבי עיכוב היציאה מהארץ – הוא כותב: “החלטתי לקבל את הערעור ולבטל את החלטות רשם ההוצאה לפועל. לא לנו לבחון במאזני המשקל את ערכה של יציאת המערער לחו”ל לצורך תפילות ראש השנה על קברו של רבי נחמן מברסלב.

“מצד אחד, ברור לכל שמשקלן של אלה אינו כמשקל יציאה לחו”ל לצורך רפואי,  ומצד שני משקלן אינו כמשקל יציאה לצרכי חופשה גרידא. בין כך ובין כך, את הבקשה לביטול צו עיכוב היציאה מן הארץ יש לשקול לאורה של תכלית ההגבלה שקבע המחוקק..  על מנת להבטיח שהחייב לא ימלט מהארץ ויותיר אחריו שוקת שבורה בפני נושיו.

“חייב שמקיים את החובות שהוטלו עליו במסגרת תיק האיחוד, ומותיר אחריו ערבים טובים  להבטחת חזרתו לישראל, זכאי לביטול צו עיכוב היציאה מן הארץ, ובוודאי כשמדובר בביטול הצו לתקופה  קצובה”.

על ההצעה כי החסיד ייטול את הכספים המיועדים לנסיעה ויעשה בהם שימוש לפירעון חובותיו – כתב השופט בהחלטתו: “ראשית, אין ביכולתו של החייב לקבל את ההצעה הואיל והוא אינו עתיד לקבל לידיו כספים כלשהם. מדובר בהתנדבות של צד שלישי לממן את הוצאות הנסיעה של החייב שרואה ערך ביציאתו של החייב – לאומן.

“נקל להבין, שאין כל דרך ואין גם סיבה לדרוש מאותו צד שלישי להעביר את כספו לידי הנושים. שנית, החייב ציין בבקשותיו ובערעור שאותו חבר שעתיד לממן את יציאתו לאומן, יחד עם חברים נוספים, מתכוונים לסייע בידי החייב לפרוע את חובותיו או חלק מהם כלפי הנושים השונים. משמע, את שמבקשים הנושים להטיל על החייב במסגרת דחיית בקשתו לביטול צו עיכוב יציאה מן הארץ, מתכוונים החייב וחבריו לקיים ממילא, ללא קשר לכסף שמיועד לנסיעה הקרובה לאומן”.

השופט סיכם: “הנה כי כן, בנסיבות הענין אינני רואה מנוס מביטול החלטתו של רשם ההוצאה לפועל. צו עיכוב היציאה מן הארץ שהוטל על החייב בתיק האיחוד יבוטל, בכפוף להמצאת ערבות אישית של שני ערבים שמשתכרים למעלה מ-10,000 שקל לחודש נטו, ושנגדם יוצא צו עיכוב יציאה מן הארץ עד לחזרתו של החייב לישראל.

“אני מקווה שעם חזרתו של החייב לישראל בכוחות מחודשים לאחר תפילות ראש השנה, יפעל החייב בעזרת חבריו בשקידה ובמרץ לסילוק חובותיו”.

עו”ד משה מילר, שייצג את החסיד, אומר לחרדים 10: “בית המשפט קיבל את טענת המערער, ודחה את החלטות הרשם, שערבב בהחלטתו עניינים שלא קשורים לחוק והתקנות”.

ברסלב

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חזק וברוך נ מח
    30/08/2018 17:26
    יוסף
  1. אשרי האיש